فوتبال ایران

4073
راز موفقیت تیم ملی از دل افکار قلعه‌نویی| تعویض نمی‌کنم، بازی را می‌برم

راز موفقیت تیم ملی از دل افکار قلعه‌نویی| تعویض نمی‌کنم، بازی را می‌برم

امیرقلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی با حفظ ترکیب اصلی تا ثانیه‌هایی مانده به پایان بازی بزرگ‌ترین قدم را در راه کسب موفقیت در این بازی برداشت.

حمیدرضا عرب،؛ امیرقلعه‌نویی تا پای سقوط پیش رفته بود. او تنها 45 دقیقه تا بازگشت فرصت داشت و شاید خوشبین‌ترین کارشناسان فوتبال نیز باور نمی‌کردند تیم ملی این چنین چهره تغییر دهد و از یک نیمه سرد، بی روح و عذاب آورد ناگهان وارد نیمه‌ای توفانی شود.

نگاه‌ها به سرمربی تیم ملی بود؛ به اینکه او چه تدابیری برای نیمه دوم خواهد اندیشید؟ چه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد وبا چه حربه‌ای مقابل شمشیرسامورایی‌ها قرار خواهد گرفت؟! خیلی‌ها انتظار می‌کشیدند سرمربی تیم ملی از همان دقایق آغازین نیمه دوم دست به تعویض‌های پی در پی بزند، تیمش را متحول کند وبا یک استراتژی متفاوت گام به میدان بگذارد.

 امیر اما بی آنکه تحت تاثیر این افکار قرار بگیرد، بی آنکه تغییری درترکیب تیمش به وجود آورد، نیمه دوم را آغاز کرد و با همان مردانی که بازی را آغاز کرده بود، به سمت پیروزی رفت.

درحقیقت تعویض نکردن امیر در سخت‌ترین شرایط این بازی بهتری و عالی‌ترین تصمیم او در این کارزار بود و سرمربی تیم ملی با نگاهی درست و عمیق به آنچه در میدان بازی درحال رخ دادن است از تعویض‌های احساسی که ممکن بود هارمونی تیمش را دچار تغییرات ناکارآمد کند، خودداری کرد وتیمش را با همان نفرات به سمت پیروزی برد که درنهایت دکترین او نتیجه داد و تیم ملی با انجام فوتبالی متفاوت درنیمه دوم همان شد که از ابتدای بازی انتظارش می‌رفت و توانست با بردی بزرگ میدان رقابت با ژاپن را ترک کند.

تعویض‌های دقایق پایانی تیم ملی نیز تنها به جهت کشتن وقت و اخلال درنظم فکری حریف رقم خورد وامیرقلعه‌نویی به واقع در مهم‌ترین بازی ملی تاریخ مربیگری خود عالی‌ترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کرد و بی آنکه دست به ترکیب آرمانی تیمش بزند، با همان نفرات به سمت پیروزی در این بازی حرکت کرد وصاحب بزرگ‌ترین برد تاریخ مربیگری خود در عرصه بین المللی شد.

آری، گاهی لازم است برای کسب پیروزی همان ترکیب را حفظ کرد وقلعه‌نویی با دید درست خود بی جهت هماهنگی را از تیمش نگرفت و فرصت را دراختیار بازیکنانی گذاشت که یک نیمه ملال آور را رقم زده بودند تا درنیمه دوم تمام کاستی‌ها را جبران کرده و به تیمی متفاوت و متحول شده تبدیل شوند.

اینکه سرمربی تیم ملی در سخت‌ترین شرایط ممکن تصمیم می‌گیرد تعویضی درراستای تغییرات تاکتیکی انجام ندهد، درواقع دل و جرات خاصی می‌خواست که او ازپس آن برآمدو نشان داد اکنون دراوج تجربه به سر می‌برد تا شاید طلسم سال‌های طولانی قهرمان نشدن در جام ملت‌های آسیا شکسته و تیم ملی با دستاوردی بزرگ و تاریخی به خانه بازگردد.

به واقع تیم ملی برای دستیابی به جام قهرمانی نیازمند یک الگوی متفاوت تاکتیکی است و به نظر می‌رسد امیرقلعه‌نویی از انعطاف پذیری تاکتیکی کافی برای رساندن تیم ملی به قهرمانی جام ملت‌های آسیا برخورداراست.

به طور قطع دراین راه موفقیت آمیز باید سهم بزرگی هم برای بازیکنان تیم ملی قائل بود که درنیمه دوم با سیمایی متفاوت گام به میدان رقابت با ژاپن گذاشتند و بازی ضعیف و ناامید کننده خود در نیمه اول را از ذهن همه ایرانی‌ها پاک کردند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران