سوژه‌های داغ

11722
تغییر فاتح مدال طلا با پنج هزارم ثانیه!

قانون جالب برای تعیین سریع‌ترین مرد جهان

تغییر فاتح مدال طلا با پنج هزارم ثانیه!

ششب گذشته مسابقه فینال دو ۱۰۰ متر المپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد.

در هر دوره المپیک، مسابقه دو ۱۰۰ متر یکی از جذاب‌ترین و پرهوادار‌ترین رشته‌های مسابقات است و در این دوره نیز با وجود غیاب یوسین بولت، رکورددار و اسطوره جاماییکایی این ماده، ورزشگاه استاد د فرانس برای این رقابت مملو از تماشاگر شده بود. در پایان رقابت سخت و نزدیک ۸ ورزشکار حاضر در فینال ۱۰۰ متر، نوآه لایلز از آمریکا موفق شد با فاصله پنج هزارم ثانیه نسبت به تامپسون از جاماییکا، مدال طلا را از آن خود کند و پس از بیست سال، آمریکایی‌ها را صاحب مدال طلای این رشته کند.

این رقابت نزدیک و تماشایی، با حواشی زیادی همراه بود. بسیاری از هواداران المپیک و حتی خود لایلز در ابتدا تصور می‌کردند که تامپسون جامائیکایی زودتر از همه توانسته است که از خط پایان عبور کند و مدال طلا را به دست بیاورد. دلیل این تصور این بود که تامپسون احتمالا با پای خود اول از خط عبور کرد و حتی با سرش نیز اندکی جلوتر به نظر می‌رسید. اما این موضوع تعیین‌کننده نبود. طبق قوانین و در مسابقات دو و میدانی، تنه ورزشکاران مهم است. یعنی کسی که با بالاتنه (بازوها و سر محسوب نمی‌شوند) زودتر از خط عبور کند، برنده است.

با وجود اینکه در تصویر گرفته شده از بالای استادیوم، به نظر می‌رسید ورزشکار جامائیکایی که با پای خود اول از خط عبور کرده به مدال طلا رسیده است، اما در عکس‌ نهایی نشان داده شد که ورزشکار آمریکایی با سینه خود اول از خط عبور کرده است، بخشی که واقعاً تعیین می‌کند چه کسی صاحب مدال طلای المپیک خواهد بود‌.

شاید بتوان قانون دوومیدانی در این موضوع را با قانون آفساید در فوتبال مقایسه کرد. جایی که مهاجم با هر بخشی از بدن خود که می‌تواند با توپ بازی کند، از جمله پاها، از مدافع پیشی بگیرد مرتکب خطا شده است. در دو و میدانی این سینه است که تعیین‌کننده پایان مسابقه ورزشکار محسوب می‌شود. سینه لایلز زودتر از سینه دونده جامائیکایی به خط پایان رسید و او در پاریس قهرمان المپیک شد.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های سوژه‌های داغ