اخبار

514
چگونه قدوس زیر نظر توماس فرانک متحول شد؟

۸۹ دقیقه کم‌نقص سامان مقابل آرسنال

چگونه قدوس زیر نظر توماس فرانک متحول شد؟

تحول بازی قدوس را باید نتیجه هنر سرمربی برنتفورد دانست که می‌تواند از بازیکنانش در پست‌های مختلف بازی بگیرد و توشه تاکتیکی‌شان را پربارترکند.

آرمن ساروخانیان: سامان قدوس هفته گذشته در بازی با ازبکستان مصدوم شد و مشخص نبود که برای بازی شنبه شب با آرسنال آماده باشد، ولی قبل از بازی خبر رسید که بازیکن ایرانی برنتفورد برای این بازی حساس در ترکیب اصلی است. این اولین بار در این فصل بود که قدوس حضور در ترکیب اصلی تیمش در لیگ برتر را تجربه می‌کرد. عجیب‌تر این که او در چیدمان 2-3-5 توماس فرانک نقش پیستون راست را داشت. سرمربی دانمارکی برنتفورد در بازی‌های قبلی از کریستوفر آیر در این پست استفاده کرده بود، ولی با مصدومیت کالینز و تغییر پست آیر، قدوس در این بازی حساس فرصت حضور در ترکیب اصلی را پیدا کرد.

پست جدید و ماموریت مهار مارتینلی

سامان در اوسترسوند سوئد به عنوان یک بازیکن تهاجمی مطرح شد که در پست‌هایی مثل گوش، مهاجم کناری و مهاجم نوک بازی می‌کرد، ولی توماس فرانک در برنتفورد از او در پست‌های متفاوتی بازی گرفته که در اکثر آنها موفق بوده. فصل گذشته قدوس را بیشتر در پیستون چپ دیده بودیم، ولی فرانک این بار با توجه به نیاز تیمش او را در پیستون راست به کار گرفت و او در برابر آرسنال مدعی نمایش خوبی داشت.

ایده فرانک برای این بازی بستن عمق زمین با پنج مدافع و استفاده از تک‌فرصت‌ها بود و طبق این برنامه قدوس بیشتر وظیفه داشت راه نفوذ مارتینلی، گوش چپ آرسنال را ببندد. مهاجم آرسنال هفته گذشته در هر دو بازی برزیل مقابل کلمبیا و آرژانتین بازی کرده بود و تک گل تیمش در این دو بازی را هم زد تا ثابت کند آمادگی بالایی دارد. او در 15 بازی این فصل آرسنال هم دو گل و سه پاس گل داشته و از بازیکنان زهردار تیمش محسوب می‌شود. با این حال مارتینلی مقابل قدوس کار آسانی نداشت و با وجود تکنیک خوب و سرعت بالایش به ندرت توانست مدافع ایرانی را دور بزند. آمار بازی هم عملکرد دفاعی خوب قدوس را تایید می‌کند. او 3 دوئل از 4 دوئل زمینی‌اش را برد.

اختلاف 18 سانتی‌متری با هاورتز

آرسنال برای باز کردن دروازه برنتفورد کار سختی داشت و بعد از گل نیمه اول تروسارد که به دلیل آفساید میلی‌متری مردود شد به ندرت توانست دروازه میزبان را به خطر بیاندازد. آرتتا برای شکستن مقاومت دفاعی میزبان نیروهای تهاجمی روی نیمکت را به تدریج وارد زمین کرد و کای هاورتز در دقیقه 79 جانشین مارتینلی شد که در عبور از قدوس ناموفق بود. در این لحظات فشار آرسنال لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و تروسارد و هاورتز به تناوب در پست گوش چپ آرسنال قرار می‌گرفتند تا یار مستقیم قدوس باشند.

سرانجام هاورتز در دقیقه 89 موفق شد روی سانتر بلند ساکا به تیر دوم بالاتر از قدوس سر بزند و دروازه برنتفورد را باز کند. بازیکن 175 سانتی‌متری ایرانی در این صحنه کار سختی برای مهار بازیکن 193 سانتی‌متری آلمانی داشت و به سختی می‌توان او را بابت این گل مقصر دانست. فرانک بلافاصله بعد از این گل قدوس و لوئیز-پاتر را بیرون کشید تا آخرین بختش برای زدن گل تساوی را با اضافه کردن دو بازیکن تهاجمی محک بزند. همزمان آرتتا دو تعویض دفاعی داشت تا آرسنال در چند دقیقه پایانی از تک گل هاورتز محافظت کند و با این سه امتیاز به صدر جدول رسید.

سرمربی برنتفورد با وجود گل هاورتز از عملکرد دفاعی تیمش تمجید کرد و گفت: «ما در جریان بازی موفق شدیم دو نفر از بهترین وینگرهای لیگ برتر (مارتینلی و ساکا را از کار بیندازیم. تنها گل بازی روی یک صحنه درخشان از ساکا و حرکت فوق‌العاده هاورتز زده شد. عملکرد دفاعی ما روبروی یک تیم تهاجمی خیلی خیلی خوب تقریبا بی‌نقص بود.»

ارتقای قدوس زیر نظر فرانک

قدوس در برنتفورد روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته. او بعد از جدایی از امی‌ین فرانسه به برنتفورد پیوست و همراه این تیم به لیگ برتر صعود کرد. دقایق بازی بازیکن ایرانی در لیگ برتر محدودتر شد و فصل گذشته تصمیم به جدایی از برنتفورد گرفت. نقل و انتقالات مطابق میل سامان پیش نرفت و در آخرین روزهای پنجره تابستانی ناگهان خبر رسید که دوباره با برنتفورد به توافق رسیده.

انتظار می‌رفت قدوس فرصت بازی زیادی نداشته باشد، ولی او تا پایان هفته سیزدهم در 8 بازی به میدان رفته و مجموع دقایق بازی‌اش در لیگ برتر (166) از کل فصل قبل (123) بیشتر است. هرچند ملی‌پوش ایرانی کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی برنتفورد داشته، ولی در این تیم نقش آچار فرانسه را دارد و فرانک با توجه به شرایط بازی و وضعیت تیمش از او در پست‌های مختلف بهره می‌برد.

این تحول بازی قدوس را باید نتیجه هنر سرمربی برنتفورد دانست که می‌تواند از بازیکنانش در پست‌های مختلف بازی بگیرد و توشه تاکتیکی‌شان را پربارترکند. او وقتی با برنتفورد به لیگ برتر صعود کرد یک مربی ناشناخته در سطح لیگ برتر بود، ولی بعد از دو فصل خوب که تیمش در رتبه‌های چهاردهم و سیزدهم به پایان رساند، تابستان گذشته مورد توجه تیم‌های مدعی مثل منچستریونایتد و چلسی قرار گرفته بود.

یکی از ویژگی‌های فرانک انعطاف تاکتیکی بالای اوست که با انتخاب سیستم مناسب بهترین بازی را از تیمش می‌گیرد و در دو فصل گذشته با وجود داشتن بازیکنان متوسط توانسته چند بار تیم‌های مدعی را متوقف کند. در شروع فصل وقتی خبر رسید که ایوان تونی، مهاجم ملی‌پوش برنتفورد به خاطر شرط‌بندی با محرومیتی طولانی مواجه شده، او مجبور شد تیمش را بازآرایی کند و اجازه نداد جای خالی این گلزن احساس شود. در ترکیب برنتفورد حالا برایان امبوموی کامرونی نقش مهاجم محوری را به عهده دارد و در 13 بازی این فصل لیگ برتر موفق شده آمار فوق‌العاده 6 گل و دو پاس گل را ثبت کند.

هنر روانشناس دانمارکی

فرانک به تازگی در مصاحبه‌ای توضیح داده که چطور بازیکنان را برای پیاده کردن خواسته‌هایش در زمین آماده می‌کند: «برای من خیلی مهم است که بازیکن اشتیاق یادگیری داشته باشد. اگر به بازیکنانم بگویم به سمت راست برو باید به سمت راست بروند، ولی این به معنی این نیست که نمی‌توانند مخالفت کنند. در بعضی مواقع با آنها بحث می‌کنم، چون آنها که مرا می‌شناسند، می‌دانند که از افرادی نیستم که بگویم این کار را بکنید و تمام. دوست دارم که بحث کنیم و همراه هم به راه حلی برسیم.»

فرانک که مدرک روانشناسی ورزشی دارد، ادامه می‌دهد که انتخاب دقیق بازیکنان کمک می‌کند در طول فصل نیمکت‌نشینی آنها حاشیه‌ساز نشود: «اتحاد تیم برای من خیلی مهم است. من انسانی اجتماعی هستم و می‌خواهم که افراد مثبتی اطرافم باشند. بهترین تیم‌ها آنهایی هستند که اتحاد و روحیه تیمی بالایی دارند. ما باید بازیکنانی داشته باشیم که دلسوز همدیگر باشند. همه بازیکنان دوست دارند بازی کنند و در فوتبال امروز فقط شش بازیکن تا آخر در زمین می‌مانند، چون ما مربیان دیوانه می‌خواهیم از تعویض‌های‌مان استفاده کنیم. بنابراین همیشه 16 تا 18 بازیکن ناراضی وجود دارد.»

جملات فرانک نشان می‌دهد که چرا قدوس یکی از اعضای تیمش است و حاضر شد بازیکن ایرانی را به برنتفورد برگرداند. هرچند سامان فصل گذشته دقایق بازی محدودی داشت، ولی فوتبالش زیر نظر فرانک ارتقا پیدا کرده و در این فصل به مهره مهمتری برای برنتفورد تبدیل شده.

تحول قدوس در تیم ملی هم نمایان است و او در پست جدیدش به عنوان هافبک بازیساز جلوی دفاع توانسته به یکی از مهره‌های کلیدی تیم قلعه‌نویی تبدیل شود و انتظار می‌رود که در جام ملت‌ها هم مهره‌ای کلیدی برای ایران باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار