فوتبال ایران

1195
بررسی آماری استقلال و پرسپولیس پیش از دربی 102

بررسی آماری استقلال و پرسپولیس پیش از دربی ۱۰۲

مهرداد محمدی و شهاب زاهدی بهترین آمار این فصل استقلال و پرسپولیس را دارند و شاید در دربی ۱۰۲ هم گره‌گشا باشند.

آرمن ساروخانیان: دربی 102 که قرار بود هفته پنجم برگزار شود بعد از تأخیر طولانی سرانجام پنجشنبه برگزار می‌شود. لیگ بیست و سوم به خاطر تعطیلی‌های پرشمارش یکی از عجیب‌ترین ادوار لیگ است و همین وقفه‌ها تحلیل روند دو تیم را مشکل‌ کرده.بررسی آمار دو تیم و بازیکنانش کمک می‌کند که در آستانه دربی شناخت دقیق‌تری از وضعیت استقلال و پرسپولیس داشته باشیم. با بررسی این آمار متوجه می‌شویم که کدام بازیکنان عملکرد بهتری داشتند یا چه کسانی پایین‌تر از انتظار بودند. البته دربی‌ها همیشه پر از شگفتی بوده و ممکن است این بار هم گره بازی به دست کسی باز شود که هواداران روی او حساب نمی‌کردند.

متوسط امتیاز
استقلال: 2.18
جواد نکونام در شروع فصل استقلال را در شرایط بحرانی تحویل گرفت. جدایی تعدادی از بازیکنان کلیدی مثل قایدی و محبی، حذف از آسیا و محدودیت سقف بودجه مشکلاتی بود که روند آماده‌سازی این تیم را با مشکل روبه‌رو کرد. در این شرایط حتی گروهی استقلال را از جمع مدعیان کنار گذاشته بودند، ولی این مربی توانست نتایج خیلی خوبی بگیرد و استقلال را به صدر جدول برساند. استقلال بعد از یازده بازی میانگین 2.18 امتیاز را کسب کرده که بعد از سپاهان (بدون در نظر گرفتن کسر 4 امتیاز) در رتبه دوم است و این تیم را به عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح می‌کند.


پرسپولیس: 2.10
پرسپولیس (بدون احتساب کسر یک امتیاز) بعد از ده بازی متوسط 2.10 امتیاز را کسب کرده که آمار خوبی است، ولی در مقایسه با میانگین امتیاز فصل گذشته (2.20) افت تیم گل‌محمدی را تأیید می‌کند. پرسپولیس در شروع فصل همراه سپاهان مدعیان جدی قهرمانی بودند، ولی لغزش‌های اخیر مشکلات این تیم بخصوص در فاز حمله را تأیید می‌کند. مشکل بعدی پرسپولیس مصدومیت تعدادی از بازیکنان مؤثر مثل پورعلی‌گنجی، امیری و سلمانی است که دست گل‌محمدی را بسته و روی نتایج این تیم تأثیر منفی گذاشته.
فرم
استقلال: 9 امتیاز در 5 بازی
استقلال در پنج بازی قبلی بدون شکست بوده، ولی 9 امتیاز آماری نیست که برای یک مدعی مناسب باشد. استقلال در فاصله بین هفته‌های چهارم تا هشتم، چهار برد متوالی داشت، ولی در چهار بازی قبلی‌اش سه تساوی و فقط یک برد داشته. تعطیلی مسابقات یکی از دلایل افت استقلال بود، ولی نکونام باید برای تقویت خط حمله‌اش هم دنبال راه‌حلی باشد.


پرسپولیس: 8 امتیاز در پنج بازی
پرسپولیس هم در هفته‌های گذشته عملکرد خوبی داشته و از پنج بازی آخرش در لیگ تنها 8 امتیاز گرفته. پرسپولیس پیش از برد هفته گذشته مقابل هوادار شش بازی بدون برد در لیگ برتر و لیگ قهرمانان داشت که شاید ضعیف‌ترین دوران مربیگری گل‌محمدی در این تیم بود. تنها شکست این فصل پرسپولیس در لیگ برتر هم در همین مقطع اتفاق افتاد و آنها در نقش جهان با یک گل مغلوب سپاهان شدند.

متوسط گل زده
استقلال: 1.36
متوسط گل زده استقلال در این فصل 1.36 است که آمار نسبتاً خوبی محسوب می‌شود، ولی نکونام برای قهرمانی باید آمار گلزنی تیمش را ارتقا بدهد. بخشی از مشکل گلزنی استقلال کمبود هافبک‌های خلاق و مشکل تغذیه خط حمله است. از طرف دیگر بلانکو هم نیاز به زمان بیشتری برای هماهنگی دارد.


پرسپولیس: 1.2
پرسپولیس بعد از جدایی آل‌کثیر و عبدی مشکل اساسی در خط حمله دارد و کاهش متوسط گل این تیم از 1.46 به 1.2 آن را تأیید می‌کند. مدتی طول کشید تا پای شهاب زاهدی به گل باز شود و نبیل باهویی، دیگر مهاجم پرسپولیس تا این لحظه یک خرید ناکام بوده.

متوسط گل خورده
استقلال: 0.55
خط دفاع استقلال بعد از جدایی رافائل سیلوا و غلامی تغییرات زیادی داشته. سهرابیان خرید خوبی برای استقلال بود، ولی چند هفته را به دلیل مصدومیت از دست داد. آرش سلیمی هم برای هماهنگی با بازیکنان کناری به زمان نیاز داشت. مصدومیت مرادمند هم اوضاع در این منطقه را پیچیده‌تر کرد. نکونام در نهایت مجبور شد چشمی را به قلب دفاع ببرد. با تمام این مشکلات خط دفاع استقلال با متوسط 0.55 گل خورده عملکرد خوبی داشته و بازی با سه دفاع خیال نکونام را بابت این بخش تیمش تا حدودی راحت کرده است.


پرسپولیس: 0.50
گل‌محمدی تیمش را با سه مدافع میانی باتجربه بست، ولی بعد از مصدومیت پورعلی‌گنجی از گولسیانی در کنار کنعانی‌زادگان استفاده می‌کند. البته ساختار دفاعی منسجم پرسپولیس و حضور نعمتی در دفاع چپ و ریگی در هافبک دفاعی هم کمک کرده که این تیم متوسط 0.50 گل خورده را ثبت کند. با این حال افت کنعانی در هفته‌های گذشته زنگ خطری برای گل‌محمدی است و ادامه اشتباهات این مدافع ملی‌پوش می‌تواند به قیمت از دست دادن امتیازات مهمی تمام شود.

بیشترین دقایق بازی
استقلال: حسین حسینی، آرش رضاوند، روزبه چشمی
حسینی در تمام بازی‌های استقلال حضور کامل داشته و بیشترین دقایق بازی (990) هم به نام او ثبت شده. نکونام در شروع فصل تردیدهایی برای تمدید با حسینی داشت، ولی او در این فصل عملکرد خیلی خوبی داشته و کم‌اشتباه بوده.
آرش رضاوند با 986 دقیقه دومین بازیکن از نظر دقایق بازی است. نکونام علاقه زیادی به این هافبک دارد و او را در مقطعی به فولاد برد. او فقط یک بار در بازی با آلومینیوم تعویض شد. شاید کارآیی رضاوند در فاز هجومی چندان محسوس نباشد و او فقط یک گل و یک پاس گل داشته، ولی قدرت توپگیری‌ و دوندگی‌اش در برنامه‌های استقلال اهمیت زیادی دارد.
روزبه چشمی که بین خط میانی و دفاع جابه‌جا شده با 900 دقیقه بازی سومین نفر این فهرست است. او نقش مهمی در استحکام دفاعی استقلال و انتقال توپ از دفاع به حمله دارد.


پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر، علی نعمتی
بیرانوند هم مثل حسینی، همتای استقلالی‌اش در تمام دقایق بازی‌های تیمش (900 دقیقه) حضور داشته و مثل فصل قبل یکی از مؤثرترین بازیکنان پرسپولیس است.
دانیال اسماعیلی‌فر، مدافع راست پرسپولیس هم مثل بیرانوند در تمام ده بازی حضور کاملی داشته و در ترکیب پرسپولیس بی‌جانشین است. او در حملات از سمت راست نقش پررنگی داشته و در بازی با گل‌گهر هم سازنده تک گل پرسپولیس بوده. البته درخشش هفته‌های اخیر رضاییان عاملی است که هواداران پرسپولیس عملکرد اسماعیلی‌فر را ناکافی بدانند.
نفر سوم این فهرست علی نعمتی، مدافع چپ پرسپولیس با 870 دقیقه است. او در پست غیرتخصصی به خوبی جا افتاده و در بازی هفته اول مقابل آلومینیوم اراک گل سه امتیازی تیمش را زد.

بهترین گلزن
استقلال: مهرداد محمدی، 3 گل
محمدی یکی از بهترین خریدهای تابستانی استقلال بود و با سه گل زده بهترین گلزن این فصل تیمش است. بهترین نمایش او مقابل هوادار بود که دو گل زد و یک گل ساخت، ولی در پنج بازی بعد از آن نتوانسته گلی بزند. این اولین دربی مهرداد محمدی است و یک بار با راه‌آهن سابقه گل زدن به پرسپولیس را دارد.


پرسپولیس: شهاب زاهدی، 4 گل
زاهدی در بازگشت به پرسپولیس شروع خوبی نداشت، ولی در بازی با گل‌گهر سرانجام توانست گل بزند. بهترین بازی او مقابل پیکان بود که موفق به هت‌تریک شد. زاهدی مقابل الدحیل هم گل خوبی زد، هرچند برای صعود کافی نبود. او مقابل هوادار محروم بود، ولی در دربی امید اول گلزنی پرسپولیس خواهد بود.

بهترین پاسور
استقلال: مهدی مهدی‌پور، 3 پاس گل
مهدی‌پور با سه پاس گل بهترین پاسور این فصل استقلال است و این پاس‌ها روی دو کرنر و یک ضربه ایستگاهی بوده. نکونام هنوز برای مثلث خط میانی به انتخاب نهایی نرسیده، ولی مهدی‌پور در 9 بازی از یازده بازی در ترکیب اصلی بوده و اعتماد این مربی را جلب کرده است.


پرسپولیس: سروش رفیعی، 3 پاس گل
سروش رفیعی با سه پاس گل بهترین پاسور این فصل پرسپولیس است. گل‌محمدی در این فصل تغییرات زیادی در ترکیب خط میانی‌اش داشته و از رفیعی بیشتر به عنوان بازیساز جلوی خط دفاع استفاده کرده، با این حال او توانسته در ارسال پاس نهایی هم بهتر از بقیه بازیکنان پرسپولیس باشد.

چهره ناکام
استقلال: ارسلان مطهری
مطهری در برد سه بر صفر هفته اول مقابل صنعت نفت آبادان با یک گل و یک پاس گل ستاره استقلال بود، ولی به تدریج افت کرد و در پنج بازی آخر فقط یک دقیقه بازی کرده. او در سلسله‌ مراتب مهاجمان استقلال بعد از محمدی، بلانکو و رمضانی انتخاب چهارم نکونام است و با وجود سابقه خوبش در دربی‌ها احتمالاً این بازی را از روی نیمکت ببیند.

پرسپولیس: نبیل باهویی
بعد از جست‌وجوی طولانی پرسپولیس برای جذب یک مهاجم خارجی سرانجام درویش خبر از عقد قرارداد با نبیل باهویی داد، ولی این مهاجم سوئدی پایین‌تر از انتظار بوده و در 279 دقیقه بازی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان نه گلی زده نه پاس گلی داده. او در بازی با هوادار هم نتوانست از غیبت زاهدی استفاده کند و باز هم در گلزنی ناکام بود.

غایب بزرگ:
استقلال: حسین مرادمند
هرچند مرادمند دیرتر به تمرینات استقلال اضافه شد، ولی نمایش خوبی داشت و حتی به تیم ملی هم دعوت شد. با این حال مصدومیت او را مجبور کرده که در این دربی تماشاچی باشد. او آخرین گلزن استقلال در دربی‌هاست (فینال جام حذفی) و جای او در این بازی خالی خواهد بود.

پرسپولیس: وحید امیری
پرسپولیس چند مصدوم مهم دارد، ولی جای خالی وحید امیری بیش از دیگران احساس می‌شود. این بازیکن باتجربه عصای دست گل‌محمدی بود و در چند پست می‌توانست برای این مربی بازی کند. تشدید مصدومیت اجازه نداده که او در این مقطع حساس به پرسپولیس کمک کند و حتی جام ملت‌ها را هم از دست می‌دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران