ترقی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

لزوم ایجاد انگیزه برای مشارکت گسترده در انتخابات / سرنوشت کشور در دست مردم است

سیاست

71106
لزوم ایجاد انگیزه برای مشارکت گسترده در انتخابات / سرنوشت کشور در دست مردم است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و میزان مشارکت مردم در آن از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرنوشت کشور سیاسی به آن بستگی دارد.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین در باب اهمیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دور دوم انتخابات از میزان اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرنوشت کشور به آن بستگی دارد و در واقع این انتخابات آزمون مهمی برای مردم ماست که باید با تصمیم خود آینده کشور را رقم بزنند.

ترقی در ادامه با اشاره به مشارکت پایین مردم در دور اول انتخابات عنوان کرد: با وجود حضور نامزدها از جناح‌های مختلف انتظار می‌رفت که مشارکت‌ مردم در انتخابات بیش از این باشد، اما چنین نشد و نتوانست کمکی به افزایش گسترده مردم داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه عوامل متعددی موجب کاهش مشارکت شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشارکت در انتخابات در کشور ما آزاد است و تشویق و تنبیهی به منظور مشارکت مردم صورت نگرفته و امتیازی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود طبیعتا ایجاد انگیزه سخت و دشوار است، اما در سایر کشورها برای حضور مردم امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه در دوم هیچ تردید و دو دلی برای انتخاب نامزد مورد نظر وجود ندارد و اینکه هر دو حزب سیاسی کشور در این انتخابات دارای نامزد هستند به نظر می‌رسد که بهانه‌ای برای کاهش مشارکت وجود ندارد و هر دو حزب به با کمک افراد تاثیرگذار در افکار عمومی جامعه دنبال حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو هستند.

به گزارش ایران آنلاین، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود.همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات در روز شنبه ۹ تیرماه، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رقابت های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند و مرحله دوم انتخابات نیز روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست