فوتبال ایران

4608
امیر به دنبال یوزهای جوان

تغییر نسل؛ ماموریت جدید سرمربی تیم ملی

امیر به دنبال یوزهای جوان

فدراسیون فوتبال از قلعه نویی خواسته تا جوانگرایی و تغییر نسل تیم ملی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی از رسیدن به عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا بازماند که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی، این تورنمنت را جای بازیکنان با تجربه دانست و برای همین 26 بازیکن را به قطر برد که میانگین سنی آنها 29 سال بود تا ایران دومین تیم مسن جام ملت‌ها لقب بگیرد. قلعه نویی که معتقد است جوانگرایی در تیم ملی باید به مرور صورت بگیرد، در لیست تیم ملی در جام ملت ها تنها نام دو بازیکن جوان یعنی آریا یوسفی و سامان فلاح را قرار داد اما این بازیکنان 21 و 22 ساله حتی فرصت یک دقیقه بازی در ترکیب تیم ملی را هم در این تورنمنت پیدا نکردند! با حساب سن بازیکنان ایران به غیر از این دو بازیکن و مهدی قایدی و محمد محبی تمام بازیکنان ایران در جام ملت‌های آینده بالای 30 سال خواهند بود. در این شرایط و پس از تمدید قرارداد قلعه نویی با تیم ملی تا پایان جام جهانی 2026، فدراسیون فوتبال از او خواسته تا جوانگرایی و تغییر نسل تیم ملی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و برای همین سرمربی تیم ملی هم در نظر دارد تا طبق اعلام فدراسیون این کار را دنبال کند. اردوی بعدی تیم ملی برای دو بازی مقدماتی جام جهانی مقابل ترکمنستان، از ۲۷ اسفند به بعد آغاز می‌شود و ملی‌پوشان در روزهای ۲ و ۷ فروردین ۱۴۰۳ در تهران و عشق‌آباد به مصاف هم می‌روند. در این شرایط، از حالا نگاه بسیاری از کارشناسان و علاقه مندان به فوتبال به این است تا ببینند قلعه نویی به چه صورت این تغییر نسل و اضافه کردن یوزهای جوان و با استعداد را به تیم ملی دنبال می کند تا روح تازه ای به تیم ملی دمیده شود. البته آنچه مشخص است، این است که هنوز هم گروهی از ملی پوشان به لحاظ سنی شرایط ادامه کار در تیم ملی را دارند و نمی توان از همه آنها چشم پوشی کرد. چرا که انتخاب جانشین برای بازیکنان تیم ملی یا کنار گذاشتن بازیکنان بدون در نظر گرفتن شرایط بدنی، فنی و مسائل مختلف منطقی نخواهد بود و باید با کارشناسی دقیقی میانگین سنی تیم ملی را کاهش داد. در این گزارش به بررسی وضعیت بازیکنانی پرداخته ایم که می توانند در ادامه راه، ترکیب تیم ملی فوتبال ایران را تشکیل دهند.

دروازه بان ها در لب مرز

نگاهی به دروازه‌بان تیم ملی در جام ملت ها نشان می دهد که علیرضا بیرانوند 31 ، سید پیام نیازمند 28 و سید حسین حسینی 31  هستند.البته خط دروازه پستی نیست که سن و سال در آن معنای چندانی داشته باشد، اما برای کسب تجربه و پشتوانه تیم ملی نیاز است که گلرهای جوان فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کنند. امیر عابدزاده با 30 سال سن، حسین پورحمیدی 25 ساله و همچنین آرشا شکوری 17 ساله که در جام جهانی نوجوانان به میدان رفت، دیگر گلرهایی هستند که شانس حضور در تیم ملی را دارند.

ضرورت تغییر در خط دفاع

در دفاع میانی شجاع خلیل‌زاده 34، محمد حسین کنعانی زادگان 29، سید مجید حسینی 27 و سامان فلاح 22 هستند. بنابراین خط دفاع تیم ملی ایران میانگین سنی بالایی دارد و باید دید قلعه نویی برای این خط چه تصمیمی می گیرد. فلاح در صورتی که بتواند کیفیت خود را در طی سال‌های آینده حفظ کند جوان‌ترین مدافع ایران خواهد بود و امین حزباوی مدافع لژیونر فوتبال ایران که نامش در فهرست جام ملت ها قرار نگرفت، سن و سال مناسبی برای حضور در دوره‌های بعدی خواهد داشت.

سن بالای مدافعان کناری

در دفاع چپ و راست هم احسان حاج‌صفی 33، رامین رضاییان 33، میلاد محمدی 30، صادق محرمی 27 و آریا یوسفی 21 ساله هستند اما شرایط سنی این بازیکنان کناری هم نگران‌کننده است. البته یوسفی و محرمی شرایط سنی بهتری دارند اما احسان و رامین در دوره‌های بعدی سن و سال بالایی خواهند داشت و میلاد محمدی هم همین شرایط را تجربه خواهد کرد. امید نورافکن 26 ساله، حسین گودرزی  22 ساله که یکی از بازیکنان ثابت ترکیب تیم ملی بود، محمد نادری 27 ساله، ابوالفضل جلالی 25 ساله و محمد مهدی احمدی 23 ساله در صورت درخشش می توانند از گزینه های تیم ملی در دفاع چپ باشند و صالح حردانی 25 ساله هم شرایط ملی پوش شدن را دارد.

به دنبال هافبک های دونده

در خط هافبک، امید ابراهیمی 36، روزبه چشمی 30، سامان قدوس 30 و سعید عزت‌اللهی 27 ساله هستند که از میان آنها ابراهیمی پس از باخت مقابل قطر، خداحافظی اش از تیم ملی را اعلام کرد ولی سایر بازیکنان سن شان رو به افزایش است. البته در بین آنها، عزت‌اللهی، همچنان فرصت حضور در تیم ملی به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه را خواهد داشت. میلاد سرلک  28 ساله و محمد قربانی 22 ساله که در ترکیب سپاهان درخشیده است، محمد خدابنده لو 24 ساله که در تیم امید بود، محمد جواد حسین نژاد پدیده  20 ساله که نامش در آخرین لحظات از فهرست جام ملت ها خط خورد و محمدحسین اسلامی  هافبک ذوبی‌ها که در هانگژو به عنوان بازیکن تیم امید بود، گزینه های خط هافبک هستند.

وینگرها در وضعیت مطلوب

در بخش وینگرها، علیرضا جهانبخش 30، مهدی ترابی 29، علی قلی‌زاده 27، محمد محبی 25 و مهدی قایدی 25 ساله هستند که وضعیت آنها مطلوب به نظر می رسد و می‌توانند در دو دوره آینده هم با کیفیت خوب برای ایران به میدان بروند. امیرحسین حسین‌زاده 23 ساله، محمد عمری 23 ساله، یاسین سلمانی  21 ساله، الهیار صیادمنش 22 ساله و رضا شکاری 25 ساله دیگر وینگرهایی هستند که در دسترس تیم ملی قرار دارند.

آزمون و طارمی در دسترس

در خط حمله هم کریم انصاری‌فرد 33، مهدی طارمی 31، شهریار مغانلو 29، سردار آزمون 29 و رضا اسدی 28 ساله هستند که نشان می دهد سن خط حمله ایران در تورنمنت‌های پیش‌رو رو به افزایش است. البته طارمی برای جام جهانی 33 سال خواهد داشت و سردار هم شرایط سنی مناسبی دارند اما باید دید سایر بازیکنان چه وضعیتی خواهند داشت. شهاب زاهدی  28 ساله، محمد آزادی  24 ساله و سعید سحرخیزان  20 ساله که حتی ممکن بود در همین جام ملت‌های 2023 هم جزء فهرست نهایی تیم ملی ایران قرار بگیرد، مهاجمانی هستند که می توانند در فهرست نفرات مورد نظر قلعه نویی قرار بگیرند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران