صفحات
شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱
برداشت اول - شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - صفحه ۲۶۱

گفتمان دولت و راهبرد دیپلماسی علم و فناوری

محمدصادق خیاطیان /
رئيس مرکز بررسی‏های استراتژیک ریاست‏جمهوری

 

دال‏های مرکزی گفتمان دولت سیزدهم مردمی ‏بودن و عدالت‏محوری است. این دال‏ها باید در سیاست‏گذاری‏ها و اقدامات دولت دنبال شود و انعکاس یابد؛ ازاین‏رو لازم است هم در تبیین نظری گفتمان هم در ترجمۀ گفتمانِ دولت به ساحت‏های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مانند این وارد شویم و نشان دهیم گزارۀ متناظر نظری و عملی «عدالت و جمهوریت» در هر موضوع در دولت سیزدهم چیست، که برای این امر نیاز به همکاری با تمام استادان و دانشگاهیان عزیزمان داریم.
در این بستر گفتمانی، بها دادن به نخبگان جامعه به‏منزلۀ توجه به مردم، افزایش عاملیت نخبگان مردم و مردمی‏سازی عرصۀ دانش و فناوری است؛ زیرا منافع عموم مردم با رونق دیپلماسی علمی با دیگر کشورها از مسیر نخبگان علمی تأمین می‏شود. این سیاستِ برآمده از گفتمان دولت از این منظر قابل بررسی و تحلیل است و می‏تواند جلوه‏ای از مردمی ‏بودن و عدالت‏محوری دولت باشد.
مرکز بررسی‏ها در پی امور راهبردی است. از نگاه این مرکز، دیپلماسیِ علمی از این‏ جهت امری راهبردی است که زیربنای سایر حوزه‏های دیپلماسی است. در این بستر، شبکۀ ارتباطی و تعاملی نخبگان ایرانی با سایر کشورها شکل می‏گیرد که زمینه‏سازِ سایر روابط و تعاملات بین‏المللی میان کشورهای مختلف است.
نخبگانْ پایه و بنیان دیپلماسی علمی‏اند. یکی از مأموریت‏های مرکز بررسی‏ها، براساس دستور رئیس‏جمهور، رونق دادن به تعامل دولت و نخبگان است؛ ازاین‏رو لازم است مرکز بررسی‏ها تمام‏قد به حمایت از دیپلماسی علمی و پیشبرد آن بپردازد.
در نقشۀ جامع علمی کشور موضوع دیپلماسی علمی کم‏رنگ است؛ اما در سند جامع روابط علمی-‏بین‏المللی جمهوری اسلامی ایران، که در سال ۱۳۹۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته و نقش‏هایی برای دستگاه‏های اجرایی کشور در نظر گرفته شد؛ ازاین‏رو، موضوع اجرایی‏سازیِ سند اهمیت بسیاری دارد. همچنین سازوکار رفع چالش‏ها در سند پیش‏بینی شده است.
دریافته‏ایم که به دیپلماسی علم و فناوری کشور همچنان نگاه جزیره‏ای وجود دارد و هر دستگاهی بدون نگاه جامع به آن می‏پردازد. علاوه ‏بر این، در جابه‏جایی و پذیرش محققان، دانشجویان و اساتید برخی قوانین بازدارنده باقی است و باید در آن‏ها بازنگری شود. این موارد از چالش‏های مهم سطح کلان و حوزۀ سیاست‏گذاری است. مقررات اقامت موقت برای دانشجویان و اساتید خارجی نیز به تسهیل نیاز دارد.  همچنین ارائۀ پیوست علمی و فناوری، که مصوبۀ ستاد اقتصاد مقاومتی برای طرح‏های بین‏المللی است، حتماً باید لحاظ شود. این پیوست می‏تواند با کمک دانشگاه‏های کشور به‏صورت خاص دنبال شود.
امسال سال دانش‏بنیانی اقتصاد است؛ به همین منظور انتظار داریم که بُعد صادراتی شرکت‏های دانش‏بنیان بیش ‏از پیش تقویت شود. ظرفیت‏های خوبی شکل گرفته است؛ اما به نظر می‏رسد نتوانسته‏ایم توانمندی‏های شرکت‏های دانش‏بنیان و دانشگاه‏هایمان را در عرصۀ بین‏المللی به‏خوبی معرفی کنیم. به گمانم در این مسیر، بهره‏مندی از ظرفیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، که وزارت امور خارجه و وزیر محترم به شخصه آن را دنبال می‏کند، بسیار مناسب و کارگشاست.
باید بکوشیم کشورهای هدف را متناسب با ظرفیت‏هایشان انتخاب کنیم و به مزیت‏ها و توانایی‏های خودمان و آنچه نیاز داریم آگاه و مسلط باشیم تا هم نیازهای علمی و فناورانۀ ایران را رفع کنیم، هم به نیازهای دیگر کشورها پاسخ بدهیم.
1. پیشنهاد ما این است که کارگروهی از دانشگاه‏های کشور، به‏خصوص دانشگاه‏های تراز اول، تشکیل شود که بتوانیم از تجاربِ همکاری‏های بین‏المللی علمی و فناوری و هم‏افزایی در این مسیر بهره بگیریم.
2. باید به توانمندسازی و رتبه‏بندی شرکت‏های دانش‏بنیان برای حضور در زنجیرۀ ارزش‏های بین‏المللی بپردازیم.
3. شایسته است موضوع مدارک دوگانه (Double degree) برای بهره‏مندی همزمان نخبگان از دو دانشگاه یا حتی دو رشته در وزارت علوم دنبال شود.
4. برخی نهادها ظرفیت مناسبی برای ارتباط با دانشجویان خارجی دارند؛ مثل بنیاد سعدی. شایسته است به تقویت ظرفیت چنین نهادهایی بپردازیم.
5. متأسفانه سفارتخانه‏ها و رایزنان ایران در سایر کشورها به ابزار دیپلماسی علمی و فناوری مسلط نیستند. مناسب است تدبیری بیندیشیم تا سفارتخانه‏ها، و به‏طور خاص، رایزنان علمی و فرهنگی ما که بیشتر از طریق وزارت علوم معرفی می‏شوند، بتوانند با شناخت و آگاهی بیشتر در این حوزه فعالیت کنند. گاهی هم متولی مشخصی برای دیپلماسی علمی در سفارتخانه‏ها وجود ندارد. متناسب با طرح درست موضوع رایزنان اقتصادی، امیدواریم بتوانیم بحث رایزنان علمی را هم با کمک وزارت علوم، به‏صورت منسجم‏تر دنبال کنیم.
6. نیاز است طی برنامه‏های مشترک آموزشی-‏پژوهشی، با همراهی دانشگاه‏های پیشرو در کشور برخی طرح‏های مشترک را با دنیا تعریف کنیم. پیش از این تجربیاتی در کشور بوده؛ اما خیلی ناقص و کم‏رمق انجام شده است. پیشنهادهایی هم برای هم‏افزایی میان دانشگاه‏های کشور و دانشگاه‏های بین‏المللی ارائه شده است؛ برای مثال، معضل ریزگردها که به مشکل منطقه‏ای بدل شده است، این قابلیت را دارد که به‏عنوان یک طرح بزرگ بین‏المللی تعریف شود و چند دانشگاه‏ بزرگ و بین‏المللی در بستر دیپلماسی علم و فناوری دربارۀ آن کار کنند.
7. ظرفیت بی‏نظیر نخبگان ایرانی خارج از کشور را باید قدر بدانیم. برنامه‏ریزی بیش از پیش نهادهایی مثل بنیاد نخبگان در تعریف همکاری مؤثر با آن‏ها می‏تواند در تقویت دیپلماسی علمی و فناوری تأثیرگذار باشد.
8. همگی به اهمیت موضوع امنیت و مسئلۀ نفوذ واقفیم؛ اما نظر کارشناسان بر این است که این موضوع نباید به مانعی بر سر راه دیپلماسی علم و فناوری تبدیل شود؛ یعنی ضمن رعایت ملاحظات امنیتی، باید راه برای دیپلماسی علمی و فناوری هموار و در این باره انعطاف بیشتری لحاظ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی