اخبار

11024
رونالدو هم باشی، در لیگ ایران باید یک ساله ببندی

اندر حکایت قانون عجیب سازمان لیگ

رونالدو هم باشی، در لیگ ایران باید یک ساله ببندی

طبق ماده ۳۱ دستورالعمل ابلاغی سازمان لیگ به باشگاه‌های لیگ برتری، «انعقاد قرارداد با بازیکنان بالای ۳۰ سال باید صرفاً یک ساله باشد و باشگاه‌ها مجاز به عقد قرارداد بیش از یک سال نیستند».

به گزارش ایران ورزشی، هر ساله به تعداد قوانین جدید و بسیارعجیبی که در فوتبال مان وضع و بعد از مدتی نقض می شود، افزوده می شود. در دو فصل اخیر سازمان لیگ قانونی را تحت عنوان سقف بودجه وارد فوتبال ایران کرده که فصل پیش حضور نا موفقی در لیگ برتر ایران داشت و امسال در نسخه بروزرسانی شده مجددا سر کله اش در فوتبال ما پیدا شده.

در نگاه اول این قانون به ذات بد نیست و می تواند جلوی هزینه های بی حساب و کتاب را بگیرد اما با عمیق شدن روی متن این قوانین جدید می توان متوجه شد که بیشتر از اینکه کمک حال باشگاه ها باشد، کمک حال بازیکنان و واسطه ها است. 

مثلا طبق ماده 31 دستورالعمل ابلاغی سازمان لیگ به باشگاه‌های لیگ برتری، «انعقاد قرارداد با بازیکنان بالای 30 سال باید صرفاً یک ساله باشد و باشگاه‌ها مجاز به عقد قرارداد بیش از یک سال نیستند».این موضوع آنقدر واضح بود که حتی سروش رفیعی هم به آن اعتراف کرد و گفت که این ماده 31 صرفا به سود بازیکنان است.

در حال حاضر اکثریت ستاره های تیم ملی ایران بالای سی سال دارند و طبق همین ماده 31 باید قرارداد یکساله امضا کنند و برای تمدید سال بعد هم تنها مجاز به افزایش 20 درصدی مبلغ قرارداد خود هستند آن هم در حالی که احتمالا رقبا برای هایجک کردن ستاره های یکدیگر قطعا حاضر به افزایش بیش از 20 درصدی قرارداد فصل گذشته به بازیکنان در قرارداد جدید هستند.

مثلا علیرضا بیرانوند در سال های اخیر برای افزایش مبلغ قراردادش همواره بعد از پایان فصل، یک لنگه پا مقابل سازمان لیگ بود تا قرارداد قبلی را فسخ و مبلغ قراردادش را بالاتر ببرد اما حالا به لطف سازمان لیگ، دیگر شماره یک تیم ملی ما مجبور نیست به میدان شیخ بهایی سر بزند چرا که هیچ تیمی قادر نیست قرارداد بلند مدت با او امضا کند.

فرض کنیم همین الان فوتبال ایران هم به مانند رقبای حاشیه خلیح فارس بخواهد ستاره های تیم های اروپایی را به لیگ خودشان بیاورد، اگر هر تیمی ایرانی بخواهد لواندوفسکی،کوین دی بروینه، رونالدو،مسی و یا حتی هرین کین را به لیگ ایران بیاورد، فقط مجاز است با آن ها قرارداد یک ساله امضا کند!

یا مثلا طارمی که بزرگترین ستاره حال حاضر فوتبال ایران است، اگر قصد بازگشت به کشورمان را داشت، هیچ باشگاهی نمی‌توانست قرارداد بیش از یک ساله با او ببندد! این در حالی است که طارمی 32 ساله قرارداد دو ساله با قابلیت تمدید یک سال با اینتر دارد.

در حال حاضر فصل آینده لیگ برتر، علیرضا بیرانوند،دانیال اسماعیلی‌فر،حسین حسینی،روزبه چشمی،مهدی ترابی،فرشاد احمدزاده،سروش رفیعی،مرتضی پور علی گنجی و رامین رضائیان در بازار فصل آینده برای تمام تیم ها در دسترس هستند و با این قانون هر ساله بازیکنان با اتمام قراردادشان، بار دیگر از اوضاع آشفته نقل‌و‌انتقالات فوتبال ایران استفاده کرده و با مذاکره همزمان با چند باشگاه، رقم قرارداد خود را افزایش خواهند داد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار