صفحات
شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱
برداشت اول - شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - صفحه ۲۶۴

دیپلماسی علمی در دولت سیزدهم

به دنبال امیرکبیر

چگونه می‌توان همزمان از سیاست خارجی برای جذب علم و فناوری‏های نوین به ایران و انتقال علم و فناوری ایرانی برای تأمین منافع ملی بهره برد؟

علی‏رضا کوهکن /
دانشیار روابط بین‏الملل دانشگاه علامه طباطبایی

 

دیپلماسی واژه‏ای قدیمی و بسیار پرکاربرد در میان سیاستمداران و صاحبان قدرت سیاسی در انواع مختلف نظام‏های حکومتی در طول تاریخ بوده و قدمتی به عمر تاریخ حکومت‏های بشری دارد. این واژه به‏صورت سنتی به ارتباط سیاسی میان مقامات رسمی اطلاق می‏شده؛ اما طی سالیان اخیر و با پیشرفت ادبیات علمی روابط بین‏الملل، انواع دیپلماسی مضاف مانند دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی دفاعی رواج پیدا کرده است.
یکی از این انواع، «دیپلماسی علمی» است که در ادبیات دانشی عمر طولانی ندارد؛ اما سابقۀ کاربرد آن طولانی است. در تاریخ معاصر ایران، کاربرد هدفمند آن را به زمان صدارت امیرکبیر و تلاش برای جذب علم و فناوری‏های آن زمان به‏منظور شتاب به روند توسعۀ ایران مربوط می‏دانند، اگرچه با رفتن امیر، این کار هم متوقف شد.
دولت سیزدهم هم یکی از اهداف خود در سیاست خارجی را پیشبرد هرچه بیشتر دیپلماسی علمی قرار داده است که در این متن ضمن ارزیابی مشکلات موجود در این حوزه، پیشنهادهایی برای دستیابی به اهداف دولت در این خصوص ارائه می‏شود.
دربارۀ تعریف دیپلماسی علمی و مصادیق آن میان افراد مختلف دست‏اندرکار، اختلافات فراوانی وجود دارد و به نظر می‏رسد دلیل آن، بی‏توجهی به انواع دیپلماسی علمی است که به تعاریف و مصادیق متفاوت منجر شده است. حداقل سه نوع دیپلماسی علمی را می‏توان از هم تمییز داد:
۱. دیپلماسی برای علم: منظور از این نوع دیپلماسی استفاده از توان سیاسی خارجی برای جذب علم و فناوری‏های نوین است. اقداماتی مثل اعزام دانشجو به خارج، جذب اساتید نخبه و صاحب علم به‏منظور انتقال علم به داخل و تلاش برای خرید فناوری‏های جدید از مصادیق این‏گونه اقدامات است. اولین تلاش‏های دیپلماسی علمی کشور در دوران معاصر و در دویست سال گذشته نیز به همین شکل بوده است. این شیوه هنوز هم در خصوص علوم و فناوری‏های لبۀ دانش کاربرد فراوانی دارد.
۲. علم برای دیپلماسی: در این حالت از توانایی‏های علمی برای تأمین هرچه بیشتر اهداف سیاست خارجی و منافع ملی بهره‏برداری می‏شود و از انتقال علم و فناوری، سکویی برای تأمین منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد می‏شود. دادن هدایای فناورانه مثل میکروسکوپ پیشرفته به برزیل، ایجاد کارخانه‏های نیازمند فناوری در ونزوئلا و انجام پروژه‏های صنعتی و فناورانه در عراق از مصادیق این موضوع است. طی سال‏های اخیر و با پیشرفت شگرف کشور در حوزۀ علم و فناوری، این قابلیت برای سیاست خارجی فراهم شده است. پیش‏بینی می‏شود طی سال‏های آینده و با افزایش توانمندی علمی کشور این قابلیت بیشتر هم خواهد شد.
۳. علم در دیپلماسی: منظور از این مورد، پیگیری اهداف سیاست خارجی با نگاهی عالمانه و براساس شیوه‏های به‏روز در دنیاست. این مورد بیشتر به دستگاه سیاست خارجی برمی‏گردد و کاربست دانش بشری در این حوزه را مدنظر دارد که کشور ما با تعداد قابل‏توجه دانش‏آموختگان روابط بین‏الملل و دیگر رشته‏های مرتبط در این خصوص قابلیت فراوانی دارد.
دیپلماسی علمی در کشور ما وضعیت دوگانه و متضادی دارد. به این معنا که از سویی دستگاه‏ها و مقامات عالی کشور اهمیت و ضرورت آن را درک کرده و بر اجرا و توسعۀ آن در اسناد بالادستی تأکید فراوان کرده‏اند، که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، و از سوی دیگر، مشکلات و معضلات فراوانی در مرحلۀ اجرا و کاربست دستورالعمل‏ها وجود دارد که دستیابی به اهداف را با چالش جدی مواجه ساخته است.
در اسناد توسعۀ کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و بیانات مقام معظم رهبری به‏صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اهمیت و ضرورت این موضوع تأکید شده است. برای نمونه، ماده 74 برنامه ششم توسعه و بند 2-2 فصل دوم نقشه جامع علمی کشور بر ضرورت توسعه دیپلماسی علمی تأکید دارند؛ اما در حوزۀ اجرا و در میان دستگاه‏های متعدد متولی و مدیران میانی مشاهده می‏شود که حتی در لزوم چنین اقدامی، معنا و مصادیق آن، تعیین متولی هر اقدام و ضرورت تغییر نگاه امنیتی در این حوزه، سؤالات جدی مطرح است.
ذکر این نکته ضروری است که مطالبی که در ادامه مطرح می‏شود به‏معنای نفی تلاش‏های فراوان صورت‏گرفته نیست، بلکه با توجه به قابلیت‏ها و ظرفیت‏های فراوان کشور در این حوزه، دلایل عدم استفادۀ کامل از این توان را مدنظر دارد.
یکی از ابتدایی‏ترین مشکلات حوزۀ دیپلماسی علمی کشور آشنا نبودن مدیران اجرایی با معنا و ضرورت‏های آن برای پیشبرد اهداف تعیین‏شده در اسناد است. بسیاری از مدیران این حوزه، دیپلماسی علمی را امری غیرضروری، تفننی، هزینه‏بر و بی‏فایده می‏دانند که به سفرهای خارجی تفریحی منجر می‏شود؛ درحالی‏که در دنیا از این کار درآمد و فایده کسب می‏کنند. آشنایی با فواید و منافع این حوزه به آموزش نیازمند است و نباید این موضوع را نادیده گرفت. تجربۀ بعضی از دانشگاه‏ها در برگزاری چنین دوره‏هایی بسیار مفید و درخور استفاده است.
مشکل دیگر این حوزه نگاه قدیمی و بسته به تبادلات علمی و فناوری است. در حال حاضر، بسیاری از طرح‏های بزرگ دنیا به‏صورت مشترک و با همکاری گروه‏های مختلف علمی پیش می‏رود و شکل سنتی و بوروکراتیک کار موانع فراوانی ایجاد کرده است که باید با تغییر نگاه به این حوزه آن موانع رفع شود. نبود متولی مشخص برای پیشبرد فعالیت‏های مختلف دیپلماسی علمی از دیگر مشکلات موجود است. بعضی اقدامات در این حوزه به سبب نبودن نهاد یا دستگاه متولی متوقف مانده و پیگیری نمی‏شود.
مشکل دیگر، ناهماهنگی میان نهادهای متعدد مشغول فعالیت در این حوزه است. حداقل هشت نهاد در حوزۀ دیپلماسی علمی مسئولیت مستقیم دارند و بعضی نهادها که مسئولیت مستقیمی ندارند، به‏سبب تداخل وظایف، در این کار درگیر می‏شوند و همین مسئله سبب شده تا مشکلات پیچیده‏تر شود و حل‏نشدنی باقی بماند.
در این موضوع وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‏های تابع این دو وزارتخانه به‏عنوان کارگزار و متولی اجرای دیپلماسی علمی فعالیت می‏کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری به‏عنوان هدایت‏کننده و متولی پیشبرد دیپلماسی علمی وظایفی دارد و وزارت خارجه به‏عنوان دستگاه متولی دیپلماسی اقدامات تسهیل‏کنندۀ متعددی باید انجام دهد. حتی بخش‏هایی از نیروی انتظامی مانند پلیس گذرنامه در این حوزه وظایفی بر عهده دارند. هماهنگی این دستگاه‏ها بسیار مهم است که اکنون انجام نمی‏شود.
نکتۀ مهم آخری که اینجا باید ذکر شود، قوانین و مقرراتی است که باید تغییر کند. یکی از آن‏ها قوانین و مقررات اقامت، تابعیت، کار و ویزاست که باید با توجه به وضعیت جدید زیست جهانی تغییرات مناسبی را تجربه کند.

دولت سیزدهم در بیان رئیس‏جمهور، وزیر امورخارجه و وزیر علوم یکی از اهداف سیاست خارجی خود را بهبود قابل‏توجه دیپلماسی علمی ذکر کرده که برای دستیابی به آن، چند راهکار پیشنهاد می‏شود:
الف. طراحی نقشه جامع تعاملات علمی بین‏المللی کشور و تعیین کشورهای هدف و موضوعاتی که باید کار با آن‏ها در اولویت باشد. این کار سبب تمرکز منابع و جلوگیری از هدررفت انرژی‏ها و رسیدن به اهداف می‏شود؛ برای مثال، کشور آلمان به‏عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه، برای هر کشوری مزیتی در نظر گرفته که موردنیاز آلمان است. درمورد همکاری با ایران هم حوزۀ باستان‏شناسی را دنبال می‏کند. این کار برای کشور ما نیز ضروری است.
ب.  ایجاد کارگروهی به‏منظور ایجاد هماهنگی میان دستگاه‏های متعدد مسئول در این حوزه با اختیارات لازم که بتوانند کارها را به پیش ببرند.
ج. تغییر قوانین موردنیاز که البته طرحی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص دربارۀ تغییر اساسی قوانین تابعیت، اقامت و مهاجرت در جریان است که از نمایندگان محترم مردم انتظار می‏رود آن را بر اساس منافع ملی در اولویت بررسی‏های خود قرار بدهند.
د. تغییر آیین‏نامه‏های داخلی وزارت علوم و وزارت بهداشت برای تشویق اساتید و دانشجویان به فعالیت بیشتر در حوزۀ همکاری‏های هدفمند خارجی به‏منظور تأمین منافع کشور، مورد دیگری است که باید پیگیری شود.
ه. قائل شدن امتیازات قابل‏توجه برای دانشگاه‏ها و مؤسساتی که تعداد بیشتری دانشجو و استاد خارجی را جذب می‏کنند.
و. برگزاری دوره‏های دانش‏افزایی به‏منظور آشنایی با این موضوع به‏صورت علمی از دیگر سرفصل‏هایی است که باید پی گرفته شود؛ چراکه دیپلماسی علمی موضوعی تخصصی است و انجام و پیشبرد آن به فعالیت هدفمند مبتنی بر دانش روز دنیا نیازمند است.

جستجو
آرشیو تاریخی