گزارش

21995
نقد تیم ملی، وظیفه رسانه

حمایت فقط به معنای تمجید نیست

نقد تیم ملی، وظیفه رسانه

به گزارش ایران ورزشی، از زمانی که امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده، صحبت‌های مختلفی در رسانه‌ها راجع به کیفیت کار او و محصول تلاش‌های وی در تیم ملی فوتبال ایران شکل گرفته است.

طی دو سال اخیر، ایران با امیر قلعه‌نویی فراز و نشیب‌های زیادی داشته و معمولاً، نقدهای مختلفی به عملکرد تیم ملی در این دوره زمانی وارد بوده است. مثل همیشه برای رسانه‌ها، سرنوشت فوتبال کشور و عملکرد تیم ملی اهمیت بالایی دارد و تیم ملی هر کشور، به‌عنوان ویترین فوتبالی آن کشور، باید در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد و به همین دلیل، رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به چگونگی عملکرد تیم‌ ملی کشور خود دارند. با این حال در طول دو سال اخیر و پس از انعقاد رسانه‌ها، کادر فنی تیم ملی و شخص امیر قلعه‌نویی بخش زیادی از این انتقادات را با کلیدواژه‌های همیشگی چون «حب و بغض» و دشمنی پاسخ داده‌اند و با این رویکرد، وظیفه ابتدایی رسانه‌های ورزشی به‌طور کامل زیر سؤال رفته است. کار حوزه رسانه نقد و تلاش برای بهبود شرایط است و درست نیست که از رسانه‌ها، انتظار تعریف و تمجید صرف از عملکرد خود را داشته باشیم. در نشست خبری پس از مسابقه با کره شمالی، امیر قلعه‌نویی در پاسخ به سؤال انتقادی یک خبرنگار، این پاسخ را داد که چرا به‌جای تعریف و تمجید از عملکرد بازیکنان، سؤالی در خصوص عدم گلزنی تیم تا پیش از ۱۰نفره شدن حریف پرسیده شده است.

این پاسخ نشان‌دهنده این است که وظیفه رسانه و منتقدان تیم ملی فوتبال ایران باید به شکل درست‌تری در فضای فوتبال کشور تبیین شود. حمایت از تیم ملی، لزوماً همواره به معنای تأیید عملکرد مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران تیم نیست و در بسیاری از مواقع، نقد کردن و تلاش برای تغییر شرایط موجود، خود بهترین راه برای حمایت از تیم ملی یک کشور محسوب می‌شود. در دو سال اخیر، رسانه‌های فوتبال برزیل به شدیدترین شکل ممکن برای بهتر شدن شرایط تیم ملی این کشور، از سرمربی بومی این تیم انتقاد کردند و توماس توخل سرمربی آلمانی تیم ملی انگلیس نیز فعلاً در شرایط مشابهی قرار دارد؛ این موضوع نشان‌دهنده این نیست که نویسندگان ورزشی این کشورها، با شخص سرمربی برزیل یا انگلیس مشکل دارند و صرفاً به دنبال تخریب چهره آنها هستند؛ بلکه کار رسانه عمل به وظیفه خود برای نقد عملکرد تیم ملی یک کشور با میلیون‌ها هوادار است. در سال پیش‌رو، تیم ملی ایران در مهم‌ترین رقابت فوتبال جهان شرکت خواهد کرد و بی‌تردید، حمایت از تیم ملی به هر نحو، وظیفه رسانه‌هاست که این حمایت، شامل نقد صریح عملکرد تیم برای بهبود شرایط فوتبال ملی کشور نیز می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها