فوتبال جهان

13770
جای خالی تونی کروس

رئال مادرید دیگر آن تیم همیشگی نیست

جای خالی تونی کروس

باخت یک بر صفر رئال مادرید مقابل لیل یک مشکل مهم تیم را دوباره آشکار کرد: ناتوانی در کنترل مؤثر ضرباهنگ بازی. این خلل در تیم فعلی به یک مشکل تبدیل شده و در واقع بعد از جدایی تونی کروس کسی نتوانسته این وظیفه را در رئال مادرید برعهده بگیرد. این همان چیزی است که مدیر سابق فوتبال باشگاه، پردراگ میاتوویچ به آن اشاره کرده بود.

هافبک‌های فعلی رئال ازجمله ادواردو کاماوینگا، اورلین شوامنی، فدریکو والورده و جود بلینگام نتوانسته‌اند آنچه هافبک آلمانی مستمراً در اختیار تیم قرار می‌داد را تکرار کنند. کروس بازیکنی بود که می‌توانست سرعت بازی را دیکته و آرامش و کنترل را در لحظات حیاتی بازی به تیم هدیه کند. توانایی او در حرکت دادن توپ از منطقه‌ای به منطقه دیگر یا تنظیم سرعت بازی در موقعیت‌های مختلف در رئال مادرید بدون جایگزین است.
 
یک آمار کلیدی
برای فهم درست این موضوع، مهم است که نگاه دقیق‌تری به بازی لیل داشته باشیم. مقابل تیم فرانسوی، تفاوت دو تیم آشکار بود. کروس در طول دوران حضورش در مادرید به طور میانگین هر بازی هفت پاس می‌داد با 90 درصد صحت. هیچ‌کدام از جانشینان او چنین سطحی از دقت و صحت پاس نداشته‌اند. در بازی چهارشنبه‌شب، بلینگام پنج پاس داد که دوتا به مقصد رسید. شوامنی سه پاس سالم، والورده دو پاس سالم و کاماوینگا چهار پاس سالم داشتند. با وجود این تلاش‌ها، هیچ‌کدام نتوانستند دقت و آرامش کروس را به خط میانی بیاورند ضمن اینکه نقش کروس در خلق موقعیت به همین اندازه در موفقیت رئال پررنگ بود. کروس به طور متوسط در هر بازی دو موقعیت گلزنی ایجاد می‌کرد و رئال مادرید در تمام بازی با لیل، تنها دو موقعیت خوب به دست آورد.
 
بدون جانشین
مشخص است که هیچ جانشین مشخصی برای کروس در تیم فعلی وجود ندارد و این نگران‌کننده است. شوامنی در دفاع محکم است اما ظرافت و کنترلی که کروس روی توپ داشت را ندارد. کاماوینگا، استعداد آینده‌داری است و استایل مشابهی دارد اما تا رسیدن به سطح ثبات کروس فاصله زیادی دارد. والورده و بلینگام در نقش خود مؤثر بوده‌اند اما نمی‌توانند جای خالی کروس را پر کنند. لوکا مودریچ شاید می‌توانست به اثرگذاری کروس نزدیک شود اما در این سن و سال، بازی کردنش باید مدیریت شود، دیگر نمی‌شود از این کروات 39 ساله انتظار داشت هر هفته بازی کند و بدرخشد.
 
نگاه رو به جلو
رئال مادرید بدون شک به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهد چون فلسفه باشگاه پیشرفت و گذشتن از افراد است. اما نبود کروس به چشم می‌آید و خیلی‌ها می‌گویند، چه می‌شد اگر به بازی ادامه می‌داد. حالا باید تیم خودش را منطبق و راهی برای سلطه بر بازی‌ها پیدا کند هرچند پرکردن جای کروس زمان می‌خواهد.
رئال قطعه‌ای کلیدی را در پازل خط میانی‌اش از دست داده و اگر می‌خواهد به سطح آمادگی معروفش برسد، باید این شکاف را پر کند. باشگاه در مرحله‌ گذار است و اگرچه همواره تیم قابل احترامی است ولی نبود بازیکنی مثل کروس باعث می‌شود تیم کاملی نباشند.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال جهان