اخبار

3817
تجلی کافاکاپ «کوچک» در جام «بزرگ» قاره‌ای

تجلی کافاکاپ «کوچک» در جام «بزرگ» قاره‌ای

وصال روحانی: در میان تیم‌های آسیای میانه ازبکستان طی 20 سال اخیر همیشه یک پیشتاز به حساب آمده و حتی صعود قهرمانانه یکشنبه شب تاجیک‌ها به مرحله یک‌چهارم نهایی فوتبال جام ملت‌‌های آسیای 2023 که به قیمت حذف امارات تمام شد، این مقام را از ازبک‌ها نستانده است.

ازبکستان نه تنها در رقابت‌های فوتبال قهرمانی آسیای میانه که آن را کافاکاپ می‌نامند در رده بزرگسالان تقریباً همیشه قهرمان شده (منهای دوره اخیر که ایران به رتبه اول رسید)، بلکه در جام ملت‌های آسیا هم که نه فقط گستره کافا بلکه کل این قاره را دربر می‌گیرد، خودنمایی کرده و یک بار هم رتبه چهارمی این جام را تجربه کرده است. حالا هم که دور نهایی جام‌های جهانی 48 تیمی شده است، شک نکنید که نگاه جدی و کاملاً امیدوارانه ازبک‌ها به رسیدن به مرحله نهایی جام جهانی 2026 معطوف شده است. جامی که در سه کشور مکزیک، امریکا و کانادا برگزار می‌شود و چون آسیا هشت سهمیه و نیم در این دوره دارد، بسیار بعید می‌نماید که ازبک‌ها یکی از نمایندگان قاره کهن در این دوره نباشند.

همه این مسائل سندی بر توفیق ازبک‌ها در دیداری نیست که در ادامه مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا در مقابل تایلند در شهر دوحه قطر دارند. تایلند از همان گروهی بالا آمد که عربستان در آن حائز رتبه اول شد و بازی رو در روی آنها بدون گل مساوی تمام شد. تایلندی‌ها در هر سه بازی خود در گروه ششم جام تیمی منظم، تلاشگر و  هدفمند نشان دادند و مشخص است که پیشرفت محسوسی داشته و به بهترین دوران خود رجعت کرده‌اند. اما ازبکستان اگر می‌خواهد از محدوده آسیای میانه فراتر برود و در کل آسیا میدان‌داری کند، محکوم به فتح مسابقه امروز و عبور از سد تایلند است. برای آنها چه عاملی امیدبخش‌تر و انگیزه‌بخش‌تر از اینکه تاجیکستان که هرگز قدرت اول آسیای میانه نشان نداده است، پریشب بر امارات پر امکانات سایه انداخت و به جمع هشت تیم پایانی جام هجدهم راه یافت. اینک وظیفه بدیهی و اجباری ازبک‌ها ورود به همین جمع است. کاری که اگر عملی شود، برای تیم‌های حاضر در «کافاکاپ» کوچک هم یک افتخار بزرگ و نشانگر رشد و بلوغ فزاینده آنها خواهد بود. رشدی که حالا به وسعت تمامی آسیا است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار