المپیک و پاراالمپیک

8330
همیشه پای یک استثناء در میان است

همیشه پای یک استثناء در میان است

امروز در بوداپست حسن یزدانی با کتف راست جراحی شده ای روی تشک رفت که با گارد راست حسن یزدانی ، هر حریفی را وسوسه که نه مجبور می کرد تا دست گارد قهرمان ما را مهار کند.

مجید حاتمی / پس از 8 ماه مصدومیت و جراحی و نقاهت و ازدواج امروز حسن یزدانی روی تشک رفت. آن هم در مسابقات جام جایزه بزرگ بوداپست و مثل همیشه تاریخ که برگ های جدید در دفتر خاطرات کشتی ایران رقم زد و در آستانه تبدیل شدن به سوپر قهرمان ورزش ایران در المپیک پاریس، این بار طلسم های دیگری را هم قبل از کسب مدال مسابقات مجارستان شکست.
یزدانی روز جمعه تمام اما و اگر های کشتی گرفتن بعد از جراحی کتف را دور ریخت و برخلاف علیرضا دبیر که 20 سال پیش بعد  از جراحی کتف در بلغارستان کشتی نگرفت و نظاره گر مصاف اصغر بذری با سرافیم بارزاکوف شد این بار حسن یزدانی روی تشک های بوداپشت رفت.
یزدانی در این مدت هزار بار شنیده بود که پیر و جوان کشتی ایران می گویند کسی سابقه نداشته بعد از جراحی کتف بتواند به روی تشک برگردد اما ستاره جویباری برگشت و امروز نشان داد که همیشه یک استثنا وجود دارد.
اما قبل از پرداختن به کشتی های یزدانی در مجارستان، باید اعتراف کرد که او یک شاهکار دیگر هم در جهت خلق استثنائات در کشتی ایران بر جای گذاشت و آن ادامه فروغ و موفقیت بعد از ازدواج است. یزدانی اگر با همین روند در المپیک حاضر شود و دستش به مدال برسد نقطه پایانی گذاشته به افول همه ستاره های تک مداله کشتی ایران که ازدواج به ادامه ودال اوری انها نه تنها کمک نکرده بلکه سدی بر سر ادامه درخشش آنها شده است.
امروز در بوداپست حسن یزدانی با کتف راست جراحی شده ای روی تشک رفت که با گارد راست حسن یزدانی ، هر حریفی را وسوسه که نه مجبور می کرد تا دست گارد قهرمان ما را مهار کند و فشار بیشتری روی او بیاورد. اینجا بود که در سه کشتی ابتدایی یعنی برابر با حریف پروتوریکویی ، ایشیگوروی ژاپنی و عظمت دولت بیکوف تدبیری اتخاذ شد تا حسن یزدانی فقط در چند مرحله تلاش به محک دست گارد خود شود و هرجا که حس کرد ممکن است فشاری به کتف آسیب دیده وارد شود با چرخش بدن از دست چپ و قدرت سرشانه برای پایان هجومش بهره ببرد.
انچه به عنوان تاکتیک برای کشتی های حسن یزدانی از سوی خودش یا هرکس دیگری در مقام کادر فنی اتخاذ شده بود استفاده از دست راست برای کار کردن روی سر و گردن حریف بود و کمک گرفتن از دست چپ برای مواقع حساس مثل لحظه ای که برای فیتیله پیچ حریف ژاپنی یزدانی نیاز به درگیر کردن کتف خودش روی باسن حریف داشت. درست در همین کشتی و در دقیقه چهارم حسن یزدانی ریسک اجرای فیتیله پیچ روی کتف راست را نکرد و نشان داد بیشتر از تاکتیک و تکنیک کشتی، به سلامتی کتف و عدم درگیر کردن عضو مصدومش دارد که همه این ها از هوشمندی و تاکتیک پذیری کشتی او خبر می دهد.
فراموش نکنیم که کشتی حسن یزدانی در سال‌های اخیر با یک نقد اساسی برای تبدیل شدن به یک کشتی صرف با زیر کتف زدن مواجه بود که بارها مورد تحلیل قرار گرفته بود. اما حسن یزدانی در بوداپست یک فرق اساسی دیگر هم داشت و آن تعداد کم دفعاتی بود که او تلاش کرد با زیر کتف زدن به امتیاز برسد . با همین شیوه ، او توانست فشار وارده بر کتف جراحی شده را به حداقل برساند که نوید از یک حسن یزدانی قبراق و مسلط در پاریس خواهد داد. جایی که بر خلاف تصور تعداد کشتی های سخت یزدانی که باید نگران کتف او باشیم بیشتر دو یا سه کشتی نیست.
مدال طلای حسن یزدانی در بوداپست ، بر اساس آنچه بند حکومتی فرآیند انتخابی تیم ملی حکم کرد، او را رسما ملی پوش مسابقات المپیک پاریس کرد و حالا حسن یزدانی در فاصله 50 روز تا المپیک ، دیگر انتخابی مستقیم و غیر مستقیمی با کامران قاسم پور نخواهد داشت .
یزدانی حالا در شرایطی از بوداپست باز می گردد که ادامه روند درمانی تکمیلی روی کتف، بازسازی روحی و روانی و کار کردن روی چابکی بیشتر در کشتی با تمرینات سرعتی و ایستگاهی می تواند طراوت کشتی او را بیشتر کند. فراموش نکنیم یزدانی روی تشک های بوداپست به اصطلاح گوش شکسته ها کمی سنگین و کند بود که شاید جایی منجر به باز شدن گارد او و بالا آمدن بدنش شود. خطری که در برابر حریفان جوان تر و سریع تر ممکن است برای ما و یزدانی  دردسر ساز شود.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های المپیک و پاراالمپیک