مجید حاتمی

مجید حاتمی

یادداشت

11462
انحصار تبلیغاتی یا تحریم ستاره المپیک؟

انحصار تبلیغاتی یا تحریم ستاره المپیک؟

هرچند با تاخیر اما چند روزی است که چهره شهر المپیکی شده و اگرچه نه به لحاظ کمی و نه کیفی این تبلیغات المپیکی چنگی به دل نمی زند اما بهرحال می شود المان ها و تابلوهایی از اعضای کاروان المپیکی کشور را بر روی بیلبوردهای شهری و یا در میادین اصلی مشاهده کرد. در این میان اما یک نکته بسیار مهم به چشم می خورد و آن عدم استفاده از پرشانس ترین ملی پوش کاروان ایران یعنی حسن یزدانی است که نه نامش و نه تصویرش در هیچ کدام از تبلیغات شهری دیده نمی شود.

به گزارش ایران ورزشی، حسن یزدانی پرافتخارترین ملی پوش کاروان ایران در المپیک پاریس است و اگر بتواند در غیاب تیلور این بار مدال طلای المپیک را به سینه بزند سه مداله می شود و دو طلایش او را بالاتر از هادی ساعی به پرافتخار ترین قهرمان ورزش ایران در تمام ادوار تاریخ بدل می کند. 
یزدانی بعد از شکست های سریالی به دیوید تیلور و به خصوص شکست سنگین در آخرین مسابقه، تصمیم گرفت تا کمتر از گذشته در معرض دید باشد و در طول یکسال اخیر چه در جریان عمل جراحی و چه ماجرای ازدواجش، به دنبال این بود که کمتر تصویری از او منتشر شود و از رسانه فراری بود. این تصمیم مهم یعنی دوری از رسانه ها و مطبوعات و خاموشی محض در فضایب مجازی هم از سوی فدراسیون کشتی و هم از طرف خانواده یزدانی حمایت شد و نتیجه این شد که در هیچ کدام از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما به عنوان پیش برنامه های المپیک که با حضور ورزشکاران و مربیان و کادر اجرایی تیم های المپیکی برگزار شد، حسن یزدانی حضور نداشته باشد. او به جز دیداری که با رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی در فرودگاه ساری داشت دیگر در هیچ رویداد رسمی و غیر رسمی دیده نشد و قبل از آن هم تلاش کرد تا بازگشتش به روی تشک و مراحل درمانش را دور از چشم عموم پیگیری کند. تصمیمی که به نظر می رسد درست بوده و به یزدانی برای دوری از حاشیه و بالانرفتن توقعات از او کمک کرده است. 

در این میان اما به عادت همیشه و البته با تاخیر غیر قابل توجیه، سازمان های مختلف اعم از نهادهای ورزشی و شهری در آستانه المپیک دست به نصب تبلیغات مختلف در سطح شهر زدند تا شاید بتوانند چهره تهران و کلان شهر ها را المپیکی کنند. اجرای تبلیغات محیطی در برخی از میادین اصلی شهر، نصب بلیبوردهایی با تصویر ملی پوشان رشته های مختلف و اختصاص فضاهای بصری خیابان ها به موضوع کاروان ورزشی ایران در المپیک صورت گرفت و چهره المپیکی بر قاب شهر نشست با این تفاوت که بر اساس شواهد مشهود، هیچ نام و نشانی از حسن یزدانی در این تبلیغات محیطی نیست .

تصاویر و یا المان هایی از امین کاویانی نژاد و امیرحسین زارع و یا علی داوودی و مهدی الفتی را می توان با یک گشت ساده در سطح شهر یافت اما خبری از حسن یزدانی نیست و همین یک علامت سوال بزرگ در ذهن مردم ایجاد کرده است که غیبت تصویر و نام یزدانی را پرس و جو می کنند. برای مردم این سوال مهم ایجاد شده که آیا حذف حسن یزدانی از این تبلیغات محیطی دلیل خاصی دارد و یا مجموعه مدیریت ورزش کشور همچنان در راستای خواسته شخصی یزدانی و علیرضا دبیر و خانواده یزدانی در صدد کاهش فشار بر این ستاره المپیکی است تا توقعات از او بالا نرود.
برخی هم بر این باورند که علیرغم غیبت دیوید تیلور، همچنان برای کسب مدال طلا شانس یزدانی آنقدر بالا نیست و این سیاستی برای حفظ وجهه عمومی یزدانی است. 

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و در روزهای اخیر حسن یزدانی در تبلیغات تلویزیونی یکی از برندهای لبنی کشور دیده شده است تا جایی که چهره ماخوذ به حیا و محبوب کشتی ایران، در قاب تبلیغات تلویریونی با یک دکوپاژ کاملا تجاری وارد می شود و یک جمله تبلیغاتی را به زبان می آورد اینجاست که احتمال سوم و قوی مطرح می شود . به نظر می رسد حسن یزدانی که در سالهای اخیر تمایل زیادی به واگذاری حق امتیاز تبلیغاتی و استفاده از نام و چهره اش را تجاری تر از قبل دنبال کرده است حالا وارد یک قرارداد سفت و محکم بازرگانی شده و این قرارداد اجازه بهره برداری از نام و یا تصویر او بدون تبلیغات آن برند مشهور را نمی دهد. 
به عبارت ساده تر هیچ ارگان و نهادی نمی تواند بدون مجوز مشاورین حقوقی شرکت طرف قرارداد با ستاره کشتی ایران و یا خود حسن یزدانی از تصاویر او استفاده کند و یا این استفاده مشروط به حفظ حقوق مادی و معنوی اسپانسر یزدانی است. 

از طرفی به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان مسابقه یزدانی، میزان دفعاتی که می توان تصویر یزدانی را حداقل از سیمای ملی در قالب تبلیغات تلویزیونی دید بیشتر می شود. حالا باید دید بعد از پایان المپیک می توان پاسخ درستی برای این احتمالات یافت و آیا مدال آوری یزدانی ؛ تصویرش را به سطح شهر باز خواهد گرداند یا خیر....


انتهای پیام/
دیدگاه ها