فوتبال ایران

7911
جوانگرایی تیم ملی کار آسانی نیست

بایدها و نبایدهای لیست جدید تیم ملی از نگاه جلال چراغپور:

جوانگرایی تیم ملی کار آسانی نیست

کارشناس فوتبال ایران درباره لیست پیش روی تیم ملی نقطه نظرات خود را مطرح کرده است.

حامد جیرودی/لیگ بیست و سوم در حالی 12 خرداد به پایان می‌رسد که تیم ملی فوتبال کشورمان باید 17 خرداد در ادامه دیدارهای گروه E مقدماتی جام جهانی 2026، دیدار برگشت خود برابر هنگ کنگ را برگزار کند و پس از آن هم در روز 22 خرداد به مصاف ازبکستان برود.
یوزها در شرایطی کار خود را دوباره از سر می‌گیرند که پس از جام ملت‌های آسیا 2023، قرار بر این بود که بحث جوانگرایی در تیم ملی جدی‌تر دنبال شود و حالا همه منتظرند تا ببینند قلعه‌نویی چه نفراتی را برای دور تازه اردوهای تیم ملی دعوت می‌کند.
 جلال چراغپور کارشناس فوتبال درباره اینکه قرار است خون تازه‌ای به تیم ملی تزریق شود، لیست نفرات دعوت شده چه شرایطی باید داشته باشد، به ایران ورزشی می‌گوید: «بحث بازسازی تیم ملی، موضوعی است که مقداری دیر شده به دلیل اینکه مکانیزم آن به شکلی نیست که خطوط بشدت تغییر کند. مثلاً اگر در سمت راست جهانبخش و قلی‌زاده بازی می‌کردند، نمی‌توانیم کل آن سمت را تغییر دهیم. بنابراین نو کردن یا به قول شما تزریق خون تازه به رگ‌های تیم ملی به سادگی نیست. چه بسا که می‌بینید مربی‌ای دست به تغییر می‌زند که تیمش را بهتر کند و بازیکن جوان‌تر را به جای بازیکن مسن‌تر به میدان می‌فرستد اما بدتر می‌شود. بنابراین چگالی تجربه با چگالی سن باید بالانس باشد و اگر این طور نباشد، تعادل تیم از دست مربی، خارج می‌شود.»
 
قد، جنگندگی و تجربه فوتبالی
چراغپور ادامه داد: «حالا اگر بخواهیم تیم ملی را در خطوط مختلف بررسی کنیم، می‌بینیم که بعضی از پست‌ها با اینکه ظاهراً نیاز به تغییر دارد ولی در باطن این طور نیست و بازیکنان 34 یا 35 ساله هم جواب می‌دهند ولی بعضی قسمت‌ها بازیکنان جوان‌تر با ری‌اکشن بهتر هستند که می‌توانند اضافه شوند. این بررسی از آنالیز هرم تیم ملی به دست می‌آید.»
او در توضیح این قسمت عنوان کرد: «هرم از دروازه‌بان و دو دفاع وسط آغاز می‌شود که مغز هرم هستند و در کنارشان دفاع راست و چپ قرار دارند. بعد میانه هرم است و بعد از آن نوک قرار دارد. بعضی از سیستم‌ها مثل کریسمس سیستم از هرم به وجود آمده است که همان 4.3.2.1 است. ضمن اینکه در تشکیل قاعده هرم باید شاخصه‌های دیگری مانند قد، جنگندگی و تجربه فوتبالی را مد نظر قرار داد. مثلاً نمی‌شود دفاع راست جوانی پیدا کرد که می‌رود و برمی‌گردد اما توپ لو می‌دهد. بنابراین، اینجا تجربه و تعداد بازی ملی و دیدن بازی مهم است و نباید در قاعده هرم، جوانی را جایگزین تجربه کرد.»
 
چهار نوع آدم در هرم میانه
این کارشناس یادآور شد: «در وسط هرم یا میانه، چهار عنصر یا به عبارتی چهار نوع آدم باید حضور داشته باشند. بنابراین این طور نباید باشد که اگر از یک نوع آدم، سه نفر داریم، هر سه را برداریم و بازی دهیم. مثل زمانی که نکونام و تیموریان بازی می‌کردند که همه می‌گفتند مثل هم هستند و یکی‌شان برای آن شکل بازی کافی بود. یکی از این چهار آدم، بازیکنی باید باشد که در میانه حمله‌ور باشد. مثل زیدان که بهترین میانه حمله‌ور بود. یک بازیکن دیگر در خط هافبک باید همه جا رو باشد. مثل وحید امیری. البته من نمی‌گویم حتماً او باشد ولی بازیکنی با مشخصات او باید حضور داشته باشد و نباید با دو بازیکن با خصوصیات عزت‌اللهی بازی کرد. بازیکن بعدی در میانه باید طراح کوچک باشد. مثل جباری، شجاعی یا نویدکیا که تمام حفره‌های کوچک را می‌شناختند و مینیاتور باز بودند. یک بازیکن دیگر هم بازیکنی است که هم به پشت دو دفاع وسط برود و هم به پشت خط حمله. بازیکنی که با توپ از شلوغی دربیاید و پاس رو به عقب ندهد. مثل بازیکنی با سبک بازی نکونام. الان هم عزت‌اللهی خوب است اما سبک بازی‌اش دمده شده چرا که فوتبال امروز، گتوسو نمی‌خواهد.»
 
خط حمله بی‌تغییر اما دروازه نگران‌کننده
 چراغپور درباره خط حمله هم گفت: «در خط حمله تغییرات زیادی نیاز نیست و به آن اندازه هم آدم نداریم که نوکی بیاید که برتر از آسیا باشد. البته ممکن است که برای رزرو خوب باشند ولی اولویت با چهار بازیکن میانه که توضیح داده شد و دفاع‌های کناری است.»
او همچنین درباره دروازه هم توضیح داد: «در خط دروازه هم به نظر می‌رسد که با مشکلاتی مواجه باشیم. نوع گل‌هایی که بیرانوند دریافت می‌کند، نگران‌کننده است. او در ضربات زودهنگام گل می‌خورد و بعد از اینکه ضربه زده می‌شود، به خودش می‌آید که باید فکری به حال آن کنند.»
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران