حمیدرضا عرب

حمیدرضا عرب

مصاحبه

13585
علی جباری: نکونام دستیاری مثل اوسمار می‌خواهد

شهریاری فقط می‌گوید ۵۰ سال سابقه مدیریت ورزش دارم

علی جباری: نکونام دستیاری مثل اوسمار می‌خواهد

 علی جباری، پیشکسوت باشگاه استقلال مسبب مشکلات کنونی را مدیران باشگاه استقلال می‌داند. او بی‌آنکه ملاحظه شخصی را بکند در مصاحبه‌ای متفاوت با ایران ورزشی درباره مشکلات استقلال صحبت کرد. او علاوه بر مدیران استقلال از جواد نکونام هم بابت به دست نیاوردن نتایج نامناسب انتقاد کرد. جباری خیال می‌کند که این اتفاقات شاید در جهت افزایش مشکلات در استقلال باشد تا این تیم عمداً از مسیر قهرمانی دور شود. جباری اما در عین حال بر این باور است که اگر همین حالا با همفکری مشکلات از بین برود، استقلال به کورس قهرمانی بازخواهد گشت.

استقلال بازی حساسی با تیم السد قطر دارد و تیم در حالی مقابل قطری‌ها قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد حال و هوای خوبی به لحاظ روحی و روانی ندارد.


این مشکلات نشأت گرفته از مدیران باشگاه استقلال است که نتوانستند شرایطی ایجاد کنند که تیم دچار چنین وضعیتی نشود. هلدینگ و مسئولانی که یک سال نشده که استقلال را در دست گرفتند باید جوابگو باشند. به اعتقاد من همه مشکلات امروز استقلال ناشی از ضعف مدیریت است.


اما در بخش فنی هم مشکلاتی وجود دارد و بارها گفته شد که کادر فنی استقلال باید تقویت شود.


همین طور است. البته من این مشکل را ناشی از ضعف مدیریتی می‌دانم چون آنها هستند که نتوانستند یک مربی خوب خارجی را استخدام و به کادر فنی استقلال اضافه کنند. استقلال از نظر من به یک مربی خارجی کاربلد نیاز دارد که کوتاهی شده است.


به عنوان سرمربی یا کمک؟


من در وهله اول می‌گویم به عنوان کسی که بتواند به جواد نکونام کمک کند. باید یک مربی خارجی سطح بالا استخدام می‌کردند و کنار نکونام قرار می‌دادند. یک مربی در حد اوسمار که زمان قابل توجهی در کنار یحیی گل‌محمدی بود و خودش وقتی سرمربی این تیم شد توانست پرسپولیس را قهرمان کند. مربی در چنین قد و قواره‌ای باید به استقلال اضافه شود.


چرا چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟!


سؤال من هم هست. انگار مدیران استقلال دنبال منافع خودشان هستند. البته من نمی‌دانم چه منافعی در استقلال دارند اما وقتی این همه بی‌تفاوتی می‌بینم تعجب می‌کنم. بحث اضافه شدن مربی کاربلد و رزومه‌دار خارجی از ابتدای فصل مطرح بود که هیچ اقدامی نشد. من نمی‌دانم چه افرادی به مدیران استقلال مشاوره می‌دهند که این تیم را به چنین روزی انداخته‌اند. واقعاً نگران‌کننده است.


به نظر شما شکست در دربی هم حاصل فقدان یک مربی خارجی در کنار نکونام بود؟


صددرصد. شما دیدید که اتفاقات مهم بازی در 20 دقیقه آخر رخ داد. اگر یک مربی بادانش و کاربلد در کنار نکونام بود و در زمان‌های بحرانی به خوبی به او مشاوره می‌داد وکاری می‌کرد که تعویض‌ها در راستای نتیجه‌گیری تیم انجام شود، هرگز آن گل رقم نمی‌خورد. در زمان‌هایی از بازی سرمربی نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد که نتیجه اتفاقات درون بازی است و سرمربی دچار استرس ناگهانی می‌شود که در این شرایط کمک‌ها باید به سرمربی یاری برسانند. در استقلال چنین مزیتی وجود ندارد. ما دستیاران خوبی را کنار نکونام نمی‌بینیم.


درفصل جاری انتظار بود که اوضاع و احوال تیم با حضور مدیرانی از هلدینگ خلیج‌فارس بهبود یابد اما نه‌تنها اوضاع بهتر نشده بلکه شروع استقلال بدتر از فصل قبل است. چه عواملی باعث بروز این مشکل شده است؟


به نظر من مشاورانی که کنار مدیران باشگاه استقلال حضور دارند یکی ازمهم‌ترین دلایل ضعف این باشگاه در فصل جاری هستند. چرا از افراد درجه دو استفاده می‌شود؟ چرا افرادی را به کار می‌گیرند که دنبال منافع خودشان هستند. دوروبر تیم پرشده از دلال‌ها! من با کسی تعارف ندارم و رک حرفم را می‌زنم. استقلال نباید محل رفت و آمد دلال‌ها باشد. این به تیم لطمه می‌زند. از طرفی برخی مشاوران هم که اصلاً معلوم نیست کجای این باشگاه بوده‌اند، برای تیم حاشیه‌سازی می‌کنند. یکی نیست بگوید، داود حقدوست که به عنوان مشاور در باشگاه استقلال کار می‌کرد، به چه حقی نشست خبری برگزار کرد و تیم را در آستانه دربی به حاشیه برد؟ یکی نیست جلوی این فرد را بگیرد؟

روز گذشته این فرد با انتشار یک استوری در صفحه شخصی‌اش از سمت خودش استعفا کرد.


خسته نباشد. تیم را به هم ریخت و کلی حاشیه درست کرد و رفت و حالا استعفا داده است؟ این فرد باید جوابگوی رفتارش باشد. حقدوست بین استقلالی‌ها اختلاف انداخت و رفت. اختلافات استقلال باید درون خانواده حل می‌شد نه اینکه بیاید در نشست خبری همه‌چیز تیم را رسانه‌ای کند. باشگاه این همه آدم بزرگ و پیشکسوت دارد، بعد می‌روند با افرادی کار می‌کنند که حتی خیلی از هواداران اسم‌شان را هم یادشان نیست. مگر پیشکسوتی که سهم‌خواه نباشد، کم در استقلال وجود دارد؟ وقتی آدم متخصص و درست نمی‌آورند، نتیجه می‌شود همین. چرا باید از چنین افرادی به عنوان مشاور استفاده کنند؟ مدیران باشگاه استقلال باید پاسخگو باشند و در مقابل این افراد قاطعیت بیشتری به خرج دهند که به خودشان اجازه ندهند هرکاری خواستند، انجام دهند.


به نظر می‌رسد از مدیران استقلال بشدت گله دارید.


من دلسوز استقلال هستم و بی‌رودربایستی حرفم را می‌زنم. آقای شهریاری عزیز! شما که مدعی هستید 50 سال کار مدیریت در ورزش کردید، به من بگویید برای استقلال چه قدمی روبه‌جلو برداشتید؟ چرا از افراد کاربلد استفاده نمی‌کنید؟ پس چه شد کمیته فنی یا کمیته پیشکسوتانی که باید دور هم جمع می‌شدند و مشکلات را با مشورت حل می‌کردند؟ چرا همه‌اش وعده دادید تا تیم به این روز بیفتد؟! با همه این حرف‌ها معتقدم مدیران استقلال اگر از همین حالا درست کار کنند، اوضاع بهتر می‌شود و نتیجه می‌گیریم. البته اگر بخواهند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های مصاحبه