ایلیا بهزاد اول

ایلیا بهزاد اول

یادداشت

13791
نه سیخ سوخت نه کباب!

ابهامات رأی پرونده علیرضا بیرانوند

نه سیخ سوخت نه کباب!

با توجه به ابهامات رای پرونده علیرضا بیرانوند، داستان او و پرسپولیس اینجا به اتمام نخواهد رسید.

رأی پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند در حالی توسط کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال ایران اعلام شد که پروسه صدور رأی با ابهامات زیادی روبرو شده است.

متن رأی صادره در سایت فدراسیون فوتبال ایران، ۴۸ صفحه دارد که بخش زیادی از این متن، انتشار لایحه‌های دو طرف برای اثبات حقانیت خود در این پرونده حقوقی جنجالیست و در نهایت ۴ ماه محرومیت تعلیقی، چیزی نیست که هواداران فوتبال منتظر آن بودند. سوال اول از کمیته انضباطی این است که بر چه اساس پروسه صدور این رأی از زمان ثبت اولین شکایت باشگاه پرسپولیس تا امروز، حدود چهار ماه به طول انجامید؛ چرا که هیچکدام از اعضای فدراسیون یا کمیته تعیین وضعیت تا این‌جا دلیل مشخصی را برای این تأخیر ذکر نکرده‌اند و این موضوع، باعث شده شاهد یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های حقوقی تاریخ فوتبال ایران باشیم.

ابهام دیگر درباره این رأی، نامشخص بودن دلیل تعلیقی بودن محرومیت ۴ ماهه علیرضا بیرانوند از حضور در میادین ورزشیست. طبق صحبت ما با چند کارشناس حقوقی معتبر حوزه وررش، مشخص شد که محرومیت تعلیقی در فوتبال و قوانین فدراسیون تنها در زمانی کاربرد دارد که بازیکنان، تخلفی انضباطی مرتکب شده باشند و حکم محرومیت تعلیقی در قوانین نقل و انتقالاتی وجود ندارد. به همین خاطر اگر بازیکنی به دلیل تخلق در قوانین نقل و انتقالاتی با یک محرومیت جدی مواجه شود، این محرومیت قطعی و غیرقابل تعلیق خواهد بود و همین موضوع رأی کمیته تعیین وضعیت در خصوص پرونده بیرانوند را پیچیده می‌کند.

با توجه به تأیید جریمه مالی و محرومیت تعلیقی و نگاه به لایحه‌های باشگاه پرسپولیس در رأی صادره از سوی فدراسیون، مشخصاً مدارک پرسپولیس برای محکوم کردن علیرضا بیرانوند در این پرونده کافی بوده اما این پیروزی، در نهایت به محرومیت دروازه‌بان فعلی تیم ملی ایران منجر نشده است. پیش از این نیز صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده بود که اعلام رأی به ضرر هر کدام از طرفین، با عواقبی برای فدراسیون فوتبال ایران همراه خواهد بود و به نظر می‌رسد صادرکنندگان رأی، منافع هر سه طرف و حتی تیم ملی را هم در صدور این رأی ابهام برانگیز و عجیب در نظر گرفته‌اند. به هر حال، احتمال ارجاع رای به دادگاه عالی ورزش و اعتراض هر دو طرف ماجرا وجود دارد و داستان دعواهای بیرانوند و پرسپولیس، این‌جا به اتمام نمی‌رسید. به خصوص در شرایطی که پرسپولیس، به تازگی سه شکایت جدید را هم از بیرانوند به ثبت رسانده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها