حمیدرضا عرب

حمیدرضا عرب

فوتبال ایران

10443
جای خالی تیم‌های «ب» استقلال و پرسپولیس

جای خالی تیم‌های «ب» استقلال و پرسپولیس

یکی از مؤلفه‌های مهم رشد و پیشرفت تیم‌های فوتبال در سطح جهان داشتن یک تیم پشتوانه یا تیم«ب» است که در راستای تقویت و نیرورسانی به تیم بزرگسالان و حتی درآمدزایی تشکیل می‌شوند.

باشگاه بارسلونای اسپانیا که سال‌های متمادی است به عنوان یک باشگاه صاحب‌سبک در جهان فوتبال شناخته می‌شود بخشی از نیازهای خود را با تشکیل تیم‌های دوم تأمین می‌کنند. این تیم‌ها علاوه بر اینکه درلیگ‌های پایین‌تر حضور یافته و بازیکنان جوان را در این سطح از مسابقات به بازی می‌گیرند و تنور این سطح از مسابقات را داغ می‌کنند، همه ساله بازیکنان متعددی را به تیم‌های اصلی خود معرفی می‌کنند تا بخشی از نیازهای نقل‌وانتقالاتی تأمین شود.

سرریز بازیکنان ممتاز این قبیل تیم‌ها نیز به دیگر تیم‌ها فروخته می‌شوند که این رویه نیز موجب کسب درآمد می‌شود. در فوتبال ایران اما هرگز تشکیل چنین تیم‌هایی از سوی باشگاه‌های بزرگ جدی گرفته نمی‌شود. نه استقلال و نه پرسپولیس در این مقوله مهم سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و هیچ‌گاه به دنبال ساختن تیم‌های دوم خود نرفته‌اند. چند سال قبل زمزمه‌هایی در همین راستا به گوش خورد که فدراسیون فوتبال قصد دارد تشکیل تیم‌های «ب» تیم‌های بزرگ را تبدیل به یک قانون لازم‌الاجرا کند اما هیچ‌گاه این پروژه به سرانجام نرسید و ماجرا به حال خود رها شد.

حال اینکه اگر همین امروز استقلال یا پرسپولیس تیم‌هایی در این سطح داشتند و برای مثال در مسابقات بزرگسالان لیگ تهران شرکت داده می‌شدند و بازیکنان این تیم در کوران سخت رقابتی قرار می‌گرفتند، ممکن بود در همین فصل نقل‌وانتقالات که بسیاری از دانه‌درشت‌های این دو باشگاه حاضر به عقد قرارداد با رقم‌های درخواستی نیستند و یا اینکه با کمک مدیر برنامه‌های خود باشگاه‌هایشان سرمی‌دوانند، بازیکنانی از تیم‌های دوم برخاسته که بتوانند در تیم‌های بزرگسالان جای ستاره‌ها را پر کنند.

بسیاری از بازیکنان بزرگ جهان فوتبال که اکنون دستمزدهای حرفه‌ای می‌گیرند فعالیت خود را از همین تیم‌های دوم شروع کرده‌اند و به واسطه نبوغ و استعداد خود به تیم بزرگسالان رسیده‌اند و سود سرشاری را نصیب باشگاه‌ها کرده‌اند. در فوتبال ایران اما روزمرگی به اوج رسیده و هیچ مدیری حاضر به این سرمایه‌گذاری پرسود در این راستا نیست، مگر اینکه قانونگذاران در فوتبال ایران تشکیل این تیم‌ها را تبدیل به قانون کنند تا باالاجبار تیم‌های دوم یا همان تیم‌های «ب» تشکیل شوند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران