اخبار

2789
انگلیسی‌ای که انگلیسی نبود، برزیلی تر از همه آلمانی‌ها/  اسطوره‌ای برای تمام فصول

انگلیسی‌ای که انگلیسی نبود، برزیلی تر از همه آلمانی‌ها/ اسطوره‌ای برای تمام فصول

بکن باوئر در یکی از بدترین مقاطع تاریخ آلمان به دنیا آمد اما سرسختی ویژگی تمام عمر او بود

فرخ حسابی - جامعه فوتبال هنوز مرگ ماریو زاگالو را هضم نکرده بود که دوشنبه شب خبر ناگوار دیگری رسید و فوتبال یکی از بزرگترین اسطوره های خود، فرانتس بکن باوئر را در سن 78 سالگی از دست داد. شاید اتفاقی نباشد که این دو اسطوره، دو ضلع از مثلث کسانی به عنوان بازیکن و مربی قهرمان جام جهانی شده اند-نفر سوم دیدیه دشان است- به فاصله چند روز از یکدیگر درگذشتند.

بکن باوئر در زمان بازی مدافع باکلاس و صاحب سبکی بود. او با آرامش عمل می کرد، تکل هایش زشت نبود اما در چشم به هم زدنی توپ را از حریف می گرفت و همه را به تحسین وا می داشت. او آلمان غربی را در سال 1974 را به قهرمانی جام جهانی رساند، دو سال قبل کاپیتان تیم در راه رسیدن به قهرمانی اروپا بود.

بیشتر فوتبال باشگاهی اش را در تیم بزرگ شهرش، بایرن مونیخ سپری کرد و این تیم را به سه قهرمانی متوالی اروپا در سال های 1976-1974 رساند. در سال های حضورش در بایرن، 1977-1964 این تیم چهار قهرمانی بوندس لیگا به دست آورد که سه تایش در سال های 1974-1972 پیاپی بود. او دو دوره هم برای نیویورک کاسموس بازی کرد، مدتی هم در هامبورگ بود که با این تیم قهرمانی بوندس لیگا را به دست آورد. در سال 1984 بازی را کنار گذاشت.

بکن باوئر در 11 سپتامبر 1945 به دنیا آمد، در یکی از بدترین دوران تاریخ آلمان. جنگ جهانی دوم که از سوی آلمان به جهان تحمیل شد، تازه به پایان رسیده بود و متفقین بر هیتلر و متحدانش پیروز شده بودند. بنابراین بکن باوئر در کشوری بود که مورد نفرت همه دنیا بود. او پسربچه کوچکی بود وقتی آلمان به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد. روزهای سخت آدم های سخت به وجود می آورد و بکن باوئر یکی از آنها بود. سرسختی ویژگی تمام عمر او بود.

او مربی تیم ملی آلمان بود که در فینال جام جهانی 1986 به آرژانتین باخت. بله، دیگو مارادونا توقف ناپذیر بود! بکن باوئر دل شکسته بود اما به جای حسرت و سرزنش، خودش را جمع وجور کرد و چهار سال بعد از تیم آمریکای جنوبی انتقام گرفت و آلمان غربی برای سومین بار قهرمان جهان شد. آن موقع او بعد از زاگالو دومین کسی شد که به عنوان بازیکن و مربی قهرمانی جام جهانی را به دست می آورد. دشان که در سال 1998 به عنوان بازیکن فرانسه جام قهرمانی جهان را بالای سر برد، 20 سال بعد روی نیمکت تیم کشورش بود و این تیم را به دومین قهرمانی تاریخش رساند.

بکن باوئر بعد مربی مارسی و بایرن شد که با دومی قهرمانی بوندس لیگا و جام یوفا را کسب کرد. بعد به سمت کارهای اجرایی رفت و رییس بایرن و نایب رییس اتحادیه فوتبال آلمان شد. البته دوران کارهای اجرایی اش کاملا رضایت مندانه نبود. او رییس کمیته برگزاری جام جهانی 2006 آلمان بود و متهم شد به این که برای کسب میزبانی این تورنمنت آرا را خریده است. او پذیرفت اشتباهاتی داشته اما خریدن رای را انکار کرد. این پرونده در سال 2020 بی نتیجه مختومه اعلام شد.

پله که یک سال قبل درگذشت، همیشه از بکن باوئر، هم تیمی اش در نیویورک کاسموس تعریف می کرد. پله یک بار درباره او گفت:«او هم تیمی فوق العاده ای بود، بسیار باهوش و از این جهت بر قدرت بدنی اش غلبه داشت. بیشتر برزیلی بود تا آلمانی.»

او که با نام قیصر معروف است، یک رییس به تمام معنا بود اما برای اینکه دستوراتش اجرا شود، نیازی به بلندکردن صدایش نداشت. شخصیت بکن باوئر طوری بود که می توانست خیلی خوب از عهده اجرای کارهایش بر بیاید. با مرگ او، عصر مهمی از فوتبال به پایان می رسد. کوین کیگان، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس که در هامبورگ کنار بکن باوئر بازی کرده بود، یک بار درباره اسطوره آلمانی گفت:«او جنتلمن است، یک انگلیسی که متاسفانه انگلیسی نیست.» این شاید بهترین توصیف از بکن باوئر باشد در زمین و بیرون آن.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار