فوتبال ایران

1913
ابزار سپاهان جور نیست؛ 4 دریل، 3پیچ‌گوشتی، بدون دستکش ایمنی

نیاز مبرم به تقویت در نیم فصل

ابزار سپاهان جور نیست؛ ۴ دریل، ۳پیچ‌گوشتی، بدون دستکش ایمنی

سپاهان بر خلاف آمار درخشان در خط حمله، مشکلات عدیده‌ای در دفاع و دروازه دارد و ابزار مورایس برای رسیدن به هدف جور نیست.

امیر اسدی / سپاهان در لیگ بیست و سوم، به لحاظ نقل و انتقالات و نه نتیجه، کمی شبیه استیل‌آذین چند سال قبل است. تیمی که مهره‌های فراوانی در اختیار دارد اما ابزارش طوری که دلخواه سرمربی باشد، جور نیست. وقتی می‌گوییم جنس سپاهان و مورایس جور نیست، بررسی آماری نیز انجام داده‌ایم. این تیم در 13 بازی لیگ برتر 11 گل خورده. آماری که حداقل در دو سه سال اخیر منفی‌تر از این نبوده. دروازه سپاهان در این فصل مقابل 9 تیم لیگ برتری باز شده. تیم‌هایی نظیر آلومینیوم اراک، مس رفسنجان، استقلال خوزستان، ملوان، نساجی، نفت‌ آبادان، فولاد، پیکان و تراکتور. تمام این تیم‌ها موفق شده‌اند از خط دفاع و دروازه سپاهان عبور کنند و این نکته‌ای منفی در کارنامه تیم مورایس است.

در 13 بازی، تنها 4 کلین‌شیت به نام سپاهان ثبت شده و این تیم مقابل استقلال، پرسپولیس، ذوب‌آهن و هوادار توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد. به این آمار باید نتایج سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا را هم اضافه کنیم. جایی که دروازه سپاهان مقابل نیروی‌ هوایی، آلمالیق و الاتحاد باز شده و شاگردان مورایس تنها در بازی برگشت مقابل آلمالیق و نیروی هوایی از دروازه خود به درستی محافظت کرده‌اند. 5 گل خورده در 5 بازی هم حاصل عملکرد خط دفاع و دروازه‌بان سپاهان در مرحله اول لیگ قهرمانان آسیا است.

این اعداد را با هم جمع می‌کنیم. سپاهان روی هم 18 بازی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا انجام داده و 16 گل خورده. یعنی به طور میانگین 0.9 گل خورده به ازای هر بازی که به هیچ عنوان نمی‌تواند آمار قابل دفاعی برای سپاهان باشد. ثبت تنها 6 کلین‌شیت در 18 بازی یعنی سپاهان فقط در یک سوم از مسابقات خود موفق شده دروازه‌اش را بسته نگه دارد که این هم قابل قبول نیست.

برخلاف شرایط بغرنج دفاعی سپاهان، این تیم در خط میانی و حمله درخشان ظاهر شده و آمار وحشتناک 48 گل زده را به نام خود ثبت کرده. این تیم مهاجمان قابلی در اختیار دارد که دو تا از آنها به نام‌های رضا اسدی و شهریار مغانلو در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ قرار دارند و رامین رضاییان هم موفق شده 4 گل وارد دروازه رقبا کند. عیسی آل کثیر و کاوه رضایی هم هر زمان فرصت بازی به دست آورده‌اند، نقش یک گلزن را به خوبی ایفا کرده‌اند.

سپاهان بهترین مهاجمان بازار را به خدمت گرفته، فارغ از اینکه بداند برای خط دفاع و البته وجود یک رقیب همتراز با پیام نیازمند هم باید فکری می‌کرد. جونیور، مدافع مرکزی سپاهان جدا شده و این تیم در مرکز خط دفاع گاهاً با کمبود بازیکن روبرو بوده. پیام نیازمند هم از روزهای اوج فاصله دارد و آمار هم به وضوح این نکته را اثبات می‌کند. سپاهان اگر تمام مهاجمان خوب بازار را محاصره نمی‌کرد و حداقل به جای یکی از آنها فکری به حال خط دفاع می‌کرد، شاید الان آمار بهتری را به ثبت می‌رساند.

ژوزه مورایس در این فصل شبیه مهندسی است که تمام ابزارها را برای تعمیرات در اختیار ندارد. مثلاً 4 دریل دارد که می‌توانند نفوذ کنند و به هدف برسند، یا 3 پیچ‌گوشتی در اختیارش است که قادرند پیچ‌ها و گره‌ها را باز کنند اما این مهندس فاقد دستکش ایمنی است و همین می‌تواند بیشترین ضررها را به او و کارش وارد کند. فارغ از نتایج، آماری که برای خط و دفاع و دروازه این تیم ثبت شده، به وضوح بیانگر کاستی و نقص در امور تدافعی سپاهان است. اتفاقی که شاید در ماه‌های آینده و در صورت تقویت نشدن، سپاهان را از اهدافش در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا دور کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران