فوتبال ایران

13797
در جلسه LOC ایران – قطر چه گذشت؟

در جلسه LOC ایران – قطر چه گذشت؟

برای بسیاری از مردم مسابقه فوتبال از لحظه‌ای شروع می‌شود که داور سوت آغاز بازی را می‌زند و وقتی تمام می‌شود که داور سوت پایان را می‌زند و بازیکنان به هم دست می‌دهند...

سایت رسمی فدارسیون فوتبال – وقتی از برگزاری یک مسابقه فوتبال حرف می‌زنیم، دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟ برای بسیاری از مردم مسابقه فوتبال از لحظه‌ای شروع می‌شود که داور سوت آغاز بازی را می‌زند و وقتی تمام می‌شود که داور سوت پایان را می‌زند و بازیکنان به هم دست می‌دهند. حرفه‌ای‌ترها ممکن است به صحبت‌های کارشناس و مجری تلویزیونی قبل و بعد بازی هم گوش کنند اما معمولاً تصویر کلی همین است. بازی 22 نفر درون یک استادیوم با یک توپ، چند داور و چند هزار تماشاگر! همین!

برای همین است که خیلی‌ها با اعتماد به نفس می‌گویند «آقا برگزاری یه بازی که کاری نداره!» اما کار دارد و حسابی هم کار دارد. نه فقط در ایران بلکه در هر جای جهان همه چیز درون زمین نیست، دهها و صدها هماهنگی دیگر باید صورت بگیرد تا داور سوت را بزند. هماهنگی‌هایی که بخشی از آنها رسانه‌ای نمی‌شود.

ایران و قطر قرار است در مسیر جام جهانی 2026 به مصاف هم بروند. 24 مهر. مشهد مقدس میزبان است. موضوع هم فقط به چمن و ورزشگاه ربط ندارد، فرودگاه مناسب، هتل کافی و مناسب، مسائل امنیتی و انتظامی، موافقت مقامات استانی و ...  دخیل است. گرچه این یک رویداد ملی است اما لازم است در سطح محلی هم نهایت هماهنگی‌ها صورت بگیرد. به همین منظور جلسه‌ای تحت عنوان LOC تشکیل می‌شود که اختصار اصطلاح local organising committee است. به فارسی تقریباً می‌شود «کمیته سازماندهی محلی». اعضای این کمیته وظیفه دارند تا با برگزاری جلسات گروهی یا درون کمیته‌ای تلاش کنند تا مسابقه به بهترین شکل برگزار شود.

طبق دعوتنامه، ساعت 8:30 در سالن روابط عمومی فدراسیون جلسه است. آقای ساکت که به سحرخیزی و حساسیت نسبت به زمان شهرت دارد نیم‌ساعت قبل از جلسه از اصفهان آنلاین می‌شود. علاوه بر دبیرکل نمایندگان دپارتمان‌های درگیر در یک مسابقه همه حاضرند. از روابط عمومی و امور مالی و اداری و بین‌الملل گرفته، تا پزشکی و مسئولیت اجتماعی و انفورماتیک و پشتیبانی و حراست و ...

دکتر ممبنی ،دبیر کل از همه تشکر می‌کند و با اشاره به تجارب گذشته می‌خواهد بهترین کیفیت را داشته باشیم و خطاها را به حداقل برسانیم. <من می‌دانم انجام هماهنگی در این سطح سخت است اما در نهایت همه چیز به اسم فدراسیون فوتبال تمام می‌شود. AFC ما را می‌شناسد و از ما پاسخ می‌خواهد به همین دلیل لازم است نهایت هماهنگی را با نهادهای استانی داشته باشیم، به ارتقای آنها در برگزاری یک رویداد بین‌المللی کمک کنیم و مانع بروز هر اتفاقی شویم که به فوتبال صدمه می‌زند.>

محمدرضا ساکت گزارش دقیق و مفصلی از جلسات استانی می‌دهد. از تمام جزئیاتی که در شکل‌گیری تصویر بزرگ اثرگذارند. در یک رویداد بزرگ هیچ چیزی کوچک و جزئی نیست، اینها چرخ دنده‌هایی هستند که هر کدام‌شان نچرخد، ساعت کار نمی‌کند. از هماهنگی با مقامات استانی می‌گوید، نگرانی‌های آنها، وضعیت هتل‌های محل اسکان دو تیم، هتل محل اسکان عوامل اجرایی و نمایندگان AFC، از قول مساعد برای نصب چند نمایشگر بزرگ تا مردم مشهد در فضاهای عمومی بازی را ببینند، از نحوه انتقال تجهیزات VAR، مسائل گمرکی، پروازها، بلیت‌فروشی، تامین امنیت، اسکورت و گره‌گشایی ترافیک ... بالغ بر 70 نکته و هماهنگی انجام شده را گزارش می‌کند.

حامد مومنی، معاون دبیرکل مسئولیت اداره جلسه را دارد، او اشراف دقیقی به تمام مکاتبات و پروتکل‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی دارد به همین دلیل در مورد هر کدام از مسائل مطرح شده نکاتی را اضافه می‌کند یا از اعضای LOC می‌خواهد آن را پیگیری کنند. نمایندگان هر کمیته و دپارتمان نظراتشان را می‌گویند. از سرعت اینترنت گرفته تا مشکلات صدور کارت، از جابجایی عوامل تا اسکان خبرنگاران، از تابلو تعویض تا وسیله نقلیه برای ناظران AFC که همه نکات را گزارش خواهند کرد. حتی در مورد تعداد باکس‌های آب معدنی برای تیم ملی هم تصمیم‌گیری می‌شود. هیچ چیزی جزئی نیست. جلسه LOC نوعی به اشتراک گذاشتن تجربه‌های قبلی است. اتفاقات خوب یا بد گذشته باید به پله‌ای تبدیل شوند تا در مسابقه بعدی از ارتفاعی بلندتر همه جا را دید.

مهدی خراطی، رئیس دپارتمان تیم‌های ملی برنامه دقیق ورود تیم و ساعات تمرین را دارد، مسئولیت دشوار و حساس همه مسائل مرتبط به بازیکنان و کادر با اوست، تاکید می‌کند که باید با دقت تمام شرایط را برای حضور تیم مهمان یعنی قطر مهیا کنیم که جای گله و شکایت نماند. این را بخشی از وظیفه بین‌المللی و البته آداب میزبانی ایرانی می‌داند. او به مشهد رفته و شرایط را از نزدیک دیده است تا تیم ملی با کمترین دغدغه در این شهر به میدان برود.

علی دهقانی که به واسطه پیگیری ایجاد شرایط برای برگزاری مسابقات ملی و باشگاهی حالا دیگر به تمام موضوعات ساخت و ساز و آسفالت و چمن و نور و صدا و هر چیز مرتبط و غیرمرتبط مسلط است، نکات تکمیلی را اضافه می‌کند و قرار می‌شود هر کمیته با هماهنگی دبیرکل با افراد همتای خود در استان خراسان رضوی هماهنگی کند تا همه در یک مسیر حرکت کنند و موازی‌کاری نشود.

مصوبات به امضای حاضران می‌رسد و همه می‌روند تا به سرعت برای اجرایی کردن آنچه متعهد شده‌اند مکاتبه کنند یا جلسه بگذارند. روی دیوار سالن جلسات روابط عمومی عکس‌هایی از خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران و مجریان تلویزیونی فقید نصب شده است. بهرام شفیع، مهدی نفر، ایرج باباحاجی، مهدی شادمانی .... انگار هنوز هم با چشم‌هایی نگران و امیدوار دارند با همان حساسیت گذشته همه چیز را رصد می‌کنند. نگران اینکه چیزی از قلم نیفتد و امیدوار به اینکه این مسابقه هم به خاطره‌ای شیرین برای مردم ایران تبدیل شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران