28
یک بچه معروف روی نیمکت ایران

۴ مربی خارجی و ۲ ایرانی گزینه های روی میز والیبال

یک بچه معروف روی نیمکت ایران

بعید نیست سعید معروف روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران بنشیند. آن هم بعدازجلسه ۵ ساعته کمیته فنی، داورزنی اسم سعید معروف را کنار جانلورنزو بلنجینی، ویتال هاینن، روبرتو پیاتزا، ولادیمیر آلکنو، پیمان اکبری گذاشت. پاسور نابغه که یک سرمایه بین المللی والیبال ایران است و قرار است طبق هدف گذاری سکوی المپیک ۲۰۲۸ برنامه اختصاصی و لیست کادرفنی پیشنهادی اش را بگیرد.

به گزاری ایران ورزشی ، محمدرضا داورزنی  رئیس فدراسیون والیبال در پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی اسم 14 گزینه خارجی را ردیف کرد و با بعضی از آنها هم در فرصت 10 روزه اش مذاکره کرد، اما دیروز اسم سعید معروف هم برای سرمربیگری برسر زبانها افتاد. با اینکه خیلی ها معتقدند کاپیتان سابق تیم ملی والیبال باید برای کمک به تحقق رویای هت تریک سهمیه المپیک به تیم برگردد، اما ظاهرا کم کم حرف های درگوشی تحقق پیدا می کند. شایعه پیشنهاد آلکنو مربی روسی به فدراسیون والیبال دهان به دهان شد؛« سعید معروف را بیاورید، من مشاورش می شوم.» حالا خبر رسیده که اسم سعید معروف در لیست گزینه های فدراسیون هست و شاید بابت همین قضیه داورزنی همان اول جلسه گفته بود:« بحث ایرانی یا خارجی بودن سرمربی را نبستیم.»

ازطرفی ظاهرا سعید معروف با خداحافظی از تیم ملی والیبال در پایان المپیک توکیو، خودش را برای چنین روزی آماده کرده و برای همین در دوره های مختلف مربیگری شرکت کرده و حتی با مربیان بزرگ دنیا هم مشورت کرده است. او به حدی انگیزه حضور روی نیمکت تیم ملی را دارد که اگر فدراسیون پیشنهاد بدهد و با برنامه هایش موافقت شود، بی برو برگرد به تیم ملی می آید. آن هم با توپ پر، با پکیج سنگین و پرقدرت برای نیمکت تیم ملی تا هم از اسم و موقعیتش دفاع کند و هم دوباره والیبال ایران بین غولهای دنیا جایگاه پیدا کند.

البته اگر به حرفهای محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون در جلسه کمیته فنی هم توجه شود، وقتی حرف معیارهای سرمربی تیم ملی والیبال ایران را این طور می شمارد: «باید سرمربی انتخابی باید تجربه حضور در مسابقات مهم دنیا را داشته باشد. آشنایی به زبان انگلیسی فاکتور مهم دیگر است که بعضی  مربیان شناخته شده این مهارت را ندارند و یک نقطه ضعف است. در خانواده والیبال دنیا سرمربیان ارتباطات نزدیک‌تری با هم دارند و باید سرمربی با دنیای والیبال ارتباط خوبی داشته باشد.انعطاف سرمربی و اهل تعامل بودن هم اهمیت زیادی دارد و وقتی برنامه‌ای تعیین کرده با مشورت خوب بتواند آن را تغییر دهد. نظم و انضباط، شخصیت تیمی و … باید از کادر به بازیکنان پیدا کند.» این شاخصه ها دقیقا همان شاخصه هایی است که سعید معروف دارد. البته به جز تجربه کوچ تیم ملی در عرصه بین المللی که ظاهرا با کادر فنی بین المللی حرفه ای ،آن هم پوشش داده می شود. انگار با این چیدن این حرفها پازل انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال هم تکمیل می شود.

اگر او با فدراسیون به توافق برسد، مربیان بزرگی کنار او روی نیمکت ایران قرار می گیرند.

البته که کمیته فنی هم ظاهرا با نکاتی که مطرح کرده بدش نمی اید پرونده مربی ایرانی تیم ملی بسته نشود. اعضای کمیته فنی علاوه بر موافقت با  گزینه های خارجی، با طرح پیشنهاد سرمربی ایرانی، همراه یک کادر بین المللی حرفه ای با تیم ورک ایرانی و خارجی (یک مشاور فنی با تجربه بین المللی بالا به همراه یک تحلیلگر و تمرین دهنده تراز اول دنیا) که شناخت خوبی از والیبال ایران و بازیکنان داشته باشند و با استراتژی بلند مدت به سکوی المپپیک ۲۰۲۸ از گزینه‌های نهایی برنامه پنج ساله ، بگیرد، در واقع  چراغ سبز را برای انتخاب سعید معروف به داورزنی نشان داد.  به این ترتیب  با یک حساب دو، دو تا چهارتا، بعید نیست سعید معروف سرمربی تیم ملی والیبال شود. چرا که داورزنی با این تصمیم هم به نظر طرفداران مربی ایرانی تن داده و هم با آوردن کادر بین المللی ، مربی خارجی را روی نیمکت دارد. البته برای تربیت یک مربی بزرگ ایرانی والیبال قدم مهمی برداشته است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های