منهای فوتبال

2812
افشاردوست: 2 مربی خارجی را منصرف کردند

از فدراسیون والیبال خواستم یکشنبه کار را تمام کنیم

افشاردوست: ۲ مربی خارجی را منصرف کردند

مهری رنجبر/یک روز قبل از جلسه کمیته فنی، خبرهای مختلفی از انصراف سعید معروف دهان به دهان شد. روز جلسه اما حرف جور دیگری چرخید. انصراف لورنزتی ایتالیایی و ویتالی هاینن بلژیکی که دو گزینه اصلی بودند، باعث شد تا کمیته فنی به وحید مرادی سرپرست فدراسیون فرصت بیشتری برای انتخاب گزینه‌های جدید بدهد. حتی مأموریت جدید مذاکره رو در رو به سرپرست فدراسیون داده شد تا بدون عجله بهترین سرمربی انتخاب شود. اگرچه کمیته فنی بعد از جلسه شورای مشورتی به این نتیجه رسید که زمان هست و نیاز به فوریت وجود ندارد. قرار شد بررسی و تفکر بیشتری روی گزینه‌های خارجی و داخلی صورت گیرد و در جلسات هفتگی بهترین مربی انتخاب شود.
 
انتخاب سرمربی یک هفته عقب‌تر، اتفاقی نمی‌افتد
اما محمود افشاردوست سخنگوی کمیته فنی درباره تغییر رویه جلسه می‌گوید: «وظیفه کمیته فنی جمع‌بندی نظرات شورای مشورتی است تا بهترین تصمیم برای انتخاب سرمربی گرفته شود. طبق مذاکرات ممکن است نظرات قطعی باشد اما شرایطش با فدراسیون همخوانی نداشته باشد. با شروع جلسه سرپرست فدراسیون توضیحات را داد که مذاکرات خیلی خوب پیش رفته و در نهایت شنبه شب گزینه اصلی انصراف داده و دست فدراسیون را در حنا گذاشته است. به همین دلیل کمیته فنی ترجیح داد تا زمان بگذرد و بیشتر مذاکره شود تا جلسه بعدی تصمیم‌گیری شود. این تصمیم البته غیر منطقی هم نبود و یک هفته عقب‌تر هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما منتظر هستیم تا فدراسیون در جلسه یکشنبه هفته آینده تکلیف گزینه‌ها را مشخص کند.»
 
اسم جدیدی مطرح نشده
او معتقد است در جلسه یکشنبه اسم جدیدی مطرح نشد: «در این جلسه اصلاً اسم جدیدی مطرح نشد، اما کمیته فنی خواست حالا که فرصت پیش آمده، فدراسیون با گزینه‌های دیگر مذاکره کند. من حتی دیروز هم در تماس با فدراسیون، خواهش کردم تا زودتر به جمع‌بندی برسد تا در جلسه یکشنبه با انتخاب سرمربی جدید، کار را تمام کنیم و آرامش به والیبال برگردد.» اگرچه بعید نیست فدراسیون این بار برای اینکه دوباره گزینه‌ها را منصرف نکنند، اسمی اعلام نکند و ترجیح می‌دهد چراغ خاموش مذاکره را پیش ببرد.
 
هنوز کار گزینه‌های قبلی تمام نشده
به نظر سخنگوی کمیته فنی فدراسیون والیبال، گزینه‌های قبلی تمام شده نیستند: «هنوز کار فدراسیون با گزینه‌های قبلی تمام نشده و کمیته فنی به فدراسیون گفت هم با گزینه‌های جدید مذاکره می‌کند و هم گزینه‌های قبلی که انصراف داده‌اند، حتی ما تأکید کردیم اگر لازم باشد سرپرست فدراسیون رو در رو با گزینه‌ها مذاکره داشته باشد. فعلاً هم منتظریم ببینیم چه پیش می‌آید.»
 
ایجنت‌ها یک پای نقل و انتقالات سنگین هستند
درست بعد از جلسه کمیته فنی، بعضی‌ها برای مذاکره قطعی فدراسیون با پیاتزا سرمربی تیم ملی هلند شمارش معکوس گذاشته بودند. بعضی‌ها هم این شمارش معکوس را ردپ ای دلالان برای هول دادن فدراسیون به سمت امضای قرارداد با پیاتزا می‌دانند. با این حال افشار‌دوست می‌گوید: «به طور کلی ایجنت‌ها یک پای اصلی نقل و انتقالات سنگین دنیا هستند، فوتبال و والیبال هم ندارد. هرکدام از مربیان هم ایجنت خودشان را دارند. حالا هم باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و کدامیک از مربیان خارجی تمایل دارد و شرایطش هم برای همکاری به ایران می‌خورد؟ در شورای فنی هم اعضا نظر دادند و طبیعی است که با ایجنت‌ها هم صحبت می‌شود و آنها سعی می‌کنند درباره مربیانی که دارند، تبلیغ کنند. من در مذاکره مستقیم با مربیان نبودم و فکر می‌کنم سرپرست فدراسیون بتواند در این باره صحبت کند.»
 
همیشه اخبار مسموم درباره ایران، مربیان را نگران می‌کند
عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال، البته تبلیغ منفی دنیا درباره ایران را روی تصمیم مربیان تأثیر‌گذار می‌داند: «‌من مذاکره نکرده و نمی‌دانم اما همیشه اینطوری بوده که معمولاً اخبار مسمومی که از ایران در اروپا منتشر می‌شود هم معمولاً مربیان را نگران می‌کند، اما وقتی آنها به ایران می‌آیند و برخورد مردم، امکانات ورزش ایران و شرایط اینجا را می‌بینند 180 درجه نظرشان برمی‌گردد. من حالا هم از شرایط خبر ندارم اما یک سر قضیه این است که دو مربی اروپایی انصراف داده‌اند.»
 
رد پای لورنزتی در تیم‌ها مشخص است
افشاردوست درباره اینکه بعضی‌ها لورنزتی را ولاسکوی دوم می‌دانند، می‌گوید: «من نظر شخصی‌ام را می‌گویم. حتی وقتی که آلکنو سرمربی تیم ملی بود هم لورنزتی را تأثیرگذارترین مربی می‌دانستم. حداقل مربی است که می‌تواند 5-‌4 سال کار کند. او شخصیتی کاریزماتیک دارد و با اینکه تا به حال سرمربی تیم ملی نبوده اما ستاره‌های بزرگ دنیا در تیم باشگاهی شاگردش بوده‌اند. مربی در دنیا خوب است که رد پایش در هر تیم مشخص باشد و لورنزتی از آن دسته مربیانی است که تأثیر خوبی روی تیم‌هایش گذاشته است. عصبانیت یا حتی خنده‌هایش بعد از برد و قهرمانی که مثل بچه‌ها خوشحالی می‌کرد، نشان می‌دهد انگیزه و توان فنی دارد و بازیکنانش را به خوبی مدیریت می‌کند. حالا اینکه وقتی به ایران بیاید چقدر با فرهنگ، زیر ساخت‌ها، فرهنگ بازیکنان و توان فنی والیبال ما کنار بیاید و به رشد بازیکنان و والیبال ایران کمک کند را نمی‌دانم.
 
فحاشی به من نامردی است
او با اینکه به قول خودش در فدراسیون نیست، اما از یک مسأله شدیداً ناراحت است. فحاشی که علیه او در فضای مجازی به راه افتاده است: «حضور در کمیته فنی فدراسیون برایم تبعات دارد، جدا از بار سنگینی که به عهده داریم، حالا فحش و ناسزا هم می‌شنویم. من همه کاره نیستم و برای انتخاب سرمربی جدید تنها یک رأی دارم و روی رأی بقیه تأثیرگذار نیستم. من در برابر رأی خودم مسئول هستم و مستنداتم را هم می‌دهم. رأی من فنی است. حتی دوره قبل برای انتخاب آلکنو، رأی من و سید‌جهانگیر سید‌عباسی، لورنزتی بود اما آلکنو سرمربی شد. اگر لورنزتی رأی من است به شناختم از او برمی‌گردد ولی فحاشی به من نامردی است. آن هم به من که بداخلاق نیستم. واقعاً از این مدل رفتار شاخ درمی‌آورم.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های منهای فوتبال