المپیک و پاراالمپیک

8328
چهار دغدغه اصلی پاریس در فاصله 50 روز تا المپیک

چهار دغدغه اصلی پاریس در فاصله ۵۰ روز تا المپیک

در حالی که تا آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس تنها ۵۰ روز زمان باقیست، در زیر به چهار دغدغه اصلی برگزار کنندگان این مسابقات نگاهی می اندازیم:

شک و تردیدها در خصوص مراسم افتتاحیه

برنامه برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه در تاریخ ۲۶ جولای در چند وقت گذشته این بوده است که مراسم افتتاحیه در طول رودخانه سِن در شهر پاریس برگزار شود اما هرچه به آغاز این مراسم نزدیک می شویم نگرانی ها پیرامون تامین امنیت ورزشکاران و تماشاگران این مراسم افزایش یافته به حدی که مقامات برگزارکننده تاکید کرده اند که برای اینکه چگونه مراسم افتتاحیه را در این ناحیه به پیش ببرند، پلن A، B، C، D و ... در نظر گرفته اند! در گذشته قرار بود ۷۰۰ هزار نفر تماشاگر از کناره این رودخانه و داخل قایق ها این مراسم را تماشا کنند، اما با اینکه مقامات امیدوارند برنامه قبلی در خصوص مراسم رژه ۶ کیلومتری ورزشکاران در این ناحیه به انجام برسد اما تعداد تماشاگران قرار است به ۳۰۰ هزار نفر کاهش یابد که برای همه آن ها بلیت فروشی انجام می شود و برخی این بلیت ها را رایگان دریافت می کنند و برخی دیگر پول پرداخت خواهند کرد تا پلیس و مقامات امنیتی از هویت تماشاگران در این مراسم اطلاع داشته باشند.

نگرانی های امنیتی

احتمالا سطح هشدار امنیتی در طول برگزاری مراسم افتتاحیه و تمام طول برگزاری مسابقات در بالاترین حد خود باشد. المپیک ۲۰۲۴ بزرگترین رویداد ورزشی جهان در این سال خواهد بود و با توجه به شرایط خاص و پیچپیده کنونی، معطوف بودن توجهات جهانی به این رویداد، می تواند آن را برای برخی افراد و گروه ها به یک هدف ایده آل تبدیل کند. المپیک قبلاً نیز مورد هدف قرار گرفته است، که می توان به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ اشاره کرد که گروه سپتامبر سیاه تعدادی از ورزشکاران و مربیان را گروگان گرفتند که در نهایت منجر به کشته شدن ۱۱ نفر از آن ها و یک مامور پلیس آلمان غربی شد. در جریان المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا هم در بمب گذاری که در پارک المپیک سنتنیال این شهر انجام شد یک نفر کشته و یازده نفر زخمی شدند که این آمار اگر به خاطر هوشمندی یک مامور امنیتی در تشخیص این بمب گذاری و تخلیه این محل نبود می توانست بسیار فاجعه بارتر باشد. ماه گذشته پلیس فرانسه یک نوجوان را در شهر سنت اتین به جرم تلاش برای بمب گذاری در یک مسابقه فوتبال مرتبط با بازی های المپیک پیش رو دستگیر کرد که قصد داشت تماشاگران و نیروهای امنیتی را مورد هدف قرار دهد.

غیبت امباپه

مقامات برگزارکننده المپیک ۲۰۲۴ پاریس بسیار امیدوار بودند که حضور کیلیان امباپه به عنوان یک فوق ستاره در این مسابقات بتواند اعتبار بیشتری به چهره این بازی ها ببخشد. تیری آنری سرمربی تیم المپیک فرانسه امباپه را به عنوان یکی از بازیکنان مجاز بالای ۲۳ سال خود به تیم ملی دعوت کرد اما با وجود اینکه امباپه بارها از علاقه خود برای شرکت در هم مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا در آلمان و المپیک صحبت به میان آورده بود، اما انتقال پر سروصدای او به باشگاه رئال مادرید و حجم فشاری که به او در مسابقات یورو وارد خواهد آمد، باعث شد که وی نتواند در المپیک جزو تیم ملی کشورش باشد، اگرچه قطعا او را به عنوان تماشاگر در این مسابقات خواهیم دید.

حضور محدود ورزشکاران روسیه و بلاروس به عنوان بیطرف

روسیه بعد از حمله نظامی به اوکراین، توسط کمیته بین المللی المپیک از حضور در مسابقات پاریس ۲۰۲۴ محروم و این اتفاق برای بلاروس به عنوان حامی این کشور نیز تکرار شد. هر ورزشکار روس و بلاروس که پاسپورت این کشورها را داشته و هیچگونه حمایتی از حمله روسیه به اوکراین نکرده باشد می تواند به عنوان بی طرف در المپیک حضور پیدا کند. البته انتخاب این ورزشکاران توسط فدراسیون های جهانی هر رشته ورزشی و نه کمیته های ملی المپیک روسیه و بلاروس به انجام خواهد رسید. در حالی که پیش بینی می شد بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ ورزشکار از این دو کشور در المپیک حضور داشته باشند اما احتمالاً تعداد آن ها در پاریس ۲۰۲۴ بین ۴۰ تا ۵۰ نفر خواهد بود. آن ها تحت عنوان اختصاصی «ورزشکار انفرادی بی طرف» (AIN) و تحت پرچم و سرودی که اختصاصاً برای آن ها طراحی خواهد شد در مسابقات شرکت می کنند و حق ندارند از هیچ گونه پرچم یا نمادی از کشورهای روسیه، بلاروس و یا پرچم المپیک (IOC) استفاده کنند. این ورزشکاران حق حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه را نداشته و در فهرست گیرندگان مدال نیز قرار نخواهند گرفت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های المپیک و پاراالمپیک