محسن وظیفه

محسن وظیفه

اخبار

12924
شاهکار غریب شاهی

پایان خوش پارالمپیک برای کاروان ایران

شاهکار غریب شاهی

هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک پاریس برای ایران با تلخی و شیرینی‌های زیادی همراه بود. اما اتفاقاتی که در دو روز پایانی رخ داد، همه علاقه‌مندان به این ورزش را شوکه کرد.

اتفاقی که در دیسکالیفه شدن صادق بیت‌سیاح رخ داد، کام همه علاقه‌مندان به پارادوومیدانی را تلخ کرد اما هرچقدر این ماجرا تلخ بود، رکوردشکنی و قهرمانی علی‌اکبر غریب‌شاهی شیرین بود. قهرمان خوش‌غیرت ایرانی که با مدال طلایش کمی از ناراحتی علاقه‌مندان به این ورزش را جبران کرد.
در روز پایانی بازی‌های پارالمپیک، ایران سه نماینده داشت؛ علی‌اکبر غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده در پاراوزنه‌برداری و شهلا بهروزی‌راد در قایقرانی که شروع‌کننده ماجراهای روز آخر هم غریب‌شاهی بود. علی‌اکبر غریب‌شاهی ملی‌پوش ایران در دسته ۱۰۷ کیلوگرم مسابقات پاراوزنه‌برداری برای رسیدن به مدال طلا به مصاف رقبایی از امارات، برزیل، مالزی، امریکا، ژاپن، مکزیک، ازبکستان و مغولستان رفت. غریب‌شاهی که ۴ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، برای رسیدن به اولین طلای بازی‌های پارالمپیک در حرکت اول وزنه ۲۴۷ کیلوگرمی را انتخاب کرد که ثبت این وزنه مساوی با شکستن رکورد پارالمپیک بود، او با موفقیت وزنه را بلند کرد و رکورد پارالمپیک را هم شکست. غریب‌شاهی خودش رکورددار جهان بود و در دومین حرکت وزنه ۲۵۲ کیلوگرمی را درخواست داد تا رکورد خودش را ارتقا بدهد که اینجا هم به درستی آن را مهار کرد و این‌بار رکورد جهان را شکست. برای سومین حرکت غریب‌شاهی وزنه ۲۶۱ کیلوگرمی را انتخاب کرد تا رکوردی افسانه‌ای از خودش در این دسته باقی بگذارد، اما این‌بار در مهارش ناموفق بود و در نهایت با همان رکورد ۲۵۲ کیلو قهرمان پارالمپیک شد. این هفتمین مدال طلای کاروان ایران در پارالمپیک پاریس بود در حالی که می‌توانست هشتمین طلا باشد اگر صادق بیت‌سیاح با رأی داوران دیسکالیفه نمی‌شد.
طلای غریب شاهی حکم بازگشت به زندگی دارد تا کمی از  تصمیم تلخ کمیته اجرایی و برگزاری بازی‌ها کم کند.

دهمی، پایان کار بهروزی‌راد  
نماینده زنان ایران در رقابت‌های کایاک ۲۰۰ متر پارالمپیک پاریس کارش را با دهمی تمام کرد. رقابت‌های پاراکانوی بازی‌های پارالمپیک پاریس در مجموعه ویرس سن مارینه با برگزاری مسابقات فینال A و B کایاک ۲۰۰ متر زنان در کلاس KL3 به پایان رسید. شهلا بهروزی‌راد، نماینده ایران که از رسیدن به فینال A و رقابت برای کسب مدال بازمانده بود، در فینال B به عنوان دومی رسید و در مجموع دهم شد. او پیش از این در نیمه‌نهایی با قرارگرفتن در رده چهارم نتوانست راهی مرحله فینال شود. بهروزی‌راد در این مسابقه با زمان ۵۱/۸۷ دوم شد. میرزائف از ازبکستان نیز با ۵۰/۹۹ به عنوان نخست رسید. با برگزاری رقابت‌های فینال A این ماده مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب به ورزشکاران بریتانیا، فرانسه و آلمان رسید.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار