«ایران آنلاین» بررسی کرد؛

تجارت با همسایگان و شیب نزولی قیمت ارز در کشور

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

65810
تجارت با همسایگان و شیب نزولی قیمت ارز در کشور

دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست اقتصادی تجارت با همسایگان توانست تا حدود زیادی تیغ تحریم را از شاهرگ اقتصادی کشور دور کند و امروز با تاثیرگذاری بر بازارهای منطقه ای شیب نزولی در قیمت ارز در کشور ایجاد کند.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: طی سال های گذشته ایالات متحده آمریکا با همراهی جریان صهیونیستی به دنبال ایجاد موجی از ایران هراسی در سطح جهان و به ویژه در بین کشورهای همسایه بود. رویکردی که انزوای سیاسی و اقتصادی ایران برای تسلیم در برابر خواسته های غرب را دنبال می کرد و شمشیر تحریم را بر روی سر ایران بالا نگاه می داشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و قرار گرفتن فرمان اجرایی کشور در دستان سید ابراهیم رئیسی افزایش مراودات با همسایگان و تنش زدایی در این بخش در دستور کار قرار گرفت.

اقدامی که عملا پادزهری در برابر اقدامات کاخ سفید بر علیه ایران به حساب آمده و باعث شد تا افزایش مراودات اقتصادی با همسایگان زمینه ساز استحکام روابط سیاسی مابین این کشورها با همسایه قدرتمند خود یعنی ایران شود.

آنچنان که آمارهای حکایت می کنند ایران در سال ۱۴۰۲ توانست با تکیه بر سیاست همسایه محور چیزی در حدود شصت میلیارد دلار تبادل تجاری داشته باشد. رقمی که سهم بالایی از مجموع مبادلات ایران در سطح جهانی را به خود اختصاص داده و آن را می توان ماحصل شناسایی درست نیازهای موجود در بازار کشورهای همسایه در کنار مولفه های امنیت افرین ایران برای تثبیت بازار در منطقه دانست.  

تحقق این مهم طی بیش از دو سال و نیم گذشته با افزایش رفت و آمد فعالان و مقام های مسئول در حوزه اقتصادی به کشورهای همسایه محقق شده و باعث گردید تا دریچه هایی از توسعه روابط که عبور از تحریم ها محصول نهایی آن به حساب می آید، به روی اقتصاد کشور گشوده شود. عراق، امارات، عربستان سعودی و ... از جمله کشورهایی هستند که پای میز مذاکره با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی ایران نشستند که نتیجه مباحثه های اقتصادی آنان این شد که بازار درهم و دلار سلیمانیه تحت تاثیر مداخلات بانک مرکزی ایران قرار گرفته و در یک شیب مناسب زمینه ساز کاهش قیمت ارز در کشور شود.

نتایج حاصل از سیاست دولت سیزدهم در برقراری ارتباط اقتصادی با همسایگان این واقعیت را نمایان ساخت که برخلاف برخی از نظریه ها که استفاده از بازار همسایگان را محدود و پروژه ای مردود بر می شمارند این سیاست دارای کارآمدی بوده و سرمایه گذاری کوتاه مدت در آن به مراتب برای کشور دارای دستاور اقتصادی بیشتر نسبت به مذاکرات زمان بر با کشورهای غربی است چا که در سایه آن می توان پول های ملی را ابزار مبادله و دوری گزینی از چارچوب های بسته دلار و یورو تعریف کرد و فصل جدیدی از تجارت آزاد متکی بر نیازهای موجود در بازارهای منطقه را رقم زد.

یقینا در بررسی کارنامه اقتصادی دولت نمره قبولی به تجارت و مبادلات اقتصادی با همسایگان می رسد و آن را می توان نقطه قوت ابراهیم رئیسی در کارنامه تجاری وی دانست.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد