ion

گفت و گو با خالق مجسمه نرگس کلباسی که در هیبت یک مادر ساخته شده است

در امتداد مهرورزی

زندگی /
شناسه خبر: 322763

انتشار تصویر خالق بسیاری از تندیس‌ها، سردیس‌ها و مجسمه‌های مشهور در کنار مجسمه‌ای از «نرگس کلباسی» در هفته‌های اخیر ذهن‌ها را به این سمت کشاند که استاد هادی ضیاء‌الدینی، به‌دنبال فعالیت‌های انساندوستانه نرگس کلباسی در میان زلزله زده‌های استان کرمانشاه، دست به این هنرآفرینی زده است، در حالی که چنین نیست

ایران آنلاین /ساخت این تندیس، مربوط به دورانی است که نرگس کلباسی - فعال اجتماعی، بنیانگذار مؤسسه کودکان پریشان و شهروند ایرانی الاصل - که در پی یک اتفاق به قتل کودکی هندی متهم شده بود - با پیگیری‌های وزیر امورخارجه ایران و همچنین حمایت فعالان اجتماعی و مردم ایران از اتهامات وارده تبرئه شد.

با هادی ضیاء الدینی، مجسمه ساز، نقاش و هنرمند سنندجی که تألیفات متعددی در حوزه طراحی دارد و پیکره‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور ساخته و نصب کرده است به گفت‌و‌گو نشستیم تا از این اثر هنری و دلیل بازنشر خبر آن در فضای مجازی برایمان بگوید.
«واقعیت این است که چندان در جریان فعالیت‌های «نرگس کلباسی» نبودم و از طرف یکی از دوستان، ساخت مجسمه این بانو به من سفارش داده شد. به‌همین خاطر ابتدا شبیه  بسیاری از کارهای سفارشی به‌موضوع نگاه کردم، اما از آنجا که همیشه سعی می‌کنم برای انجام هر کاری در حوزه نقاشی و مجسمه‌سازی یک مطالعه نسبی در مورد موضوع داشته باشم، علاوه بر خواندن متن‌ها و دیدن فیلم‌هایی در مورد این بانو، از دوستان و آشنایان نیز در مورد وی اطلاعات کافی کسب کردم، تا اینکه هر روز بیشتر از پیش در دنیای ذهنی و عاطفی من دریافت‌های حسی انباشه شد به‌طوری که احساس کردم با شخصیت و اندیشه انسانگرایانه وی دمخور شده‌ام. اواخر این مطالعات که همزمان با اواسط خلق مجسمه بود با دیدن کارهای این بانو اشکم جاری می‌شد و آنقدر از عظمت روح چنین انسانی که در زمره استثناها قرار دارد لذت می‌بردم که کار از جنبه سفارشی به یک عمل عاطفی تبدیل شد که با احساس درونی همراه بود.» ضیاء‌الدینی با بیان این موضوع ادامه داد: ابتدا قرار بود بسیاری از سردیس‌هایی که تا به حال ساخته ام، یک نیم تنه از این بانو آماده کنم، اما مبناهایی که به آن اشاره کردم سبب شد انطباق و تشابهی میان احساس انسانگرایانه نرگس کلباسی با دنیای مملو از عاطفه یک مادر به وجود بیاورم. در واقع من نرگس کلباسی را در مقام یک مادر می‌دیدم که با کودکان هند آنچنان احساس نزدیکی و برقراری ارتباطی عاطفی می‌کرد که انگار خودش تمام این بچه‌ها را بزرگ کرده و تمام لحظاتش را با آنها گذرانده بود، از این‌رو بهتر دانستم که از وی تندیسی در هیبت یک مادر بسازم.
هادی ضیاء الدینی  در پاسخ به این سؤال که چطور شد تندیس نرگس کلباسی پس از حدود یک سال و همزمان با فعالیت‌های وی در مناطق زلزله زده کرمانشاه مورد اقبال کاربران فضای مجازی قرار بگیرد، گفت: خاصیت اثر هنری آن است که دارای آیتم و ارزش‌های هنری باشد. در صورتی که یک اثر هنری مسیر عاشقانه‌اش را طی کند و تا حدی هم توان تکنیکی چاشنی آن باشد، از تعلق به یک مقطع و اتفاق خاص فراتر می‌رود و شامل تمام مواردی می‌شود که از حیطه عام به حیطه خاص، گام می‌گذارد. همان‌طور که سال گذشته، کودکان هند انگیزه خلق این اثر هنری شدند، اما در حال حاضر کودکان کرمانشاه تداعی‌کننده همین اثر هستند. انساندوستی نرگس کلباسی این بار به شکل دیگری نمود پیدا کرده و باعث شده است این اثر در زمان جاری شود و به موازات اتفاق‌های این روزها، عام‌تر شود. کما اینکه ممکن است در آینده، یک مرد کارهایی انساندوستانه، با ویژگی‌ها و شناسنامه‌ای دیگر انجام دهد اما باز هم تصویری از تندیس نرگس کلباسی که در هیبت یک مادر تراشیده شده است در ذهن سایرین تداعی شود.
هادی ضیاء‌الدینی که برای شناخته شدن تندیس نرگس کلباسی تلاشی نکرده بود و این اثر در مجموعه آثار این هنرمند وجود داشته تا درنخستین فرصت در محوطه یک بنیاد نیکوکاری نصب شود، خاطرنشان کرد: در حالی که هفته‌های اخیر تب انتشار این تصویر بالا گرفت، نرگس کلباسی هم به این موضوع واکنش نشان داد و طی روزهای گذشته در پیامی تلگرامی از من به خاطر این اثر قدردانی و تشکر کرده است.

گفت و گو با خالق مجسمه نرگس کلباسی که در هیبت یک مادر ساخته شده است  در امتداد مهرورزی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.