ion

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگران خارجی و داخلی

پایداری /
شناسه خبر: 324827

با توجه به ادغام سازمان موزه انقلاب اسلامی و باغ‌موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت و قرار گرفتن در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در گفت‌و‌گویی کوتاه با دکتر علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه‌ها و افق پیش روی موزه را جویا شدیم.

ایران آنلاین /با توجه به اینکه امسال نخستین سالی است که حوزه انقلاب اسلامی به موزه واگذار شده، چه برنامه‌هایی در این خصوص در ایام دهه فجر دارید؟
با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب در اسفندماه سال گذشته در خصوص ادغام دو مجموعه سازمان موزه انقلاب اسلامی و باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت و باتوجه به اینکه امسال نخستین دهه فجر پس از ادغام این دومجموعه است، برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته شده است. پس از حدود شش سال فعالیت باغ موزه و برای نخستین بار، بازدید آحاد مردم از مجموعه تالارهای موزه و سراسرنمای مقاومت در ایام‌الله دهه فجر رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند در این ایام، بجز یکشنبه 22 بهمن که موزه تعطیل است، از ساعت 9 صبح لغایت 5 عصر از مجموعه بازدید داشته باشند. همچنین تمهیداتی برای افزایش ساعت بازدید در ایام‌الله دهه فجر با توجه به استقبال بازدیدکننده‌ها اندیشیده شده است. اجرای جشنواره «ترنم فتح» با حضور 8 گروه موزیک نیروهای مسلح در ایام‌الله دهه فجر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است که از تاریخ شنبه 14 بهمن لغایت 19 بهمن ماه و با هماهنگی به عمل آمده با سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، بسیج شهرداری تهران و ستاد گردشگری شهرداری تهران، شهروندان تهرانی عصر هر روز در چهار نقطه و میدان پرتردد شهر، شاهد اجرای زنده موزیک و سرودهای حماسی و انقلابی خواهند بود. اجرای شب شعر انقلاب، بیان خاطره توسط چهره‌های انقلابی، اجرای آب‌نمایش و نورافشانی و ویدئومپینگ در چند نقطه شهر تهران، افتتاح 10 موزه دفاع مقدس در 10 استان از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور ریاست محترم جمهوری از محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اجرای برنامه‌های تلویزیونی مشارکتی با تعدادی از شبکه‌های رسانه ملی، رونمایی از کتاب و دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری در محل سالن همایش‌های خلیج فارس موزه از دیگر برنامه‌های موزه در این ایام است.

---


با توجه به واگذاری بخش انقلاب اسلامی به موزه دفاع مقدس چه برنامه‌هایی برای تقویت این بخش دارید؟
با اصلاح اساسنامه وموافقت رهبری معظم انقلاب اسلامی این مجموعه به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تغییر نام و مأموریت یافت. بنابراین همانگونه که در سؤال اشاره کردید برای پرداختن به تاریخچه دفاع مقدس و ارتباط با بازدیدکننده، ناگزیر باید کمی به لحاظ تاریخی به عقب برگردیم که تالار اول یا همان تالار آستانه به این موضوع اختصاص یافته است اما با توجه به نپرداختن  به حوزه انقلاب اسلامی در دیگر تالارها، ما درصدد بازنگری و بازنمایی مفاهیم، معارف و مبانی انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی هستیم و امیدواریم پس از آسیب شناسی و طراحی یک نقشه جامع برای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا پایان سال 97 بخش انقلاب اسلامی نیز ایجاد شود. لازم به توضیح است که آنچه در موزه طراحی و ارائه می‌شود توسط تیم‌های علمی و هنری طراحی و به اجرا گذاشته خواهد شد. امیدوارم که بتوانیم متناسب با زمانبندی مدنظر، اهداف پیش‌بینی شده را محقق سازیم. مجموعه موزه و فضای باز پیرامونی آن، ظرفیت بسیار زیادی برای بازدید مخاطبان و اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری دارد ولی آنگونه که شایسته بوده است این مجموعه و ظرفیت‌های آن به مخاطبان و گردشگران معرفی نشده است، هر چند آمار بازدیدکنندگان از تالارهای موزه رقم قابل توجهی است اما تا رسیدن به‌وضع مطلوب فاصله داریم لذا معرفی موزه از دغدغه‌های مهم ما است، بویژه آنکه این مجموعه به جامعه فرهنگی-هنری و اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد معرفی نشده است. معتقدیم این مجموعه می‌تواند به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شود. وجود مرکز همایش‌های بین‌المللی، گالری‌های هنری، سالن‌های جلسات و همایش، جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، دریاچه هورالعظیم و آب‌نمایش منحصر به‌فرد آن، سینما 5بعدی، لوکیشن‌های جذاب برای گروه‌های تلویزیونی، رستوران‌های غذاخوری، سالن شبیه ساز تیراندازی و فضای زیبا و دلنشین پیرامون تالارها، این مجموعه را به مجموعه‌ای بی‌بدیل تبدیل کرده است که نیازمند معرفی بیشتر است که در این راستا با تشکیل کارگروه‌های متعدد، نظیر شورای هنری، شورای راهبردی گردشگری که با حضور چهره‌های شاخص و سرشناس حوزه گردشگری و متولیان آن تشکیل شده است و کارگروه رسانه و جذب مخاطب با استفاده از نظرات کارشناسی و علمی به‌دنبال معرفی آن به جامعه است .
اشاره به موضوع گردشگری داشتید، برای جذب گردشگران بویژه گردشگران خارجی چه برنامه‌هایی دارید؟
همانگونه که قبلاً هم اشاره کردم، با تشکیل شورای راهبردی گردشگری که تاکنون 4 جلسه آن برگزار شده است، با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری، این هدف را دنبال می‌کنیم. خوشبختانه «راویان» یا «راهنمایان» موزه قریب به اتفاق جوانان تحصیلکرده و تعداد قابل توجه آنها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی مسلط هستند. درعین حال به‌دنبال تربیت و آموزش راهنمایان موزه به سایر زبان‌های خارجی از جمله آلمانی، اردو و ترکی استانبولی نیز هستیم. پیگیری درج نام موزه به‌عنوان مقصد گردشگران خارجی و رایزنی و همکاری با جامعه تورگردانان-انجمن صنفی راهنمایان گردشگری- جامعه هتلداران و دیگر متولیان حوزه گردشگری از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه است. اخیراً هم اقدام به انتشار بروشورها به سایر زبان‌ها کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم تعامل بهتری با مخاطبان جهانی و گردشگران خارجی داشته باشیم. خوشبختانه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته که هفته قبل در تهران برگزار شد، با ایجاد غرفه‌ای به منظور معرفی ظرفیت‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به حوزه گردشگری حضور پیدا کردیم که تجربه‌ای مؤثر و موفق بود.در حوزه گردشگری داخلی هم بزودی ستاد گردشگری و راهیان نور موزه تشکیل و برای قرارگرفتن موزه در مسیر کاروان‌های راهیان نور که از تهران عبور می‌کنند برنامه‌ریزی لازم انجام خواهد شد. خوشبختانه با ستاد گردشگری شهرداری تهران هم به توافق رسیده‌ایم که موزه در فهرست و مقاصد تورهای تهرانگردی قرار بگیرد و همچنین برنامه‌ریزی خوبی در خصوص گردشگری نوروزی انجام گرفته که بموقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.