اخبار

12299
سالن یخ نوردی در تبریز ساخته می شود

سالن یخ نوردی در تبریز ساخته می شود

رئیس هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی از موافقت شورای شهر تبریز با درخواست ساخت سالن سرد ویژه یخ نوردی در این شهر خبر داد و گفت: با ایجاد این سالن، علاقه مندان این رشته در تمام طول سال امکان فعالیت ورزشی در این رشته را خواهند داشت.

به گزارش ایران ورزشی و به نقل از ایرنا، میرعلی آقاسیدی اظهار کرد: در حال حاضر یخ نوردی به طور طبیعی در شهرهای تبریز، اهر و سراب و در فصول سرد سال انجام می شود.

وی با تشریح فعالیت ها و برنامه های این هیات در سالجاری، افزود: هشت رویداد ملی در یک ماه از شهریور تا مهر امسال به میزبانی استان برگزار می شود که نوید بخش روزهای پر فروغ برای کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان است.

آقاسیدی گفت: میزبانی دوره بازآموزی برای مدرسین نقشه خوانی و کار با قطب نما، میزبانی دوره بازآموزی برای مدرسین پیشرفته ناوبری کشور، میزبانی مسابقات سنگ‌نوردی نونهالان و نوجوانان قهرمانی کشور، میزبانی دوره بازآموزی و مسابقات اسکای رانینگ کشور (دو کوهستان) ، میزبانی دوره مربیگری درجه ۲ و سه کوهپیمایی، میزبانی مسابقات بولدر و مشارکت در برگزاری آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ کوهپیمایی برنامه ها و مسابقاتی هستند که در ۲ ماه آینده در استان برگزار خواهند شد.

میزبانی دوره بازآموزی مدرسین نقشه خوانی، دوره بازآموزی پیشرفته ناوبری کشور، مسابقات سنگ‌نوردی نونهالان و نوجوانان قهرمانی کشور، بازآموزی و مسابقات اسکای رانینگ کشور (دو کوهستان) ، دوره مربیگری درجه ۲ و سه کوهپیمایی و مسابقات بولدر در استان برگزار می شود.

وی برگزاری این رویدادها را نشانگر ظرفی بالا و پویایی بالای کوهنوردی استان و اعتماد فدراسیون به این هیات اعلام کرد.

آقاسیدی ادامه داد: کوهنوردی تنها یک ورزش نیست، نوعی مکتب است و همه کوهنوردان صاحب مرامند، اخلاق مداری در کوهنوردی مهم است و همین ویژگی، آن را متمایز کرده است.

وی بیان کرد: کوهنوردان بزرگی از تبریز از درعرصه ملی و بین المللی معرفی شده که برجسته ترین آنها، عظیم قیچی ساز است که ۱۴صعود بدون کپسول اکسیژن به قله های بالای هشت هزار متر داشته و عضو باشگاه ۱۴ تایی جهان است.

آقاسیدی گفت: بانوان نیز در ادامه افتخارآفرینی های کوهنوردی برای استان، موفق به سه صعود به قله های بالای هشت هزار متر از جمله قله لنین شده اند و کوهنوردان استان در هیمالیا نوردی، قدرت بلامنازع کشور هستند.

تجیهز سالن کوثر با ۲۰۰ میلیارد ریال برای صخره نوردی

رئیس هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی، سنگنوردی و صخره نوردی را یکی از رشته های محبوب و المپیکی اعلام کرد و گفت: با همکاری ورزش و جوانان استان، سالن کوثر به صورت اختصاصی در اختیار سنگنوردی قرار گرفته و فدراسیون نیز با هزینه کرد بروز ۲۰۰ میلیارد ریالی، این سالن را تجهیز کرده است.

آقاسیدی ادامه داد: این سالن اختصاصی که از چهار سال قبل بهره برداری شده و در اختیار هیات قرار گرفته نتیجه داده و امروز سنگنوردان استان امروز در رقابت های کشوری، سکوها را تصاحب می کنند.

وی حضور چهار کوهنورد از استان در اردوهای ملی را نتیجه ایجاد زیرساخت های لازم در استان در این رشته ورزشی اعلام و اظهار کرد: این کوهنوردان پس از اردو و با مشخص شدن حامی مالی، برای فتح قله های بالای هشت هزار متر اعزام می شوند.

آقاسیدی تعداد باشگاه های فعال استان در این رشته ورزشی را یکصد باشگاه عنوان کرد و گفت: با احتساب ورزشکاران مشترک با سایر هیات ها، حدود ۱۰ هزار ورزشکار سازمان دهی شده زیر نظر هیات فعالیت می کنند.

صعودهای سراسری را کم کرده ایم

آقاسیدی در مورد دلیل کاهش برنامه صعودهای سراسری به قله های استان، افزود: مسائل زیست محیطی، اصلی ترین دلیل این کاهش است و هیات طبق نامه ای که از سوی محیط زیست داده شده، این صعود را کم کرده و با جمعیت محدود برگزار می کند.

وی افزود: قله های زیادی در استان وجود دارد که هر هفته شاهد صعود کوهنوردان به این قله ها هستیم که البته توصیه می شود کوهنوردان قبل از هر گونه برنامه ریزی برای صعود، نسبت به گرفتن مجوز از هیات اقدام کنند.

رئیس هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی به موضوع گرفتاری کوهنوردان تبریزی در کوه آرارات ترکیه اشاره کرد و گفت: این کوهنوردان که بدون مجوز اقدام به صعود کرده بودند در مسیر برگشت دچار حادثه شده و یکی از کوهنوردان از یخچال این کوه به هزار متر پایین پرت شده بود.

آقاسیدی ادامه داد: تیمی از تبریز و یک تیم نیز از ارومیه و ماکو برای نجات این کوهنورد به مرز اعزام شد اما طرف ترکیه ای اعلام کرد که خودشان راسا اقدام به جستجوی این کوهنورد می کنند که در نهایت تیم های کوهنوردی از استانبول و آنکارا، به محل اعزام شد و جسد این کوهنورد را از دره بالا کشیدند.

وی افزود: ۲ کوهنورد دیگر نیز تا مشخص شدن نتیجه نظریه پزشکی قانونی ترکیه، در این کشور حضور خواهند داشت و در این زمینه با سرکنسول ایران در این منطقه ترکیه صحبت کردیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار