داوود عطایی

داوود عطایی

فوتبال ایران

13507
روزهای سخت استقلال

روزهای سخت استقلال

استقلال وارد روزهای سختی شده است. رقابت تنگاتنگ در لیگ نخبگان با حضور غول‌های آسیایی و لیگ برتر ایران و از سویی جنگ و جدال همیشگی جواد نکونام که در روزهایی که سکان هدایت آبی‌ها را به عهده داشته، همواره به گونه‌ای رفتار کرده که گویا نفر اول باشگاه است با مدیران حال حاضر و گذشته تیم شرایطی را رقم زده که هیچ امیدی به بهبود وضعیت باشگاه در آینده نزدیک نیست.
شاید اگر در زمان عقد قرارداد با جواد نکونام مدیران تیم شرط و شروطی را تعیین می‌کردند که سرمربی فقط در حیطه فنی و در چهارچوب قوانین لیگ حق مصاحبه دارد و اطرافیان غیرمسئول را از دور و بر تیم دور کرده و اجازه قدرتنمایی به آنها نمی‌دادند، امروز شاهد بلبشو و شرایط بحرانی باشگاه نبودیم.
روزهای سخت استقلال از زمانی آغاز شد که مسئولین باشگاه از ترس عکس‌العمل برخی پیج‌های هواداری در مقابل هر رفتار نکونام علیه مدیران سکوت اختیار کرده و پاسخ مناسبی ندادند. سرمربی آبی‌ها به پشتوانه تیم رسانه‌ای قوی که بشدت از او حمایت می‌کردند، فضای مجازی هواداری را به نفع خود مدیریت کرد. حالا پس از شکست غم‌انگیز در دربی 104و در آستانه بازی حساس با السد در قطر این بار بازی رسانه‌ای دیگری را شاهد هستیم.
نامه خداحافظی و اعلام شفاهی استعفا در حالی مطرح شده که هیچ نامه رسمی از سوی نکونام تحویل باشگاه نشده است. شاید مشاوران زرنگ سرمربی آبی‌ها منتظرند تا باشگاه با تعیین سرمربی جدید شرایطی فراهم کند تا امکان دریافت باقیمانده قرارداد سه‌ساله نکونام که رقمی بالغ بر 60 میلیارد تومان است، مهیا شود. به احتمال فراوان تیم حقوقی استقلال با در نظرگرفتن این ملاحظات توصیه‌هایی به هیأت‌مدیره داشته تا با صبوری و تمهیدات خاص اجازه سوء‌استفاده و زیاده‌خواهی به کادرفنی و تیم مشاوران همراهش را ندهد.
اما راه‌حل عبور استقلال از بحران چیست؟ آنچه مسلم است، داستان آبی‌ها با جواد نکونام و کادرفنی‌اش به پایان رسیده، بهترین کار این است بعد از مسابقه با السد در یک جلسه حضوری با هیأت‌مدیره و دریافت نامه رسمی استعفا و انتشار متن آن برای آگاهی هواداران با تفاهم و پرداخت حق و حقوق کادرفنی تا پایان بازی با السد همکاری با آنها خاتمه پذیرد. در حال حاضر هم بهترین گزینه، مربی‌ای با رزومه و کارنامه‌دار خارجی است که با رقم قرارداد معقول هدایت آبی‌پوشان را به عهده بگیرد. سرمربی جدید در صورت کار در باشگاه‌های آسیایی یا تیم‌های ملی آسیا از اولویت برخوردار خواهد بود.
بی‌تردید با این بازیکنان و حمایت همه‌جانبه هواداران میلیونی، آینده استقلال روشن است و علیرغم از دست دادن 10 امتیاز حساس در 5 مسابقه لیگ برتر امکان بازگشت به کورس قهرمانی با سپاهان، پرسپولیس و تراکتور وجود دارد. در لیگ نخبگان هم امکان صعود به دور دوم با توجه به فرصت‌های پیش‌رو فراهم است، نیاز ضروری استقلال علاوه بر تعویض کادرفنی و استقرار آرامش در تیم خرید یه مهاجم صاحبنام و باکارنامه و یک دفاع راست تخصصی است.
البته با توجه به پر بودن لیست، مدیران می‌توانند با خرید یک مهاجم سرحال و قبراق معضل گلزنی تیم را برطرف کنند و در نیم‌فصل و در هنگام نقل و انتقالات علاوه برخرید یک مدافع تخصصی راست برای کمک به رامین رضاییان ستاره این روزهای تیم، سایر نفرات مورد نیاز سرمربی جدید هم به کادر بازیکنان اضافه شوند.
مدیران باشگاه در این روزهای سخت و حساس و پرالتهاب باید بیش از هر زمانی آثار تصمیمات مدیریتی‌شان را بر روح و روان هواداران بررسی کنند تا خدایی نکرده بیش از گذشته موجب رنجش و ناراحتی آنها نشوند. هواداران و طرفداران میلیونی آبی‌ها به عنوان سرمایه اصلی باشگاه در گرما و سرما به حمایت همه‌جانبه از تیمشان مشغولند و حفظ حرمت، آرامش و شادی‌آفرینی برای این قشر عاشق فوتبال مهم‌ترین وظیفه هیأت‌مدیره است.
این مهم که اشخاص، مربیان، بازیکنان و مدیران می‌آیند و می‌روند اما نام بزرگ باشگاه پرطرفدار استقلال می‌ماند، باید سرلوحه تصمیمات مهم و بلندمدت هیأت‌مدیره باشد. استقلال از این بحران هم عبور می‌کند اما به طور مشخص باید همه فکر و ذکر مدیران، عزت و افتخار باشگاه و احساس رضایت هواداران باشد. بازیکن‌سالاری و مربی‌سالاری در هیچ کجای دنیای فوتبال رسم نیست و در فوتبال ایران هم بارها ثابت شده عاقبت خوشی ندارد. به طور مثال سرنوشت یحیی گل‌محمدی با قهرمانی‌های متعدد را یادآور می‌شویم که پرسپولیس را تحویل اوسمار دستیار برزیلی‌اش داد و این مرد باهوش و آرام در نهایت تیم را قهرمان لیگ برتر ایران کرد. این نام بزرگ باشگاه‌هاست که می‌ماند و بازیکنان، مدیران و کادرفنی و سرمربیان فقط گوشه‌ای از تاریخ باشگاه‌ها هستند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران