ion

ریتم کند عملکرد رسانه های شناسنامه دار و معتبر کشور در تعطیلات سال نو، بار دیگر فضای شایعات منتشره از منابع غیرموثق را داغ تر کرد و این زنگ خطر و هشداری جدی برای گسترش جهل عمومی در مورد مسایل مختلف شهروندان به شمار می رود.

ایران آنلاین /همه ساله با فرا رسیدن نوروز باستانی ایرانیان، اغلب روزنامه ها و جراید کشور منتشر نمی شوند و اخبار خبرگزاری ها نیز آنچنان پررنگ نیستند که بتوانند از سیل انتشار اخبار ناصحیح منابع غیرموثق فضاهای مجازی بکاهند و این امر در نهایت سبب داغ شدن بازار شایعات می شود.

کند شدن چرخه تولید خبر توسط رسانه های معتبر طی سال های گذشته نیز سبب سوق مخاطبان به سمت رسانه های معاند و یا بنگاه های سخن پراکنی نامعتبر می شود اما امسال فضای مجازی و پراکندگی برخی شایعات در آن بیش از پیش به چشم می خورد.
تشدید اقدامات خصمانه آمریکایی ها به بهانه های فرامتنی علیه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر، مرگ مغزی بر اثر مصرف مشروبات الکلی در جزیره کیش، تحریم چندین ایرانی به اتهام حملات سایبری، تیراندازی نیروهای مرزبانی ترکمنستان به چند ماهیگیر ایرانی در آب‌های مرزی دو کشور، آمار سفر ایرانیان به کشورهای همسایه برای تعطیلات نوروزی و غیره از جمله مباحثی بود که به صورت محسوس در رسانه های بیگانه و یا فضاهای مجازی رد و بدل می شد.
در پیوند با این موضوع پیمان پاکزاد استاد دانشگاه رشته علوم ارتباطات به ایرنا گفت: آنچه که مورد استناد کارشناسان و متخصصان خبر است؛ خبرهای منابع و خبرگزاری های موثق است چون می دانند برای کسب اطلاعات درست به کجا مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: اما مشکل اصلی اطلاع رسانی به عامه مردم است که هنوز فرهنگ دستیابی به اطلاعات درست از منابع موثق را ندارند.
پاکزاد با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ سواد رسانه در کشور افزود: در این ارتباط نیاز به آگاهی دهی و بازگویی اهمیت کسب اطلاعات درست و دریافت آن از منابع و رسانه های شناسنامه دار در جامعه به شدت احساس می شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های رایج در فضای اطلاع رسانی مجازی رونق دوباره حرف های درگوشی است که از خصوصیات و ویژگی های ارتباطات فردی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: حرف های درگوشی که یکی از روش های ایجاد شایعه در جوامع سنتی است ؛ از ویژگی های ارتباطات شفاهی می باشد که در اوج تکنولوژی های ارتباطی و در عصر انفجار اطلاعات اکنون به صورت مجازی رونق یافته است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: یعنی در عصری که به دنبال زوال برخی از تکنیک ها و تاکتیک های زوار در رفته جوامع سنتی و عصر کهکشان شفاهی بودیم ؛ ویژگی های این عصر خود را مدرن کرده و در فضای مجازی به عنوان عامل قدرتمند ایجاد شایعه در رسانه های مدرن شده است.
پاکزاد گفت: تنها نسخه برای درمان این شایعه سازی عزم عمومی رسانه ای برای ارتقای آگاهی عمومی جامعه است که بدانند نباید بلافاصله اخبار فضای مجازی را بپذیرند بلکه باید به اهل آن و رسانه های موثق همچون ایرنا مراجعه کنند و در نهایت التزام خبرنگاران به خصوص خبرنگاران و دست اندرکاران فضای مجازی به اخلاق رسانه ای است تا خود احساس مسئولیت کنند.
واقعیت این است که با گسترش فضای مجازی در دنیای کنونی، ضرورت اطلاع رسانی بیشتر برای افکار عمومی و مردم از طریق مجاری حرفه‌ای‌تر همچون رسانه‌ها امری انکارناپذیر است چرا که فضای مجازی طی همین چند روز گذشته سرشار از مطالب و اخباری بود که گاهی فاقد صحت، دقت و عینیت بود.
مسئولیت رسانه‌های شناسنامه دار سبب انتشار صحیح اخبار می شود اما در غیاب آنان اغلب اوقات آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ فاقد حس مسئولیت مدارانه است؛ بنابراین ضرورت احساس می‌شود تا بار دیگر تجدید نظر جدی در مباحث اطلاع رسانی صورت پذیرد تا شهروندان با کسب اطلاعات موثق، سره را از ناسره تشخیص دهند.
مدیریت افکار عمومی یکی از کارکردهای اصلی رسانه ها به شمار می رود و در صورت غیبت آنان از وظیفه اصلی خودشان، بازار داغ شایعات و اخبار ناصحیح سکه می شود که این امر در نهایت سبب مدیریت جهل عمومی خواهد شد./ایرنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.