فوتبال ایران

8097
خودت برنده شو، حریفت را متهم نکن

پشت پرده حواشی هفته‌های آخر و اتهام‌های تبانی

خودت برنده شو، حریفت را متهم نکن

این مدل مصاحبه‌ها بیشتر از آن که به آرامش تیم‌ها و بازیکنان کمک کند، دمیدن در آتش حاشیه‌هاست

حامد جیرودی/حساسیت رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به اوج خود رسیده و جنگ پرسپولیس و استقلال برای کسب عنوان قهرمانی به هفته آخر کشیده شده است. این در حالی است که به غیر از صنعت نفت که در پایان بازی‌های هفته بیست و نهم، سقوطش به لیگ دسته اول قطعی شد، هنوز تکلیف دیگر تیم سقوط‌کننده مشخص نیست و استقلال خوزستان، فولاد و پیکان برای بقا تلاش می‌کنند. در این میان، آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید، اتهام تبانی است که باشگاه‌ها و افراد مختلف به هم می‌زنند. خصوصاً اینکه این روزها بحث پرونده فساد در فوتبال نیز دوباره باز شده و چهره‌هایی در مظان اتهام هستند. در این شرایط، بازار شایعات نیز داغ شده و اخبار مختلفی در این باره شنیده می‌شود. مثل واکنش جواد نکونام سرمربی استقلال که در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منظورش از افرادی که استقلال را پایین آورده‌اند، چه کسانی است؟ گفت: «اگر چیزهایی که من شنیدم و اینکه می‌گویند تهدید کرده‌اند، اتفاق افتاده باشد بهتر است فوتبال‌مان را کنار بگذاریم و بازی نکنیم، چون دوره شعبان بی‌مخ و این چیزها گذشته است.»
رضا عنایتی سرمربی پیکان در نشست خبری پس از بازی با فولاد، در اعتراض به شرایط بازی گفت: «نیمه دوم با یک توپ بازی می‌کردیم. مگر می‌شود؟ عجیب و غریب بود. فولاد این همه امکانات دارد. هر دو تیم استرس داشتند اما بازی باید جوانمردانه باشد و هر کسی قدرتش بیشتر باشد ببرد. از بعضی همکارانم می‌خواهم درباره شرافت صحبت نکنند و بعد یکسری کارهای دیگر انجام دهند. گردن‌مان را کج نکنیم، بعد بازیکن در زمین نگذاریم. تو را به قرآن از فوتبال لذت ببرید.»
این نوع صحبت‌ها در بازی شمس آذر و پرسپولیس هم وجود داشت و سعید دقیقی سرمربی قزوینی‌ها عنوان کرد: «به پرسپولیس تبریک می‌گویم. از هواداران استقلال هم عذرخواهی می‌کنم. ما برای قرمز و آبی بازی نکردیم و برای شرافت خودمان به میدان رفتیم.»
نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که این مدل مصاحبه‌ها بیشتر از آن که به آرامش تیم‌ها و بازیکنان کمک کند، دمیدن در آتش حاشیه‌هاست. ضمن اینکه به نظر می‌رسد افرادی در کنفرانس‌ها چنین سؤال‌هایی را از مربیان می‌پرسند تا تنش‌ها را بیشتر کنند. در حالی که تیم‌ها باید به فکر برنده شدن خودشان باشند تا اینکه حریف را دزد جام جلوه دهند.
این در حالی است که در فوتبال اروپا، کمتر شاهد چنین شرایطی بوده‌ایم. حتی در لیگ برتر انگلیس که تکلیف قهرمانی به هفته آخر کشیده شده بود و هر دو تیم منچسترسیتی و آرسنال، در آخرین بازی‌های‌شان برای قهرمانی شانس داشند. قبل از بازی معوقه تاتنهام و سیتی، هواداران اسپرز علاقه داشتند تیم‌شان ببازد تا توپچی‌ها که دیگر تیم لندنی هستند به قهرمانی نرسند. موضوعی که به خشم آنژه پوستکوگلو سرمربی تاتنهام در نشست خبری پیش از رقابت با منچسترسیتی منجر شد و او گفت: «اگر شبکه‌های مجازی را رصد کنید فکر می‌کنید ۹۹ درصد هواداران تاتنهام می‌خواهند برابر سیتی ببازیم اما این نشان دهنده حقیقت و دنیای واقعی نیست. لطفاً این را به من نگویید، من ایده رقابت با آرسنال را درک می‌کنم ولی هیچ کس نمی‌خواهد شکست تیمش را ببیند.»
در هفته سی و هشتم لیگ جزیره هم، آرسنال باید اورتون را می‌برد و سپس امیدوار می‌ماند تا وستهام در زمین سیتی این تیم را متوقف کند. در این میان، یک کافه محلی طرفدار آرسنال، به ولادیمیر کوفال، مدافع وستهام، پیشنهاد داده که در صورت ممانعت از قهرمانی منچسترسیتی، تا آخر عمر به او قهوه رایگان خواهد داد. کوفال هم در پاسخ با سه شکلک خنده نوشته: «سلام دوست من، ما می‌خواهیم برنده شویم و تو از من درخواست مساوی داری؟»
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران