اخبار

13263
ناکامی مطلق باشگاهای ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا

ناکامی مطلق باشگاهای ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا

لیگ قهرمانان آسیا در حالی جای خود را به لیگ نخبگان داد که نام هیچ تیم ایرانی در بین قهرمانان آن دیده نمی‌شود.

به گزارش ایران ورزشی و به نقل از ایرنا، فوتبال باشگاهی در قاره کهن قدمتی طولانی دارد و در چندین دوره تغییر نام داده است. تورنمنت‌های بزرگ فوتبال آسیا از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۲ با نام جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد که نمایندگان ایران در آن موفقیت نسبی کسب کردند.

پرسپولیس نخستین نماینده ایران در این تورنمنت بود که نتوانست موفقیتی را کسب کند اما در سال‌های بعد تیم استقلال تهران در سال ۱۹۷۰ موفق به فتح این تورنمنت بزرگ شد. البته جام باشگاه‌های آسیا در حدود ۲ دهه تعطیل شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ بار دیگر از سر گرفته شد. در دوره جدید نیز استقلال توانست بار دیگر در فصل ۱۹۹۰ - ۹۱ به عنوان قهرمانی برسد و در سال ۱۹۹۲ نیز تیم پاس موفق به جشن قهرمانی این تورنمنت شد. تیم استقلال همچنین ۲ عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را کسب کرده است.

با پایان جشن قهرمانی پاس، دوران ناکامی فوتبال ایران آغاز شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. تغییر در فرمت مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا هر چند که این رشته در قاره کهن را به سمت حرفه‌ای شدن بیشتر برد اما نمایندگان ایران نتوانستند در آن جشن قهرمانی برگزار گنند. در ۲۲ سال برگزاری لیگ قهرمانان تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس به فینال رسیدند اما نتوانستند جشن قهرمانی را برگزار کنند.

با پایان فرمت لیگ قهرمانان آسیا، اکنون لیگ نخبگان در جریان است که استقلال و پرسپولیس نمایندگان فوتبال ایران در نخستین دوره آن هستند. امید است باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران با جذب بازیکنان بزرگ و هزینه در فوتبال پایه بتوانند بار دیگر سلطه ایران را بر باشگاه‌های آسیا احیا کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار