فوتبال جهان

13525
بازیکنانی که از بازنشستگی بیرون آمدند

دود از کنده بلند می‌شود

بازیکنانی که از بازنشستگی بیرون آمدند

کمتر بازیکنی است که حتی در اوج دوران بازی بتواند در برابر انتقال به تیم بزرگ بارسلونا مقاومت کند چه برسد به آنها که بازنشسته شده‌اند. وویچیک شزنی که ماه گذشته فوتبال را کنار گذاشت با وساطت هموطنش، روبرت لواندوفسکی قصد دارد با قراردادی یکساله جای مارک آندره‌ تراشتگن مصدوم را در دروازه غول کاتالان پر کند.
 شزنی تابستان پرماجرایی داشت، ابتدا یوونتوس در پایان قراردادش حاضر به تمدید نشد. النصر عربستان، تیم کریستیانو رونالدو او را می‌خواست اما او نپذیرفت و در 34 سالگی تصمیم به بازنشستگی گرفت. حالا تیم هانسی فلیک که فوتبال فوق‌العاده‌ای بازی می‌کند و هفت بازی ابتدایی‌اش در این فصل لالیگا را برده، پیشنهاد داده و دروازه‌بان سابق آرسنال نمی‌توانست نه بگوید. او البته اولین بازیکنی نیست که بازنشستگی را کنار گذاشته و به زمین فوتبال بر می‌گردد. به پنج مورد از آنها اشاره می‌کنیم:
 
پل اسکولز
حتی خیلی از هم‌تیمی‌های پل اسکولز نمی‌دانستند او در ژانویه 2012 بازنشستگی را کنار گذاشت و خود را به دربی منچستر رساند. هافبک تیم ملی انگلیس در پایان فصل قبل از فوتبال خداحافظی کرده بود اما شش ماه بعد، او و سر الکس فرگوسن دنیا را شوکه کردند و در بازی «اتحاد» نامش در فهرست یونایتد قرار گرفت. او در آن فصل 21 بازی دیگر برای تیمش انجام داد و بخشی از تیم یونایتد شد که فصل بعد قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد و به همراه فرگوسن در بهترین زمان ممکن، فوتبال را کنار گذاشت.
 
مارک اوفرمارس
گاهی اوقات بازیکنان سابق در مسابقه خداحافظی ستاره‌ها شرکت می‌کنند و بعضی هواداران اعلام می‌کنند آنها هنوز توان بازی دارند اما کسی باورش نمی‌شود. مارک اوفرمارس در 31 سالگی به دلیل مصدومیت زانو مجبور به بازنشستگی شد اما بال سابق آرسنال و بارسلونا چهار سال بعد در بازی خداحافظی یاپ استام شرکت کرد و آنقدر خوب بود که از تیم‌هایی در هلند و آلمان پیشنهاد بازی دریافت کرد. ابتدا همه را رد کرد اما در نهایت در سال 2008 به گو اهد ایگلز رفت. او 24 بازی در دسته دوم هلند انجام داد اما درد زانو دوباره سراغش آمد و اوفرمارس تصمیم گرفت در پایان فصل دوباره فوتبال را کنار بگذارد، این بار برای همیشه.
 
آرین روبن
بعد از دوران حرفه‌ای درخشان و بازی برای چلسی، رئال مادرید و بایرن مونیخ، روبن در تابستان 2019 تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت اما یک سال بعد دوباره برای تیم محبوب دوران کودکی‌اش، خرونینخن در اردیویسه به میدان رفت. بازگشت او البته موفقیت‌آمیز نبود. 28 دقیقه بعد از دومین شروعش برای باشگاه در برابر یکی دیگر از تیم‌های سابقش، پی‌اس‌وی آیندهوون به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین شد و هفت ماه از فوتبال دور شد. خودش را به آخر فصل رساند و چند بازی در هفته‌های پایانی انجام داد.
 
ینس لمان
مورد لمان جالب است، مصدومیت 13 سال قبل شزنی باعث شد هم‌تیمی سابق از بازنشستگی بیرون بیاید. لمان در مارس 2011 موافقت کرد به آرسنال برگردد بعد از آنکه شزنی، لوکاژ فابیانسکی و ویتو مانونه مصدوم شدند و مانوئل آلمونیا تنها گلر توپچی‌ها شد. لمان که 9 ماه قبل و در پی دو سال بازی در اشتوتگارت کناره‌گیری کرده بود، تنها روی نیمکت می‌نشست و همزمان کارهای مدرک مربیگری‌اش را انجام می‌داد. اما مصدومیت آلمونیا در گرم کردن قبل از بازی لیگ برتر با بلکپول، لمان را در 41 سالگی به دروازه برگرداند. این تنها بازی دوره دوم حضورش در آرسنال بود و در پایان فصل خداحافظی کرد.
 
یوهان کرویف
یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال امیدوار بود از خداحافظی زودهنگام در سال 1978 و در 31 سالگی لذت ببرد اما چند ماه بعد در یک کلاهبرداری همه پولی که در یک دهه قبل جمع کرده بود را از دست داد برای همین به زمین فوتبال برگشت. او خانواده‌اش را به امریکا برده بود و برای همین در لیگ امریکای شمالی به لس‌آنجلس آزتکس رفت. در همان یک سال بهترین بازیکن لیگ شد، دو دوره هم برای واشنگتن دیپلماتس بازی کرد که بین آنها مدتی برای تیم دسته دوم اسپانیا، لوانته به میدان رفت. او در سال 1981 به تیم محبوبش آژاکس رفت و دو قهرمانی لیگ با آنها به دست آورد اما قراردادش را تمدید نکردند و به رقیبشان، فاینورد رفت تا برای نخستین بار در یک دهه قهرمان اردیویسه شوند که فصل آخر او بود و در 37 سالگی مرد سال لیگ هلند شد.
انتهای پیام/
دیدگاه ها