در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

خودکفایی ایران در تعمیر کشتی/ ۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما در دو سال گذشته بازسازی شد

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

67774
خودکفایی ایران در تعمیر کشتی/ ۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما در دو سال گذشته بازسازی شد

مدیر عامل شرکت ایزو ایکو با بیان اینکه ایران در تعمیرات کشتی به خودکفایی رسیده است، گفت: تعمیرات کشتی در خارج از کشور بعضا سه برابر تعمیرات در داخل هزینه آفرین است.

سلمان ضربی مدیر عامل شرکت ایزو ایکو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: دریا مظهر قدرت است و هر کشوری که دارای ارتباط دریایی بوده و از ادوات و تجهیزات دریایی بهره مند است، می تواند خود را به عنوان یک قدرت در عرصه جهانی به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران دارای مرزهای آبی در جنوب است و در شمال نیز به دریا راه دارد، نیاز است تا در حمل و نقل دریایی، دفاع دریایی، استفاده از ذخایر دریایی به عنوان یک ذخیره مناسب برای امنیت غذایی کشور به درستی بهره برداری شود. این مهم را باید جز الزامات و نیازهای خود دانست و برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های خود در دریا به درستی بهره مند شویم باید  به شناورها و کشتی مجهز باشیم.

این فعال حوزه کشتی رانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در داخل کشور بسترهای لازم برای کشتی سازی و تجهیزات دریایی در دسترس قرار دارد. این ظرفیت ملی فراهم شده تا هم شناورهای کوچک که مورد استفاده در بخش تفریحی و گردشگری هستند را بسازیم  و هم نیازهای ناوگان نفتکش ملی و کشتیرانی ملی چه در بخش خصوصی و چه دولتی را در داخل تامین کنیم.

ضربی ادامه داد: هم اکنون در داخل کشور با تکیه بر توانمندی های موجود در صنعت کشتیرانی نیازهای فراساحلی از جمله راه اندازی سکوهای نفتی، پایه های نفتی که در دریا برای استخراج نفت مورد نیاز است، در حال مرتفع شدن است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار طی چند سال اخیر بالغ بر ۳۰۰ فروند کشتی نوسازی و تحویل شده و بیش از ۴ هزار فروند تعمیرات و بازسازی کشتی های بزرگ و کوچک را داشتیم و در سکوهای نفتی از سوی صنعت کشتیرانی فعالیت خیلی مهمی در حال انجام است.

مدیر عامل ایزو ایکو بیان داشت: هم اکنون در موضوع تعمیرات کاملا به خودکفایی رسیده ایم. با توجه به این توانمندی داخلی هرکسی کشتی را برای تعمیر به خارج از کشور ببرد در شرایطی که خودمان امکان تعمیر در کشور را داریم زمینه ساز خروج ارز بوده و نمی تواند نتیجه مثبتی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که پایداری اقتصادی یک نیاز جدی است که بخش مهمی از این پایداری از دریچه صرف منابع ارزی در داخل کشور برای رفع نیازهای داخلی محقق می شود.

وی ادامه داد: صنعت گران دریایی ایران در دو سال گذشته بیش از ۵۰ فروند شناور اقیانوس پیما را در داخل کشور بازسازی و صددرصد تعمیر کردند. تعمیر موتورهای اصلی، ژنراتورها، سیستم های برقی والکترونیکی، نویگیشن، بدنه و زیر ابی و ... در داخل کشور قابل انجام است.

ضربی بیان کرد: آخرین موضوعی که در حوزه تعمیرات به توانمندی آن دست یافتیم انجام و تنظیم کالیبراسیون توربو شارژر است. دست یابی به این امکانات باعث شده تا در تعمیرات کشتی بتوانیم بگوییم که خودکفا هستیم و خدمات ارائه شده در کشور دارای قیمت مناسب تری نسبت به رقبای خارجی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تعمیرات کشتی در خارج کشور بعضا سه برابر تعمیرات در داخل تمام می شود. همه تلاش فعالان این صنعت این است که این افتخار برای مملکتمان باشد و اگر امکانات اقتصادی با خود به همراه دارد منافعش به مملکت و مردم برسد. این صنعت می تواند زمینه ساز اشتغال بوده و از هدر رفت منابع در تعمیرات کشتی در خارج از کشور جلوگیری به عمل آورد. متاسفانه با این وجود برخی هستند که با بکارگیری روش هایی در حال دور زدن قانون هستند. قانونی که تاکید بر استفاده حداکثری از توان داخلی دارد که باید در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده شود.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد