فوتبال جهان

10159
نقش گئورگی هاجی در موفقیت رومانی در یورو 2024

نقش گئورگی هاجی در موفقیت رومانی در یورو ۲۰۲۴

بدون شک بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال رومانی کسی نیست جز گئورگی هاجی! او به جز درخشش در سه جام جهانی در دهه نود، در باشگاه های استوا بخارست و گالاتاسرای یک اسطوره محسوب می شود و سابقه بازی در بارسلونا و رئال مادرید را دارد. اما داستان او به اینجا ختم نمی شود.

شاید بتوان ادعا کرد نقش گئورگی هاجی در پیشرفت فوتبال رومانی از زمان بازنشستگی نسبت به دوران فوتبالش پر رنگ تر شده است. در حالی که امشب کشورش با هلند در مرحله یک شانزدهم نهایی یورو ۲۰۲۴ دیدار خواهد کرد، چندین بازیکن از ترکیب این تیم پرورش یافته در آکادمی ساخته شده توسط هاجی هستند.

بعد از افول فوتبال رومانی در عرصه بین المللی و اینکه بعد از بازنستگی هاجی، این کشور نتوانسته جواز حضور در هیچ یک از دوره های جام جهانی را به دست آورد، او به فکر افتاد تا خود برای بهبود شرایط قدمی بردارد. هاجی یک آکادمی مخصوص برای پرورش استعدادهای فوتبال در رومانی تاسیس کرد و اکنون ۵ بازیکن در ترکیب رومانی در یورو ۲۰۲۴ پرورش یافته از این آکادمی هستند. هاجی در این باره می گوید: «هدف تاسیس آکادمی این بود تا به جوانان فرصتی برای موفقیت بدهیم. ما به آن ها راهی که باید طی شود را نشان دادیم، اما این جاه طلبی و انگیزه آن ها برای تبدیل شدن به بهترین بوده که به اینجا رسیده اند.»

در حال حاضر ۶۰۰ کودک در آکادمی هاجی حضور دارند که بازه سنی آن ها بین ۶ تا ۱۸ سال است. بهترین آن ها شامل ۱۱ بازیکن در هر رده سنی بین ۱۳ تا ۱۸ سال توسط یک برنامه ویژه آموزش داده می شوند. برای آن ها محلی برای زندگی، تحصیل، تغذیه، مراقبت های درمانی فراهم شده است. هاجی زمانی اعلام کرده بود که هدف او پرورش قهرمانان آینده جهان در رومانی است. او اکنون در ۵۹ سالگی از این رویا دست نکشیده و همان ذهنیت جنگنده زمان بازی در میدان خود را حفظ کرده است. او می گوید: «ذهنیت ما باید بهترین باشد. فوتبال رومانی همیشه بازیکنان با استعداد زیادی داشته اما هیچکس بهترین به دنیا نمی آید، بهترین ها از طریق سخت کوشی و از طریق جاه طلبی به وجود می آیند. هرکسی احتیاج به فرصت دارد چون زندگی مربوط به فرصت هاست.

هاجی به شدت تحت تاثیر فرصت خود یعنی کار کردن با یوهان کرویف قرار گرفته است. او به عنوان بازیکن لقب مارادونای «کارپاتی» را داشت اما به عنوان مدیر باید به هلند نگاه می انداخت. با بازدید از چند آکادمی برتر فوتبال این کشور، او مدل خاص آکادمی خود را به وجود آورد. کونستانتا، شهر ساحلی در شرق بخارست شاید منطقه بزرگی نباشد اما بهترین استعدادهای فوتبال این کشور اکنون به این مقصد می روند.

پسر خود او یعنی یانیس هاجی عضو این آکادمی بود که اکنون در آلمان در یورو ۲۰۲۴ حضور دارد. رضوان مارین که در فوتبال ایتالیا توپ می زند نیز از این آکادمی است. الکساندرو سیکالدائو، فلورینل کومان و دنیس دراگوس نیز هستند. کنستانتین گرامنی که هم که به تازگی به تیم ملی دعوت شده از شش سالگی در آکادمی هاجی بوده است. هاجی در رابطه با احساسش از حضور چندین بازیکن از آکادمی خود در یورو می گوید: «احساس غرور و لذت می کنم. همانطور که گفتم رومانی سرشار از استعداد است اما باید آن ها را پیدا کنید، به آن ها فرصت دهید، به آن ها فضایی برای پرورش بدهید، در محیطی خوب رشد کنند تا به آن ها کمک کند تا بتوانند عملکرد خوبی نشان دهند.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال جهان