صفحات
شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱
برداشت اول - شماره دو - ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - صفحه ۵۲

گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم

عدالت فرهنگی دولت

چگونه یک نظریۀ اجتماعی‏شدۀ جامع در «عدالت فرهنگی» را باید در طول یک دورۀ چهارساله محقق کرد؟

سیدمجید امامی/
دبیر شورای فرهنگ عمومی

گفتمان‏ها ساختنی نیستند، پرورش می‏یابند و صدالبته آن‏ها را بازیگران قدرت مغتنم می‏شمرند. به‏طبع دانش و رژیم معرفت، قلب گفتمان‏هاست. اکنون با خوش‏بینی می‏توان گفت دولت سیزدهم با اتکا به اندک‏سرمایۀ نقدشدنی «اندیشۀ انقلاب اسلامی»، امتداد سیاسی گفتمان انقلاب اسلامی است و توفیقش بازآفرینی هرچه بیشتر آرمان‏های انقلاب مردم ایران است‏.
«تسهیل زندگی توحیدی، تحقق عدالت فرهنگی و احیای سرمایۀ اجتماعی» (مردمی‏سازی فرایند حل مسئله) در رأس آرمان‏های فرهنگی انقلاب ۵۷ است که دولت سیزدهم نصب‏العین خود داشته است.
۱. تقویت و تسهیل زندگی توحیدی در باور، رفتار و نمادها در هر دوره لوازم و اقتضائاتی داشته، اما در وضعیت کنونیِ نظریه و عمل سبک زندگی، وابستگی تغییرات فرهنگی به مصرف و سرگرمی به بیشترین حد رسیده و اقتصاد و فرهنگ کشور منتظر جهشی بلند به‏سوی نظام و بازارپردازی صنایع خلاق و تولید فرهنگ‏بنیان است. از محصولات دیداری و موسیقایی تا کمیک، پویانمایی، بازی، کتاب و محصولات و خدمات شخصیت‏محور و از همه مهم‏تر شهرها و کانون‏های زنجیره‏ای‏سازی تولید و توزیع در دستور کار است. برای تأمین و بازآفرینی میراث و محتوای لازم برای این خط تولیدی  از حوزه، دانشگاه، طراحان، نوآوران و مروجان انتظار می‏رود؛ بنابراین حمایت قاطع از کار و زندگی این قشر نیاز است. تحول زبان، چشم، گوش و حتی بویایی دولت‏مردان از اقتصاد نفتی به‏سوی تولید فرهنگ‏بنیان و فناوری‏های هویت‏ساز، شرط تحقق گفتمان جدید در فرهنگ کشور است.
۲. «عدالت فرهنگی» نام‏نشان (برند) الگوی ایرانی‏اسلامی توسعۀ ماست. رفع چالش‏های بزرگ پیش روی حرکت به‏سوی عدالت فرهنگی، بدون حکمرانی فرهنگی متکی بر امامت فرهنگی (الگوی شورای فرهنگ عمومی) ممکن نیست. اهم این چالش‏ها زیر ذره‏بین دولت سیزدهم عبارت‏اند از:
الف. غفلت راهبردی از زیست‏بوم‏های متنوع ایران و تمرکزگرایی غیرالهام‏بخش سیاست، سازمان و اسناد.
ب. فقدان شاخص‏های ترکیبی عدالت و امنیت فرهنگی یا نبود التزام مطلق به آن‏ها در آمایش سرزمینی، برنامه‏ریزی ملی و نظام توزیع منابع.
ج. رویۀ نامتوازن چانه‏زنی، لابی، امتیازدهی، حاتم‏بخشی، وعده‏درمانی و تصمیم‏های شخصی در توسعۀ فضا و زیرساخت در استان‏ها.
د. روند افسارگسیختۀ حرکت سرمایه‏سالاری فرهنگی‏هنری در الگوسازی، شاخص‏مندی و بازارپردازی صنایع، محصولات، میراث و خدمات غیربومی فرهنگ.
در سال‏های گذشته از بالاترین سطوح نظام، تغییر ریل توسعه طرح و مطالبه شده است؛ اما مشکل الگوپردازان پیشرفت اسلامی‏ایرانی، ناهمراهی یا ناهم‏ترازی دولت‏ها و البته اجتماعی نشدن مفاهیم و دکترین‏های جایگزین بوده است. فرصت اعتقاد دولت سیزدهم به الگوی درون‏زا را باید در بدنۀ فرهنگی دولت به آزمون و نمایش گذاشت و یک دکترین اجتماعی‏شدۀ جامع در عدالت فرهنگی را باید در طول یک دورۀ چهارساله محقق کرد. بدون این آمد‏وشد میدان و نظریه، توسعه و تمدن و تغییر امکان نخواهد داشت.
۳. برای سرمایۀ اجتماعی، که منفی‏ترین سرعت تغییر را در دهۀ ۹۰ داشت، دولت سیزدهم مأموریت لطیفی بر عهده دارد. تصویر ذهنی و افکار عمومی لزوماً تابع متناظر واقعیت نیست؛ اما مؤلفه امید، آن‏هم برای جامعۀ امروز ایران، به‏شدت به واقعیت معیشت و اشتغال وابسته است؛ البته تاب‏آوری جامعه برای تجدید و تغییر واقعیت به نفع مردم، مأموریتی رسانه‏ای و ارتباطی است. صداوسیما و به‏طور کلی شبکه‏های اجتماعی اگر با نظام فرهنگی کشور به تفاهم برسند و اگر زبان دولتمردان و البته جبهۀ وفاداران به انقلاب، که انتظارهای فزاینده‏ای از این دولت دارند، زبانی بی‏لکنت، سرمایه‏ساز و مبرا از شکاف‏سازی باشد، می‏توان با همین سرعت کم، بهبود معاش و شاخص امید را بالاتر از بحران نگه داشت. از سوی دیگر، پایش دقیق و فهم و تفاهم حال و روز افکار عمومی و سرمایۀ اجتماعی حاکمیت، آن‏هم بر پایۀ مرجعی معتبر، وظیفه‏ای سترگ است که نهادی حاکمیتی مانند شورای فرهنگ عمومی از پس آن برمی‏آید. در راه تقلیل شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی اخذ تصمیم‏های سخت لازم است که البته این به‏معنای سلب آرمان و ارزش‏های متعالی فرهنگی نیست. این تصمیم‏ها را نمی‏توان یک‏تنه اخذ کرد؛ ولی همۀ شورا با هم می‏توانند سخت‏های ناممکن را ممکن کنند.
۴. شورای فرهنگ عمومی، اتاق فکر کارآمدی است. در صفات و قیود نظام فرهنگی مطلوب جمهوری اسلامی، جامعیت دارد و زعامت آن در استان‏ها با نمایندگان ولی‏فقیه است که قائم نظام و ضامن پشتیبانی آن‏اند. مدیران کل فرهنگ، که منصوب مهم‏ترین وزیر فرهنگی دولت‏اند، دبیرخانۀ برگزاری و پیگیری امور شورا در استان را در دست دارند. اعضای حقیقی و حقوقی، دارای فضایل و توانایی‏های فرهنگی استان‏اند و همگی براساس صلاحیت و نوع مأموریت و نه نفوذ یا شرایط خاص، در یک پارلمان عضوند. هیچ نهادی به هیچ دلیلی نمی‏تواند از پیگیری مطالبات فرهنگی نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی شانه خالی کند. نهاد امامت جمعه نیز پدرانه بر تلائم فرهنگ دینی، سنتی و ایرانی نظارت دارد. در ستاد این شورا، همۀ دستگاه‏های فرهنگی و جمعی از نخبگان عضوند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از دولت آن را هدایت می‏کند.
برنامه‏ریزی اجرایی و ریل‏گذاری تحقق اهداف ملی در عرصۀ هویت و فرهنگ، هنر و اخلاق اجتماعی، حق و وظیفۀ دولت است و اثر وضعی شورا، تذکار دائمی به این مأموریت فراجناحی و فرادوره‏ای دولت در فرهنگ است. تحقق دولت فرهنگی، بودجه‏پاشی یا مریدپروری و حتی پی‏جویی یک گفتمان محفلی در عرصۀ فرهنگ و هنر نیست؛ اگرچه این امور را دولت لیبرال انجام داده و می‏دهد. تحقق دولت فرهنگی به استقرار کامل ارکان و ظرفیت‏های دولت به‏خصوص تنظیم و حمایت در دورۀ حکمرانی فرهنگی نظام و ایفای جامع نقش برنامه‏ریزی راهبردی و اجرای کارآمد سیاست مشروط است. آفت بزرگ وزارتخانه‏های فرهنگی، غرق شدن در عمل‏گراییِ کور و تقلیل به جایگاه روابط عمومی، جشنواره‏ساز و نمایشگاه‏دار و اپراتور خدمات روزمره دولت‏هاست. حیات شورای فرهنگ عمومی، که در لبیک به نگاه و توصیۀ رهبری به دولت سیزدهم مورد‏تأکید است، احتراز از این پراگماتیسمِ پرکشش و تحمیلی و ابتنا بر نقشه و دیدبانی نخبگانی و هم‏افزایانه است. هرچند سهم تأثیر دولت‏ها در فرهنگ به‏سمت صفر در حال سقوط است، حرکت همساز و هماهنگ بیش از سی دستگاه و پرهیز از توازی و تزاحم، می‏تواند ظرفیت بی‏نظیری را آزاد کند و همه را در خدمت میدان عمل جبهۀ فرهنگی انقلاب قرار دهد. هدایت، نظارت‏، مباشرت، حمایت و مشارکت‏آفرینی فرهنگی ماهیتی صرفاً دولتی ندارد؛ اما جهت انفاذ و اعتبار حاکمیتی دارد؛ به همین دلیل، به هیچ بهانه‏ای نباید نقش مردم و حاکمیت را با هم خلط کرد. جبهۀ فرهنگی انقلاب باید تقویت شود؛ البته کژفهمی از رابطه و انبعاث این دولت از بدنه‏ای متدین و جوان و انقلابی در کمین است. دولتی شدن یا دلخوش شدن به توجه سینوسی و دوره‏ای، مردمی‏ها را از ماهیت دور و از درون تهی می‏سازد.
آیا دولت سیزدهم در اوج همدلی، جوانی و تخصص، شیرینی دولت تراز جمهوری اسلامی را در طلیعۀ قرن پانزدهم به ایرانیان خواهد چشاند؟ به‏شدت امیدوارم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی