ion

چرا رسانه ملی؟

حقوقی /
شناسه خبر: 345230

ایران آنلاین / سال هاست که از سوی مدیران صداوسیما و برخی کارشناسان رسانه و ارتباطات، از این سازمان با عنوان «رسانه ملی» یاد می‌شود، رسانه‌ای که ویژگی‌هایی دارد که نشان از ملی بودنش است. هرچند بین صاحبنظران در پذیرش این اصطلاح اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما باید پذیرفت که اصطلاح رسانه ملی در بین مردم و کارشناسان تا حدود زیادی جا افتاده و مورد پذیرش قرار گرفته است. در تأملی نسبت به این واژه می‌توان سه مؤلفه را برای آن در نظر گرفت که اگر توأمان در کنار هم قرار بگیرند می‌توان براحتی با این اصطلاح ارتباط برقرار کرد و آن را با هر نگرشی که داریم، مورد پذیرش قرار داد.
گستره پوشش شبکه‌های رادیویی وتلویزیونی صداوسیما
این رسانه به لحاظ گستره پوشش جغرافیایی در نقاط مختلف کشور در مقایسه با دیگر رسانه‌ها از بالاترین سطح پوشش و دریافت برخوردار است، با رشد تکنولوژی پخش و دریافت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، تمامی مردم دریافت‌کننده صدا وتصویر این شبکه‌ها هستند وشاید به همین دلیل بتوان از آن به‌عنوان رسانه ملی (رسانه‌ای که همه قادر به دریافت محتوای آن هستند) یاد کرد. برخی‌ها به همین دلیل صداوسیما را رسانه‌ای ملی در نظر می‌گیرند. در واقع سطح پوشش جغرافیایی که تقریباً کل کشور را در بر می‌گیرد، می‌تواند معیاری برای ملی بودن به معنی برخورداری همه از صدا وتصویر آن باشد. به دیگر معنی سیگنال‌رسانی به کل کشور و برای همه، می‌تواند یک مؤلفه برای ملی بودن باشد. وظایف و نقش‌هایی که کارشناسان برای رسانه‌ها تعریف کرده‌اند، به‌معنی کامل آن شبکه‌های سراسری رادیویی و تلویزیونی مصداق آن هستند؛ از جمله نقش خبری، تبلیغی، هدایت کنندگی، تفریحی و پر کردن اوقات فراغت میلیون‌ها مخاطب و.... که وقتی این نقش‌ها و وظایف رسانه‌ها از جمله انتقال آداب و سنن از نسلی به‌ نسل دیگر یا حراست از محیط و ایجاد همبستگی بین بخش‌های مختلف جامعه را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از مهم‌ترین رسانه‌ها در تحقق این نقش‌ها هستند و بالطبع رسانه‌ای چون صداوسیما نیز می‌تواند چنین باشد. رسانه‌ای که به‌دلیل گستردگی مخاطبانش از ظرفیت بالایی در این خصوص برخوردار است. و اما مهم‌ترین مؤلفه‌ای که می‌توان برای صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی در نظر گرفت که موجب پذیرش این اصطلاح از سوی عموم و کارشناسان فن می‌شود، این است که صداوسیما همان‌طور که برخی از مسئولان و از جمله ریاست آن بارها تأکید کرده‌اند، رسانه‌ای برای همه فارغ از دسته ‌بندی‌های سیاسی باشد. هرچند تحقق این مؤلفه از سخت ترین‌ها محسوب می‌شود، اما تحقق آن گامی بلند در پذیرش نام «رسانه ملی» از سوی همه خواهد بود.
این نکته را نیز باید اشاره کرد که هیچ رسانه‌ای را نمی‌توان یافت که از ایدئولوژی خاصی برخوردار نباشد، همه رسانه‌ها و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، گرایش‌های فکری و عقیدتی خاصی دارند که در تولید محتوا اثر‌گذار است، اما آنچه اهمیت دارد این است که در تولید پیام از تکنیک‌ها و شیوه‌هایی کاملاً حرفه‌ای بهره گرفته شود که نوعی ابراز رضایت را برای مخاطبان فراهم آورد. زمانی که به‌شکل حرفه‌ای به تولید پیام مبادرت می‌شود، نتیجه آن و از نگاه مردم تبدیل شدن به تریبون طیف‌های مختلف جامعه است. چنین رویکردی پذیرش نام «رسانه ملی» را برای همه سهل و آسان می‌کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.