فوتبال ایران

316
بازیکنان جوان، باز هم پشت خط!

تیم ملی با ۲۵ بازیکن راهی ازبکستان شد

بازیکنان جوان، باز هم پشت خط!

با توجه به اینکه این اردو، آخرین اردوی تیم ملی تا پیش از جام ملت‌ها بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که لیست فعلی، نفرات اصلی ایران برای اعزام به قطر برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایران ورزشی؛ تیم ملی فوتبال کشورمان که در بازی اول خود در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2026 برابر هنگ‌کنگ به پیروزی 4-0 رسید، امروز با هواپیمای اختصاصی راهی تاشکند شد تا خود را برای بازی بعدی‌اش در این مرحله برابر ازبکستان که سه‌شنبه برگزار می‌شود، آماده کند. بر این اساس، اسامی 25 بازیکن برای این دیدار اعلام شد تا به این ترتیب نسبت به فهرست اولیه اعلام شده برای بازی هنگ‌کنگ، پنج بازیکن از لیست تیم ملی کنار بروند.
 
مسافران ازبکستان
لیست تیم ملی ایران به این شرح است: دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، پیام نیازمند (سپاهان) و سید حسین حسینی (استقلال)/ مدافعان: شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، سید مجید حسینی (کایسری اسپور)، محمدامین حزباوی (السد)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی (آ.ا.ک)، رامین رضاییان (سپاهان)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس) و محمد دانشگر (سپاهان)/ هافبک‌ها: روزبه چشمی (استقلال)، علی کریمی (کایسری اسپور)، سعید عزت‌اللهی (وایله بولدکلاب)، جواد حسین‌نژاد (سپاهان) و امید ابراهیمی (الشمال)/ وینگرها: مهدی ترابی (پرسپولیس)، محمد محبی (رستوف)، مهرداد محمدی (استقلال) و سامان قدوس (برنتفورد)/ مهاجمان: رضا اسدی (سپاهان)، مهدی طارمی (پورتو)، سردار آزمون (رم) و کریم انصاری‌فرد (اومانیا).
 
خط خورده‌ها
آریا یوسفی و محمد قربانی (سپاهان) و سعید سحرخیزان  (گل‌گهر) سه بازیکنی هستند که از فهرست تیم ملی برای بازی با ازبکستان خط خوردند. پیش از این هم علیرضا جهانبخش (فاینورد) به دلیل مصدومیت و احمد نوراللهی (الوحده) به دلایل انضباطی از لیست تیم ملی برای دیدار با ازبکستان خارج شده بودند.
 
12 بازیکن داخلی و 13 لژیونر
با وجود خط خوردن قربانی و یوسفی، سپاهان با داشتن پنج ملی‌پوش همچنان رکورددار تعداد بازیکن در تیم ملی است. پرسپولیس و استقلال هم هر کدام سه ملی‌پوش دارند و یک بازیکن هم از تراکتور در تیم ملی حضور دارد. 13 بازیکن تیم ملی لژیونر هستند تا همچنان اکثریت بازیکنان حاضر در تیم ملی متعلق به بازیکنانی باشد که در خارج از کشور حضور دارند.
 
عدم اعتماد به بازیکنان جوان
حسین‌نژاد با 20 سال سن، جوان‌ترین بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی و ابراهیمی 36 ساله، مسن‌ترین بازیکن تیم ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که در چند وقت اخیر انتقادات زیادی به امیرقلعه‌نویی در رابطه با نحوه جوانگرایی در تیم ملی فوتبال وارد شد اما او اعلام کرد که جوانگرایی وظیفه باشگاه‌های لیگ برتری است. او با اینکه پنج بازیکن جوان را برای دیدار مقابل هنگ‌کنگ دعوت کرد اما تنها به حسین‌نژاد در دقیقه 90 بازی داد و بقیه هم از روی سکوها شاهد بازی تیم ملی بودند. سرمربی تیم ملی حالا و برای دیدار با ازبکستان سه نفر از آنها را خط زده و از بین آنها تنها حسین‌نژاد و حزباوی را برده که هنوز بازی ملی رسمی انجام نداده است! حالا لیست بازیکنان تیم ملی با حذف ۳ بازیکن جوان، نسبت به بازی مقابل هنگ‌کنگ پیرتر شده و سؤال اصلی این خواهد بود که اگر به این بازیکنان جوان در بازی‌های نسبتاً آسان بازی نرسد، قطعاً حضور در لیست تیم ملی و شرکت در تمرینات را نمی‌توان ملاک نگاه او به جوانان قرار داد.
 
جوانگرایی کی‌روش ادامه نیافت
نکته‌ای که درباره تیم ملی فعلی با دوره‌ای که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی را برعهده داشت، همین عدم توجه به بازیکنان جوان است. سرمربی پرتغالی سابق ایران در آن زمان بازیکنان جوانی مانند سردار آزمون (۲۰ سال)، مهدی طارمی (۲۳ سال)، مهدی ترابی (۲۱ سال)، میلاد محمدی (۲۲ سال) و... را که در لیگ برتر عملکرد خوبی داشتند به تیم ملی دعوت کرد و به بازی گرفت تا یک نسل طلایی شکل بگیرد. حالا هم برای جام ملت‌ها انتظار نبود که اسکلت اصلی تیم ملی تغییر کند اما امید این می‌رفت که در تورنمنت‌هایی مانند کافا، چهارجانبه اردن یا همین بازی با هنگ‌کنگ به بازیکنان جوان فرصت بیشتری برای بازی داده شود اما این اتفاق نیفتاد!
 
لیست فعلی نزدیک به لیست جام ملت‌ها
نکته دیگری که درخصوص لیست تیم ملی برای بازی با ازبکستان می‌توان به آن اشاره کرد، این است که با توجه به اینکه این اردو، آخرین اردوی تیم ملی تا پیش از جام ملت‌ها بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که لیست فعلی، نفرات اصلی ایران برای اعزام به قطر برای حضور در جام ملت‌های 2023 را تشکیل می‌دهند. البته از آنجایی که لیست جام ملت‌ها 23 نفره خواهد بود و جهانبخش هم فعلاً مصدوم است و در این اردو نیست، سه نفر از لیست فعلی هم نمی‌توانند ایران را در جام ملت‌ها همراهی کنند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران