فوتبال جهان

8223
صفر تا صد ماجرای انتقال امباپه به رئال

صفر تا صد ماجرای انتقال امباپه به رئال

پس از چند سال تلاش، سرانجام باشگاه رئال‌ مادرید موفق به جذب کیلیان امباپه شد.

ایلیا بهزاد اول/ پس از سال‌ها تلاش و مذاکره، سرانجام باشگاه رئال مادرید موفق به جذب کیلیان امباپه، ستاره باشگاه پاری‌سن‌ژرمن شد.

روز دوشنبه و سال پس از آخرین تلاش رئال برای جذب این ستاره ۲۵ ساله فرانسوی، باشگاه رئال مادرید به طور رسمی جذب کیلیان امباپه را تأیید کرد. در ماه می سال ۲۰۲۲، امباپه در آخرین لحظات پنجره نقل و انتقالات به شکلی دراماتیک پیشنهاد رئال مادرید را برای تمدید قرارداد با باشگاه پاریسی رد کرد. در مذاکرات امسال اما شرایط به شکل مساعدی پیش رفت و حالا در مادرید، اشتیاق زیادی برای حضور یکی از بهترین بازیکنان جهان وجود دارد؛ آن هم درست چند روز پس از پانزدهمین قهرمانی رئالی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا. انتقال رایگان امباپه به رئال اما بدون دردسر و در این مطلب، داستان این انتقال بزرگ را مرور می‌کنیم:

روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۴، آغاز یک پایان برای امباپه بود؛ مدیران رئال در کمپ تمرینی والدبباس، تصمیم گرفتند برای آخرین بار اقدام به جذب امباپه کنند. ملاقات‌هایی در این خصوص ترتیب داده شد اما برخی از مدیران رده بالای باشگاه، با پیشنهاد دوباره برای جذب امباپه موفق نبودند. در وهله اول، برخی از مدیران به دلیل تجربه ناموفق دو سال گذشته و رد پیشنهاد رئال توسط امباپه مخالف این انتقال بودند و دلیل دوم این مخالفت، چشم‌انداز نامناسب این خرید از لحاظ ورزشی و اقتصادی بود. گروهی از مدیران رئال، ترجیح می‌دادند که ساختار اقتصادی باشگاه در شرایط مناسب حفظ شود. ساختاری که با وجود بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو با هزینه ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی در شرایط مناسبی قرار داشت. از لحاظ ورزشی، برخی این باور را داشتند که ممکن است حضور امباپه روی جو مثبت رختکن اثر منفی بگذارد و حضور یک بازیکن با دستمزد بالاتر، یکدستگی رختکن را از بین ببرد. دستمزد بالای امباپه، این تفکر را در برخی مدیران ایجاد کرده بود که با حضور اندریک، ستاره ۱۷ ساله برزیلی در تابستان دیگر رئال نیازی به خرید امباپه ندارد و پروژه باشگاه، بدون حضور او پیش می‌رود.

با تمام این تردیدها اما فلورنتینو پرز تصمیم به اقدام نهایی برای جذب امباپه گرفت. باشگاه رئال در وهله اول، مهلتی را برای امباپه تعیین کرد تا در زمان تعیین شده به پیشنهاد آن‌ها پاسخ دهد تا اتفاقات سال ۲۰۲۲ تکرار نشود. برای از بین نرفتن روابط بین دو طرف، تصمیم بر این گرفته شد تا مذاکرات به شکل محرمانه پیش برود و اولین پیشنهاد به امباپه، یک پیشنهاد ۶ ساله با ۱۳۰ میلیون یورو پاداش و ۲۶ میلیون یورو حقوق سالانه بود. روز سوم ژانویه و در خلال دیدار سوپرجام فرانسه مقابل تولوز، امباپه اولین قدم را برای جدایی از پاری‌سن‌ژرمن با توقف مصاحبه خود برداشت. او در خصوص آینده خود گفت: «در سال ۲۰۲۲ من تا ماه می تصمیم خودم را نگرفته بودم.» 

امباپه با شروع سال ۲۰۲۴، در شش ماهه آخر قرارداد خود با پاری‌سن‌ژرمن قرار داشت و بر اساس قوانین، آزاد بود با هر باشگاهی مذاکره کند. این در هر حالی بود که ناصر الخلیفی رییس باشگاه امبا‌په را بهترین بازیکن جهان و قلب تپنده پروژه پاریس می‌دانست و خواهان حضور بیش‌تر او بود. صحبت‌های امباپه در خصوص اینکه راجع به آینده تصمیم نگرفته، در مادرید بازتاب زیادی و در همین زمان رئال روی جزییات نهایی قرارداد او کار می‌کرد. رئالی‌ها، این اطمینان را به امباپه دادند که او در فصل آینده بیش‌ترین دستمزد را بین بازیکنان فوتبال در جهان دریافت خواهد کرد؛ بیش‌تر از ستارگانی چون جود بلینگهام و وینیسیوس جونیور. در این پروسه برخلاف روال همیشگی، فلورنتینو پرز به طور مستقیم با امباپه در ارتباط بود که معمولاً در رئال مادرید این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ مسئولیت مذاکره مستقیم با بازیکنان، برعهده منیر اجرایی باشگاه و دست راست پرز یعنی خوزه آنخل سانچز بود اما در مورد امباپه، ماجرا فرق می‌کرد. خود بازیکن به پرز اطلاع داد که علاقه‌مند به این انتقال است و بر خلاف گزارش برخی رسانه‌ها، باشگاه رئال مادرید نیز مشتاقانه به دنبال این خرید بزرگ بود.

در ماه ژانویه، مدیر اجرایی باشگاه پیش از آغاز سوپرجام اسپانیا در عربستان، به پاریس سفر کرد و با نشانه‌هایی مثبت در مذاکرات به مادرید بازگشت. در پایان اولین ماه سال ۲۰۲۴، همه ارکان باشگاه به این نتیجه رسیده بودند که انتقال امباپه در حال نهایی شدن است اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده بود و افراد نزدیک به امباپه، از تصمیم آخر وی خبر نداشتند. بنا بر گزارش رسانه‌هایی مثل اتلتیک، برخی از دوستان او انتظار این را نداشتند تا امباپه پیشنهاد رئال را بپذیرد زیرا درآمد او، کم‌تر از میزانی بود که در رئال مادرید دریافت می‌کرد. در خلال مذاکرات، پرز روی این موضوع تمرکز کرد که ستارگان رئال، چطور با قبول کردن پیشنهاد این باشگاه بزرگ اسپانیایی چهره خود را از لحاظ ورزشی و تجاری ارتقاء داده‌اند که می‌تواند روی زندگی حرفه‌ای بازیکنان اثر مثبت بذارد. به جز چند بازیکن استثنا مثل وینیسیوس، درآمد حق تصویر در رئال مادرید ۵۰ درصد به باشگاه و ۵۰ درصد به بازیکنان پرداخت می‌شود که فاکتوری کلیدی در انتقال امباپه بود.

با این حال منابعی در باشگاه پاری‌سن‌ژرمن پس از تجربه تمدید قرارداد او در سال ۲۰۲۲ باور داشتند که وی فرانسه را به مقصد مادرید ترک نمی‌کند. همچنین باشگاه پاریسی این احساس را داشت که ممکن است پاری‌سن‌ژرمن، در صورت مشخص شدن خروج امباپه از لحاظ مالی در وضعیت بهتر و امن‌تری قرار خواهد گرفت و امباپه، زمانی خروج خود را مشخص خواهد کرد که به این تیم در زمینه اقتصادی ضربه نخورد. با توافقات صورت گرفته، درآمد بالا و پاداش وفاداری موجود در قرارداد امباپه، هر نوع جدایی از دید باشگاه پاری‌سن‌ژرمن یک انتقال آزاد محسوب نمی‌شد. روز ۱۳ فوریه و زمانی که رئال برای بازی مقابل لایپزیش در آلمان به سر می‌برد، به مدیران رئال گفته شد که امباپه، تصمیم خود برای جدایی را به پاری‌سن‌ژرمن اطلاع داده است. در حالی که بازیکنان تیم هنوز در آلمان بودند، کارلو آنچلوتی متوجه شد که با وجود نرسیدن به توافق نهایی، می‌تواند روی امباپه برای برنامه‌های فصل آینده خود حساب کند. ۱۰ روز بعد، امباپه در اسپانیا دیده شد اما نه در مادرید، بلکه در شهر بارسلونا!

منابعی به اتلتیک اطلاع داده‌اند که پیش از سفر به بارسلونا، امباپه قرارداد اولیه خود را در پایتخت اسپانیا امضا کرده است و در اصل انتقال امباپه، همان زمان نهایی شده. آخرین مراحل مذاکرات بین رئال و امباپه نیز به صورت محرمانه پیش رفت؛ مادر و مدیر برنامه‌های این بازیکن یعنی فیضا لاماری برای راحتی او در ماه‌های آخر حضورش در ترکیب پاری‌سن‌ژرمن، اصرار به محرمانه بودن مذاکرات داشت. اوضاع اما خبر از جدایی پاری‌سن‌ژرمن می‌داد؛ در ماه مارچ لوییز انریکه پس از تعویض کردن امباپه در بین نیمه گفت: «ما باید بازی کردن بدون امباپه را یاد بگیریم.» پس از تعویض شدن مقابل موناکو در شب تساوی بدون گل پاری‌سن‌ژرمن و این تیم، امباپه به جای نیمکت به روی سکوها رفت و این ماجرا سروصدای زیادی در رسانه‌های فرانسوی داشت. برخی منابع، خبر از یک مشاجره جدی بین امباپه و مادرش می‌دادند و مدیران رئال، اعتقاد داشتند که پاریسی‌ها بابت مذاکره با این تیم امباپه را با کاهش زمان بازی‌اش جریمه کرده‌اند.

همه چیز نهایی به نظر می‌رسید اما با حضور هر دو تیم رئال و پاری‌سن‌ژرمن در کورس قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، خبری از اعلام نهایی و رسمی انتقال نبود؛ سه روز پس از حذف پاری‌سن‌ژرمن به دست دورتموند در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، امباپه جدایی‌اش از جمع پاریسی‌ها را به طور رسمی اعلام کرد. امباپه در ویدیوی جدایی خود، از همه افراد حاضر در باشگاه به جز ناصر الخلیفی تشکر کرد و از عطش خود برای یک چالش جدید پس از هفت سال گفت. او این خبر را پیش از آخرین بازی خانگی تیم در روز ۱۲ می اعلام کرد و باشگاه، برنامه خاصی برای خداحافظی از او نداشت اما هواداران پروپاقرص باشگاه، با یک طرح زیبا از او تشکر کردند. پس از بازی، روزنامه ل‌پاریسین مطلبی را مبنی بر درگیری لفظی امباپه و الخلیفی در حین بازی به دلیل تشکر نکردن از رییس باشگاه منتشر کرد؛ اما این موضوع به سرعت از طرف باشگاه پاری‌سن‌ژرمن تکذیب شد ‌و باشگاه اعلام کرد که دو طرف بر سر تمام موارد مالی این جدایی به توافق رسیده‌اند. در همان هفته، امباپه برای پنجمین فصل متوالی به عنوان بازیکن فصل لیگ یک فرانسه انتخاب شد.

امباپه در صحبت‌های خود از آوردن نام تیم آینده‌اش خودداری می‌کرد و انتظار می‌رفت که خبر رسمی انتقال او به مادرید، پس از فینال لیگ قهرمانان اروپا اعلام شود. رئالی‌ها نمی‌خواستند هیچ چیز، حتی بزرگ‌ترین خرید یک دهه اخیر باشگاه روی تمرکز تیم برای فینال بزرگ‌ترین رقابت اروپایی فوتبال اثرگذار باشد. سرانجام، دو روز بعد از پانزدهمین قهرمانی رئال در اروپا، انتقال این فوق‌ستاره فرانسوی به طور رسمی تأیید شد و حال همه منتظر اولین بازی او با لباس کهکشانی‌ها در سوپرجام اروپا مقابل آتالانتا خواهند بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال جهان