نسبت شما با تصوف و سلفیت چیست؟
ما دئوبندی هستیم و طبق دستور قرآن امت وسط هستیم. ما به اعتدال اعتقاد داریم. نه افراط را قبول داریم و نه تفریط را. ما در عین صوفی بودن سلفی هم هستیم ولی نه صوفی غالی خرافی افراطی و نه سلفی تکفیری! ما در طریقت، پیرو طریقه نقشبندیه هستیم. البته دشمن ما را به نام وهابی و سلفی تکفیری میزند. در داخل ایران هم ما را با برچسبهایی نظیر وهابی میزنند! ولی امت اسلامی باید زیرک و هوشیار باشد و دوست و دشمن را بشناسد. من حنفی هستم ولی در مدینه منهج سلفی حنبلی را هم خواندهام. آنها هم مانند ما مقلد هستند. کتابهای ما بر اساس فقه حنفی است. الحمدلله امارت اسلامی یک قطب سیاسی است و باید همه جریانها و مکاتب فکری را در بربگیرد و بپروراند. باید به همه توجه داشته باشد؛ اعم از فقه جعفری و حنفی و حنبلی و... فلذا برای تشیع نیز احترام قائل است.
موضع طالبان در نسبت با داعش و سلفیت چیست؟ نظر شما در این باره چیست؟
امارت اسلامی با داعش مشکل دارد. داعش جریانی است که هیچ یک از فرقههای مسلمان آنان را قبول ندارند. البته امارت با سلفیها مشکلی ندارد.
در امارت اسلامی و افغانستان علمای مهم و تأثیرگذار دئوبند چه کسانی هستند و چه نقشی در فرایند حکومتداری دارند؟
ما هم در امارت اسلامی جایگاه داریم و دارالافتاء ما جایگاه محکمه رسمی را دارد و امارت برگه افتاء ما را به عنوان حکم رسمی به رسمیت میشناسد. تصوف هم در امارت اسلامی از امیرالمؤمنین تا پایین جایگاه دارد. تزکیه خیلی جایگاه بالایی دارد. این مجاهدینی که اینطور با وجود مشکلات عدیده معیشتی بدون حقوق میآیند و با عشق برای امارت کار میکنند با تزکیه به اینجا رسیدهاند. ما اینجا مجلس و حلقات و اتاقهای ذکر داریم. شبهای جمعه افرادی از طرق مختلف صوفی میآیند و حلقات مختلفی برگزار میکنند. امارت اسلامی به تصوف و تزکیه و احسان علاقه دارد. البته اگرچه ما اهل تصوف هستیم ولی با خرافات هم مبارزه میکنیم.