کشتی و وزنهبرداری
5932
سال ۱۴۰۳، سال پرچالش برای لیگ وزنهبرداری
فرار برندها به خاطر بیبرنامگی!
فرار برندها و باشگاههای اسم و رسمدار و نامی از تیمداری در لیگ برتر وزنهبرداری باشگاههای کشور، چند سالی است که روند سرعتی و پرشتابی در پیش گرفته است!
رضا عباسپور؛ فرار برندها و باشگاههای اسم و رسمدار و نامی از تیمداری در لیگ برتر وزنهبرداری باشگاههای کشور، چند سالی است که روند سرعتی و پرشتابی در پیش گرفته است! روند خطرناک و تهدیدآمیزی برای این مسابقه معتبر و شناسنامهدار داخلی که اگر مسئولان سازمان لیگ و کمیته مسابقات فدراسیون وزنهبرداری هرچه سریعتر فکری به حالش نکنند و برنامهای کارآمد برایش تدارک نبینند، قطعاً باید دیر یا زود قید این مسابقات را زده و با لیگ برتر وزنهبرداری خداحافظی کنیم.
لیگ وزنهبرداری یا محله بروبیا؟!
برگزاری رقابتهای«لیگ» در رشته وزنهبرداری اگرچه سابقه و سن و سال دیرینه و نسبتاً کهنی دارد اما این رقابتها هر چه که جلو میرویم، نه تنها از نظر کمی و کیفی پیشرفت و توسعهای درخور شأن و نام بزرگ وزنهبرداری نداشته است، بلکه هر دوره نسبت به ادوار قبلی شرایط وخیمتری به خود میبیند. قطعاً سال 1403 باتوجه به وضعیت بحرانی که برای باشگاه ذوبآهن اصفهان(قهرمان فصل گذشته این رقابتها) از نظر مالی و بودجهای رخ داده است، شاید دیگر این باشگاه علاقهای به تیمداری در لیگ وزنهبرداری نداشته باشد. به همین دلیل با انصراف احتمالی این باشگاه از لیگ فصل آتی، مطمئناً شرایط لیگ وزنهبرداری ایران بدتر و سختترخواهد بود، مگر اینکه تمهیداتی برای لیگ آتی تدارک و طراحی شود که این مسابقات را از تعطیلی احتمالی نجات بدهد. لیگ وزنهبرداری چندسالی هست، جای اینکه هر سال بر سطح کمی و کیفی آن افزوده شود، تبدیل شده است به محله برو و بیا! یعنی اینقدر دستاندرکاران سازمان لیگ و کمیته برگزاری مسابقات، در پیاده کردن و طراحی قوانین و استانداردهای مورد نیاز برای چهارمیخ کردن تیمها در پایبند بودنشان به استانداردهای لیگ ضعیف عمل کرده و قراردادهای ناکارآمدی با مجموعهها و برندهای مختلف منعقد میکنند که همین موضوع دستاویزی برای تیمها است تا آنها از خلأ موجود نهایت بهرهبرداری لازم را برده و هر طوری دلشان میخواهد در فصول مختلف برای تیمداری در لیگ برنامهریزی کنند! درنهایت نیز وقتی شرایط بر وفق مرادشان نباشد عطای لیگ وزنهبرداری را به لقایش بخشیده و بدون اینکه گزندی از سوی سازمان لیگ به آنها برسد با ادامه سرمایهگذاری در این ورزش خداحافظی میکنند! درست مثل تیمهایی که سالهای گذشته در لیگ وزنهبرداری ایران حضور داشتند ولی به دلیل بیبرنامگی و نداشتن یک ساختار توانمند و قوی در سازمان لیگ و کمیته مسابقات از این رقابتها خداحافظی کرده و به سرمایهگذاری در رشتههای ورزشی دیگر پرداختند. مثل تیمهای سایپا، بیمه رازی، آتشنشانی، پیام ارتباطات، ایران مال، یاسین پیش رو، ایران خودرو و خیلی تیمهای دیگر که همین شرایط باعث رفتنشان از لیگ وزنهبرداری شد. رفتنی که پیامدهای منفی بسیاری را نیز به دنبالش برای لیگ وزنهبرداری بجا گذاشته است. زیرا تیمهایی که بعد از یکی، دو فصل حضور از لیگ وزنهبرداری میروند، تبلیغات منفی را علیه این مسابقات دارند که اصلاً به صلاح وزنهبرداری و وزنه برداران لیگی نیست.
برگزاری لیگ در مجموعههای بیکیفیت و دورافتاده!
قطعاً یکی از دلایل مهمی که باعث میشود لیگ وزنهبرداری ایران از نظر کمی و کیفی افت محسوسی داشته باشد و نتواند آنطوریکه باید و شاید باعث جذب باشگاهها و برندهای معتبر برای سرمایهگذاری در لیگ شود، این است که دستاندرکاران برگزاری این مسابقات، هر سال به جای اینکه محل و مکان برگزاری مسابقات لیگ در هفتههای مختلف را ارتقا بخشیده و مرحله به مرحله بر کیفیت و استانداردسازی آن بیفزایند، پسرفت داشته و سال به سال و مرحله به مرحله، بدتر از قبل کار را پیش میبرند! به طور مثال مکان دورافتاده و بیکیفیتی که مسئولان سازمان لیگ فدراسیون وزنهبرداری در فصل 1402 برای فینال لیگ وزنهبرداری در نظر گرفته بودند، به قدری از نظر استانداردهای مورد نیاز و درخور شأن و نام وزنهبرداری ایران فاصله داشت و دور بود که حتی موجب شده بود تا مسئولان ورزش کشور نیز از حضور در این رویداد خودداری نمایند! مطمئناً همین موضوع یعنی برگزاری و طراحی مسابقات در مکانها و سالنهایی بیکیفیت، غیراستاندارد و دورافتاده یکی دیگر از معضلات و مشکلات مهم و کلیدی است که باعث شده طی این سالها لیگ وزنهبرداری ایران نه از نظر پوشش رسانهای و نه از لحاظ استقبال عمومی درحد نام و اسم وزنهبرداری برگزار و سازماندهی شود. قطعاً دست اندرکاران این مجموعه برای ارتقای سطح کمی و کیفی این رقابتها چارهای ندارند جز تغییر تفکر جدی در برگزاری و سازماندهی این مسابقات در مکانهای شایسته و با کیفیت که لایق و شایسته نام بزرگ وزنهبرداری باشد.
ضعیف در پخش زنده یا تولیدی سیما!
بدون شک یکی دیگر از دلایل مهم و کلیدی که باعث فرار برندها و مجموعههای بزرگ از سرمایهگذاری و تیمداری در لیگ برتر وزنهبرداری شده است، موضوع «پخش مستقیم یا تولیدی تلویزیونی» از سیمای جمهوری اسلامی ایران یا شبکههای اینترنتی داخلی است! قطعاً صداوسیما و سایر رسانهها نیز برای انتقال و انعکاس این مسابقات در مجموعه خود یکسری استانداردها دارند که اگر آنها برایشان بیکم و کاست فراهم شود، هیچ مشکلی برای پخش و انعکاس مسابقات مختلف ورزشی ندارند. لیگ وزنهبرداری هم هر موقع با این چهارچوب و استانداردها برگزار شده، با استقبال پرشوررسانههای مختلف همراه شده است. اما در یکی، دو سال گذشته چون شرایط برگزاری این رویداد مطلوب نبوده است، استقبالی هم از سوی رسانهها برای انعکاس باکیفیت این رویداد صورت نگرفته است. همین موضوع نیز عامل بسیار مهم و کلیدی است برای جذب حامیان مالی و برندهای نامی و سرمایهگذاری و تیمداری در لیگ وزنهبرداری. عاملی که در این سالها کمتر دیده میشود تا همین موضوع تبدیل شود به پاشنه آشیل لیگ وزنهبرداری. علاوه بر این موضوع موارد دیگری مثل تاریخ برگزاری مسابقات و زمانبندی این رویداد، همینطور رفت و برگشتی برگزار شدن این مسابقات یا متمرکز بودن آن و میزبانیهای پرحرف و حدیث استانها و باشگاههایی که در این رویداد حضور دارند، همه و همه جزو معضلات و مشکلات کلیدی است که اگر به دنبال برگزاری لیگی باکیفیت در رشته وزنهبرداری هستیم باید آنها را مو به مو مرتفع و برطرف کنیم. در غیر اینصورت باید قید لیگ وزنهبرداری را زده و دیر یا زود آن را تعطیل شده به حساب بیاوریم.
انتهای پیام/