فوتبال جهان

7437
جایی برای بی پول ها نیست

اختلاف طبقاتی لیگ برتر و چمپیونشیپ

جایی برای بی پول ها نیست

برای تنها دومین بار در تاریخ لیگ برتر سه تیم صعودکرده در حال سقوط به چمپیونشیپ هستند در پایان فصلی که فاصله دو دسته بالای فوتبال انگلیس به خوبی قابل مشاهده بود. سقوط برنلی و شفیلدیونایتد قطعی شده و اینکه لوتون هنوز روی کاغذ شانس دارد، معنای خاصی نمی دهد چون این تیم سه امتیاز از ناتینگهام فارست عقب است و تفاضل گلش هم 12 تا اختلاف دارد، یک بازی هم بیشتر نمانده.

در فصل 1998-1997 هم کریستال پالاس، بارنزلی و بولتون یک فصل بیشتر در بالاترین سطح فوتبال انگلیس دوام نیاوردند اما آنها روی هم 108 امتیاز گرفته بودند. در حالی که برنلی، لوتون و شفیلد روی هم 66 امتیاز گرفته اند که 17 تای آن مربوط به بازی هایشان با هم است.

تنها کسر امتیاز اورتون و فارست باعث شد نبرد بقا به ماه های پایانی کشیده شود و برای اولین بار هر سه تیم سقوط کرده کمتر از 30 امتیاز گرفتند. نابرابری اقتصادی میان لیگ برتر و چمپیونشیپ به عنوان دلیل اصلی بقا در لیگ برتر مورد توجه قرار گرفته است.

ونسان کمپانی مربی برنلی می گوید:«تیم های بالای جدول چمپیونشیپ سالانه با حدود 30 تا 50 میلیون پوند اداره می شوند در حالی که تیم آخر لیگ برتر بودجه سالانه ای معادل 160-150 میلیون پوند دارد. این باعث تفاوت در همه چیز می شود.»

برنلی تابستان گذشته سرمایه گذاری زیادی کرد و 90 میلیون پوند برای بازیکنان جدید پرداخت، اما بیشتر این سرمایه گذاری روی بازیکنان آینده دار بود که برای منطبق شدن با سختی های لیگ برتر به زمان نیاز دارند.

لوتون اما محتاطانه عمل کرد چون شرایط را به خاطر پنج صعود در 10 سال گذشته درک کرده بود. راب ادواردز مربی این تیم که بعد از باخت 3 بر یک یکشنبه مقابل وستهام نتوانست جلوی گریه اش را بگیرد، گفت:«ما با یکی از کمترین بودجه ها صعود کردیم، فاصله بین ما و لیگ برتر خیلی زیاد بود. اما لزوما همینطور نمی ماند، ما یکی از تیم های قوی خواهیم بود.»

لوتون نه تنها بیش از صد میلیون پوند بابت حق پخش تلویزیونی دریافت می کند بلکه در صورت ناکامی در صعود در سه فصل آینده پول هایی برای نجات می گیرد، این پول ها شامل 55 درصد درآمد تلویزیونی لیگ برتر در سال بعد از سقوط، 45 درصد در فصل بعدش و 30 درصد در سال سوم می شود تا زیان مالی سقوط از سطح اول تا حدی جبران شود. هدف دیگر پرداخت این پول کمک به تیم های صعودکرده است تا بتوانند در لیگ برتر با تیم های بزرگ رقابت کنند.

این پرداخت ها البته با منتقدانی روبرو شده که باور دارند باعث نابرابری در چمپیونشیپ می شود. لسترسیتی، لیدزیونایتد و ساوتهمپتون که فصل قبل سقوط کردند، همه در میان چهار تیم بالای جدول چمپیونشیپ این فصل قرار گرفتند. شاید برای برنلی، لوتون و شفیلدیونایتد تسکین بخش باشد اما مشکل بزرگتری در فوتبال انگلیس را پنهان می کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها