ion

اقتصاد شهری از منظر رسانه

حقوقی /
شناسه خبر: 323344

امروزه با توجه به گسترش و توسعه شهرها و به‌دنبال آن بروز مشکلات متعدد بویژه مشکلات اقتصادی مردم توجه به موضوع اقتصاد شهری و تأثیر آن بر زندگی مردم ضرورتی انکار‌ناپذیر است. از همین رو دفتر مطالعات وبرنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری انجمن علمی اقتصاد شهری چند روز قبل نشستی با عنوان اقتصاد شهری از منظر رسانه برگزار کرد.

ایران آنلاین / در این نشست ضمن سخنرانی استادان دانشگاه و متخصصان این حوزه 10 مقاله برتر دانشجویان سراسر کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و رسانه از سوی کارشناسان و داوران از جمله دکتر گیتا علی آبادی - مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه، دکتر حسین محمد پورزرندی - رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر اصغر زارعی- استاد دانشگاه، دکتر داوود دانش جعفری -عضوهیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری و دکتر حمید رضا حسینی دانا - عضو هیأت علمی دانشگاه دماوند - مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست دکتر حمیدرضا حسینی‌دانا ضمن ارائه مقدمه کوتاهی از سابقه فعالیت‌های «انجمن علمی اقتصاد شهری» گفت: این انجمن یکی از مهم‌ترین مراجع تولید دانش و گسترش علم اقتصاد شهری است که امسال برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان انجمن علمی برتر کشوری در حوزه علوم انسانی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزیده شد. از فعالیت‌های مهم این انجمن می‌توان به برگزاری همایش بین‌المللی اقتصاد شهری، نشست‌های تخصصی و جایزه رسانه‌های شهری اشاره کرد که امسال دومین دوره این جوایز برگزار می‌شود. در ادامه دکتر زارعی با بیان اینکه گستره موضوعاتی که در بحث اقتصاد شهری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد بسیار وسیع است گفت: بی‌تردید ضرورت همکاری انجمن اقتصاد شهری با جامعه دانشگاهی و اصحاب رسانه برای ایجاد یک پیوستگی عمیق انکار ناشدنی است.
همچنین دکتر حسین محمد پورزرندی- رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری- با تأکید بر اینکه اگردرآمد حاصل از صادرات نفت را کنار بگذاریم دو سوم اقتصاد کشور در اقتصاد شهری است افزود: متأسفانه این اقتصاد مظلوم واقع شده است چرا که فرهنگ‌سازی درستی نشده و مردم نسبت به آن حساس نیستند. امروزه 50درصد جمعیت دنیا شهرنشین هستند و در ایران 70 درصد شهرنشین داریم که تا 10 سال آینده این رقم به 80 درصد افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: معضلات شهرنشینی باید بررسی شود. یکی از مشکلات در شهرهای بزرگ بحث حاشیه نشینی و ناعدالتی‌ها و فقر شهری است. مهم‌ترین مشکل همه شهرهای در حال توسعه، منابع شهری است. دومین موضوع آلودگی زیست محیطی و صوتی است. در بحث فقر شهری متأسفانه باید بگویم که حدود 10درصد جمعیت شهرهای بزرگ ایران، درآمدشان زیر 100 دلار در ماه است یعنی فقط یارانه می‌گیرند و ما باید به این موضوعات توجه کنیم از یک طرف دیگر عمده شهرهای بزرگ مشکل منابع اقتصادی دارند. مشکل ترافیک و حمل و نقل دارند و در شهرهای کوچک هم بحث مشکلات اقتصادی مردم قوی‌تر است. در حال حاضر برای اداره شهر باید از مردم ثروتمند عوارض بگیرند نه از فقرا. من در سفری که به ترکیه داشتم شهردار استانبول می‌گفت: شهردار شما به مردم می‌گوید من چند کیلومتر مترو ساختم در حالی که اگر ما چنین موضوعی را به مردم بگوییم آنها به ما می‌گویند این وظیفه شهردار بوده که بسازد. شهردار باید به مردم بگوید که رشد ثروت و اقتصاد مردم شهرش را چقدر افزایش داده است؟ ما برای این شهر باید توریست بیاوریم، درآمد زایی کنیم و اقتصاد شهر را قوی کنیم.
پورزرندی اظهار داشت: قانون شهرداری ما مربوط به سال 1334 است در حالی که شهرها تغییر کرده‌اند ما می‌گوییم با کلید دیروز نمی‌توان مشکلات امروز را حل کرد. حتی همین قانون را نیز اصلاح نکرده‌اند. این انجمن‌های مردم نهاد هستند که باید مطالبات بحق مردم را ارائه دهند.
در ادامه این نشست چکیده‌ای از 10 عنوان مقاله برگزیده دومین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری ایران توسط نویسندگان و صاحبان مقالات ارائه شد که عناوین آنها عبارت بود از: «تأثیر شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بر ارتقای تولید و سطح اشتغال هنرمندان هنرهای تجسمی اصفهان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی»، «نقش ارتباطات رسانه‌ای در رفتارسازی اقتصاد مقاومتی زنان سرپرست خانوار»، «شبیه‌‌سازی ایجاد شهر زیست‌محیطی کم‌ کربن با بهره‌ گیری از پسماندهای شهری»، «راه‌اندازی بزرگترین بازار مجازی خرید و فروش خودرو برای فروشندگان و خریداران خودرو در کشور»، «بررسی وضعیت شرایط زیست‌محیطی شهرک‌های حاشیه کلانشهر شیراز»، «نقش سرمایه اجتماعی، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد شغلی»، «مکان‌یابی پارکینگ‌های مکانیزه با رویکرد توسعه پایدار در شهر قم» و «بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده».
«استفاده نوآورانه از رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران» مقاله یکی از پژوهشگران بود که وی در خلاصه این مقاله گفت: بحث مدیریت بحران در کشور ما به قدری بدیع و نو است که هنوز با وجود امیدهایی که داده می‌شود، آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. وی افزود: بحران یک اتفاق است که در زندگی همه شکل می‌گیرد و بحثی دوگانه است که یک وجه آن شامل بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله و آتشفشان و موارد این‌چنینی است و وجه دیگر آن بحران‌های اجتماعی را شامل می‌شود. در حوزه بحران‌های طبیعی که کشور ما بشدت با آن درگیر است، طی پژوهشی که سال گذشته در مورد وقوع زلزله در شهر تهران در بین مدیران بحران مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شد، اکثر مدیران بحران وقوع زلزله را شایعه‌ای بیش نمی‌دانستند و آن را باور نمی‌کردند. بنابراین وقتی متولی امداد‌رسانی در حوزه بحران نسبت به این موضوع تا این حد بی‌توجه است، پس چگونه می‌توان از مردم عادی انتظاری غیر از این داشت.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در کنار بحث مدیریت بحران شکل گرفته، ارتباطات بحران است. ارتباطات بحران در واقع یک سری از اطلاعات و اخبار و نیازهای اطلاعاتی است که در مثلث مردم، مسئولان و رسانه‌ها در حال تعامل و گردش است. امروزه دیگر ارتباطات بحران را یکسویه نمی‌بینند. بنابراین مدیران در مواجهه با بحران‌ها دیگر نمی‌توانند پشت تریبون قرار بگیرند و مثلاً بگویند: «ما نمی‌دانستیم برف می‌آید»، این روش کاملاً منسوخ و قدیمی است. زیرا با وجود شبکه‌های اجتماعی، حضور شاهدان عینی و گزارش‌های در لحظه بحران‌های طبیعی، دیگر نمی‌توان از وقوع چنین رخدادهایی اظهار بی‌اطلاعی کرد. این محقق در بررسی خود با بیان این نکته که یک سوی واقعه بحرانی، واکنش مقامات و سوی دیگر آن، تصویرسازی‌های صورت گرفته از آن بحران قرار دارد، گفت: بزرگترین مشکل ما در ایران و خارج از ایران تصویرسازی‌های صورت گرفته از بحران‌ها است. زیرا در فضای مجازی هر کس بر اساس آنچه  دلش می‌خواهد، بحران را ارائه می‌دهد. وی افزود: ما در بحران به دو دلیل نیاز به ارتباطات داریم. اول، اطلاع‌رسانی و جذب اعتماد عمومی؛ و دوم، ایجاد امنیت روانی. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که درحوزه مدیریت شهری و مدیریت بحران نمره ما صفر است.  دکتر گیتا علی آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در ادامه این نشست از آمادگی این دفتر جهت انتشار مقالات علمی ارائه شده در فصلنامه علمی- ترویجی رسانه خبر داد و افزود: دفتر مطالعات آمادگی آن را دارد تا به منظور اطلاع‌رسانی و نشر مفاهیم و موضوعات تخصصی در جامعه تعدادی از مقالات مطرح شده در نشست امروز یا مقالات و پژوهش‌های دیگری را که تحت عنوان «اقتصاد شهری از منظر رسانه» انجام شده‌اند را در فصلنامه رسانه منتشر کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.