ion

خاستگاه انقلاب، اسلام خواهی بود

اندیشه /
شناسه خبر: 323300

خاستگاه انقلاب ۵۷ اسلام خواهی و تحقق آرمان ها، ارزش ها و ایده آل هایی بود که اسلام برای زندگی فردی و اجتماعی مطرح می کرد.

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

انقلاب اسلامی ایران در حالی وارد چهلمین سال حیات خود می شود که به نظر می رسد علیرغم گذشت سال ها از آغاز نهضت مردم ایران هنوز هم فهم درستی از پدیده انقلاب ۵۷ در میان اندیشمندان غربی شکل نگرفته است و همین مساله منشاء عملکرد نادرستی در قبال انقلاب اسلامی است.

مهر در گفتگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم،به بازخوانی و تحلیل چرایی وقوع انقلاب پرداخته است که درادامه گزیده­ای از این گفت و گو ارائه می شود:

 

به زعم پیروزمند، خاستگاه انقلاب ۵۷ اسلام خواهی و تحقق آرمان ها، ارزش ها و ایده آل هایی بود که اسلام برای زندگی فردی و اجتماعی مطرح می کرد. از این رو، به دلیل شکاف و فاصله ای که بین معیارهای زندگی و معیارهای حکمرانی وجود داشت، مردم به دعوت حضرت امام(ره) که بر این فاصله انتقاد داشت، لبیک گفتند و این امر مبدا انقلاب شد. افزون بر این، آنچه امام(ره) را به عنوان یک رهبر دینی، مورد قبول مردم قرار داد، نوع تفکر ایشان در نسبت بین اسلام و سیاست؛ یا اسلام و جامعه بود. به جد می توان برای امام (ره) در نسبت بین دین و سیاست شان یک نظریه پرداز را قائل شد. ایشان همواره بر تلقی­ای از اسلام که آن را از عرصه سیاست و جامعه منفک می کرد، نقد داشتند و هر کس کمترین آشنایی با احکام اسلام را  داشته باشد می فهمد بیشترین حجم معارف اسلامی مربوط به اجتماعیات است و میان دین و سیاست پیوند وجود دارد. امام(ره) این روشنگری را نسبت به مردم نشان دادند و با به انزوا کشاندن نسبی تفکر جدایی دین از سیاست و از طرف دیگر با به میدان آوردن مردم بر محور این اندیشه توانستند انقلاب اسلامی را رقم بزنند.

پیروزمند معتقد است که انقلاب اسلامی به این دلیل که آرمان های متفاوتی را تعریف کرد، بر علیه آن نظمی را که پشتوانه ایجاد امنیت برای نظام سرمایه داری بود، شورید.

وی تاکید کرد که فرهنگ مادی برای تحقق خود حتما به یک نظم مادی نیاز دارد. هنر تمدن مادی این است که توانسته مبتنی بر فرهنگ خود یک نظم متناسب و روبه تزایدی را ایجاد کند و برای آن ساختارسازی و قانون سازی کند و این نظم را یک نظم فراگیر کند. لذا تعبیری که در دهه های اخیر در علوم سیاسی با عنوان نظم نوین جهانی مطرح شد به همین مناسبت بود که آنها تصور می کردند که مبتنی بر نظمی که نظام لیبرال دموکراسی تعریف کرده می توانند بقیه دنیا را هم نظم دهند.

اما با این حال، انقلاب اسلامی شورشی بر علیه اینگونه نظم بود. این شورش در درجه اول بر علیه نظمی بود که رژیم شاه در درون کشور ایجاد کرده بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یک شعاع وسیع تری، انقلاب حرکت خود را ادامه داد و نظمی که نظام استکباری می خواست در جهان ایجاد کند را به هم ریخت.

 

 

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.