فوتبال ایران

5854
پرسپولیس زیان‌ده را گردن نمی‌گیرند

تأمین اجتماعی کنار کشید، داستان ادامه دارد

پرسپولیس زیان‌ده را گردن نمی‌گیرند

باشگاه پرسپولیس باید هرچه سریعتر از مالکیت وزارت ورزش بیرون بیاید وگرنه مجوز حرفه‌ای نخواهد گرفت.

به گزارش ایران ورزشی؛ باشگاه پرسپولیس باید هرچه سریعتر از مالکیت وزارت ورزش بیرون بیاید وگرنه مجوز حرفه‌ای نخواهد گرفت. این خلاصه تمام صحبت‌هایی است که مدیران این باشگاه به صورت غیرمستقیم مطرح می‌کنند و رسانه‌هایی که مسئولند طبق رسالت خود هشدار بدهند، در مطالب تحلیلی بازتاب داده‌اند.

امید هواداران ناامید شد
با وجود شور و شعفی که از حل شدن معضل مالکیت مشترک سرخابی‌ها به وجود آمده بود حالا سازمان تأمین اجتماعی از خرید سهام باشگاه پرسپولیس کنار کشیده و صراحتاً می‌گوید این شرکت زیان‌ده را گردن نخواهد گرفت. با این اوصاف داستان واگذاری عمده سهام این باشگاه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت و از آنجایی که مشتری اهل و پولداری که بتواند نیازهای این باشگاه را برآورده کند و در عین حال بعداً ادعای تحت اختیار گرفتن تمام ارکان باشگاه و انتخاب مدیران را نداشته باشد، پیدا نمی‌شود مگر اینکه معجزه‌ای در راه باشد!
طی هفته گذشته و بعد از اینکه گفته شد تأمین اجتماعی سهام پرسپولیس را در اختیار گرفت این امیدواری نزد هواداران ایجاد شد که هم معضل مالکیت مشترک حل خواهد شد هم اینکه یک بار برای همیشه داستان بدهی‌ها، احکام صادره علیه باشگاه و مشکلات حقوقی ناشی از این ماجراها علیه باشگاه و البته غر زدن بازیکنان و مربیان تمام خواهد شد اما حالا دوباره رسیده‌ایم به سر خط و مشخص نیست این معضل چگونه حل خواهد شد.

هشتگی که کار خودش را کرد
از روز دوشنبه هشتگی در فضای مجازی راه افتاد و کارزاری در این خصوص شروع شد که خیلی زود نتیجه داد هر چند از صحبت‌های مدیران تأمین اجتماعی مشخص شد آنها قبل از شروع این کارزار هم تصمیم‌شان را گرفته بودند.
در این کارزار بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با هشتگ «نه به واگذاری پرسپولیس» از سازمان تأمین کننده حقوق‌شان خواستند پرسپولیس را به عنوان یک باشگاه زیان‌ده زیر پوشش خود قرار ندهد. در این باره کارزار یکروزه‌ای هم راه افتاد که فقط 3088 نفر تا بعدازظهر دوشنبه امضایش کرده بودند. متن این کارزار از این قرار بود: «احتراماً، همانطور که مستحضرید، باشگاه‌های ورزشی مخصوصاً باشگاه‌های فوتبال در ایران سوددهی که نداشته، بلکه زیان‌ده می‌باشند و توسط شرکت‌های تولیدی و صنعتی و با کمک‌های مالی صاحبانشان اداره و ادامه مسیر می‌دهند؛ همچنین سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر بزرگ که بر اساس علم آکچوری و با پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگانش بنا نهاده شده و باید منابع خود و منافع ذینفعانش را مد نظر قرار دهد، پس انتقال و واگذاری باشگاه فوتبال تماماً ضررده با هیچ منطقی قابل توجیه نمی‌باشد. لذا اینجانبان امضاکنندگان این کارزار به عنوان ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی، مخالفت شدید خود را با انتقال مالکیت چنین باشگاه‌هایی من‌جمله باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی اعلام و از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان درخواست داریم از واگذاری آن به سازمان جلوگیری به عمل آورید.»

پلن B وزارت ورزش چیست؟
باشگاه پرسپولیس می‌گوید تمام مدارک لازم را برای اخذ مجوز حرفه‌ای ارائه کرده و همه چیز برای این اتفاق مهیاست اما ماجرای مالکیت مشترک با استقلال می‌تواند همه مقدمات دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد و اوضاع را خراب کند.
در چنین شرایطی سؤال اینجاست که نقشه دوم وزارت ورزش برای برون رفت از این وضعیت چیست؟ آیا نهاد دیگر در زیرمجموعه دولت پیدا خواهد شد که این باشگاه پرطرفدار با پتانسیل‌های میلیاردی‌اش را با وجود تمام مشکلاتی که دارد زیر چتر خود بگیرد یا وزارتخانه مجبور می‌شود به نهادهای خصوصی هم شانس این را بدهد که جلو بیایند و شرایط خود را برای خرید سهام ارائه دهند؟
ترافیک آخر سال و یک داستان پیچیده
در روزهای آخر سال که ترافیک کاری به اوج خود رسیده یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضلات باشگاه باید حل شود اما از یک سو فرصت برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص در این خصوص کافی نیست ضمن اینکه رسیدن به جواب نهایی در این خصوص فوق‌العاده دشوار به نظر می‌رسد.
با آنچه سازمان تأمین اجتماعی و مدیرانش درباره در اختیار گرفتن پرسپولیس مطرح کردند بعید است نهاد دولتی دیگری برای این مهم پا پیش بگذارد و به نظر می‌رسد این معما آنقدر پیچیده شده که یافتن جواب آن هم زمان بیشتری می‌خواهد هم نیاز به رایزنی‌ها و جلسات متعدد دارد که شاید در این روزهای پرترافیک و خسته کننده به این زودی‌ها به نتیجه ممکن نیانجامد و نگرانی‌ها در این خصوص به سال آینده و نخستین روزهای کاری 1403 کشیده شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران