ناصر قراگزلو

ناصر قراگزلو

فوتبال ایران

8799
نامجو مطلق :برخلاف تیم‌های آسیایی بزرگ دیگر فقط دولژیونر داریم

باید از این حرف که بهترین آسیا هستیم بیرون بیاییم و کار کنیم

نامجو مطلق :برخلاف تیم‌های آسیایی بزرگ دیگر فقط دولژیونر داریم

سرمربی تیم ملی نمی تواند بازیکنی مانند طارمی را به دلیل دیدگاه هواداران و فدراسیون به راحتی کنار بگذارد

پیشکسوت فوتبال کشورمان معتقد است برخلاف استقلال که امیر قلعه نویی توانست دو سال در آن تغییرات لحاظ کرده و نتیجه مطلوبی را هم کسب کند در تیم ملی این شرایط و بستر فراهم نیست.

مجید نامجو مطلق هافبک اسبق تیم ملی معتقد است برای تغییر در فوتبال مان باید دست به دست هم بدهیم و شرایط  از امکانات تا برنامه ریزی و سایر موارد را تغییر دهیم تا شرایط بهتر شود. به همین  بهانه مشکلاتی که در فوتبال کشورمان و بازی مان مقابل ازبکستان وجود داشتگفت وگویی با نامجو مطلق داشتیم.

 

*تساوی خانگی  مقابل ازبکستان بعضی از انتقادها را همراه داشت. در این رابطه چقدر به منتقدان نتیجه مساوی خانگی مان حق می دهید؟

 

در وهله نخست باید به این مساله توجه داشته باشیم که که ازبکستان تیم ضعیفی نیست هر چند  که در مقابله با فوتبال ما و بازیکنان‌مان آنها در درجه پایین تری قرار دارند. به همین دلیل شاید توقع از تیم ما بهتر از نتیجه تساوی بود چون بازی ما با ازبکستان  ر ورزشگاه آزادی برگزار می شد .در اولویت بعدی هم تیم‌های دیگر آسیایی در حال برنامه ریزی هستند به همین دلیل هم شاهد نتایجی در جام ملت‌ها بودیم که برای ما قابل تصور نبود و تیم‌هایی نتیجه گرفتند که ما باور نمی کردیم .آن در زمانی بود که اینچنین نتایجی را باور نمی کردیم و نتایج قابل پیش بینی بود اما حالا با پیشرفتی که تیم های دیگر داشته اند شاهد  شد تیم‌های دیگری بوده و هستیم که قاعده بازی را عوض کرده و تغییر داده اند .

 

*قبول دارید که چرخه انتقال قدرت در فوتبال ما خوب انجام نمی شود ؟

 

بهتر است از ابتدا شروع کنیم و به این نکته بپردازیم که تیم‌ها مراحل رشد خودشان را خوب طی کرده و در حال تلاش هستند به همین دلیل اگر ما از این قافله جا بمانیم به شدت ضرر خواهیم کرد . متاسفانه چرخه فوتبال ما معیوب است در حالی که ضعیف ترین تیم‌های دنیا هم از نظر امکانات و شرایط اوضاع بهتری دارند. به طور مثال ما شاهدیم که حداقل وی ای آر دارند اما ما از این حداقل هم محروم هستیم و شاهد بودیم که بر سر نداشتن همین وی ای آر چه مشکلاتی برای تیم‌های ما و در نهایت فوتبال مان پیش آمد .چرخه معیوب زمانی بیشتر نمایان می شود که بازیکن باید زیر نظر مربیان به شکل خوبی رشد کنند در حالی که این مهم در کشور ما خوب جا نیفتاده است .

 

*شما معتقدید به همین دلیلی که گفتید فوتبال ما رشد نمی کند ؟

 

بله دقیقا منطورم این است که بازیکن خوب پرورش پیدا نمی‌کند تا چرخه خوب بچرخد و پرورش بازیکن به خوبی انجام شود.متاسفانه چون در این امر مهم  مشکل داریم  جایگزین کردن بازیکنان مان هم سخت انجام می شود. شاید جدا از تیمی مثل سپاهان که چندین بازیکن خوب در رده های مختلف ملی داشت و تحویل داد ما در بقیه تیم‌ها شاید به آن شکل خیلی خوب بازیکن جوان و خوب  تحویل تیم ملی ندادیم .دقیقا منظورم از بیان این مساله کار و سیستم است که در تیم‌هایمان با مشکل مواجه هستیم.

 

*اما مشکل دیگر مان هم این است که گاها بازیکنان بدی هم نداریم اما شاهدیم که از این بازیکنان جوان هم خیلی کم استفاده می شود؟

 

بله این هم هست به همین دلیل است که نیاز به فضا برای رشد جوان‌هایمان داریم در حالی که چون ثبات در مربیگری و مدیریت نداریم و از سوی دیگر فشار می آوریم که تیم‌هایمان باید قهرمان شوند باشگاه ها و در راس آنها تیم ملی ما  این گونه می شوند . ما زمانی کی روش را آوردیم و 8 سال هم به او فرصت دادیم در حالی که هیج مقامی هم کسب نکرد اما حالا مربی می آوریم که بابت یک نتیجه ممکن است مربی مان تغییر کند. با این وجود . معتقدم در حال حاضر سرمربی ما واقعا به آینده کاری اش حساس است از این رو حتما این مربی دوست دارد بهترین نتایج را کسب کند اما مثلا این مربی نمی تواند بازیکنی مثل طارمی را کنار بگذارد چون شرایط برای جایگزینی این بازیکن سخت است و  شاید هواداران فوتبال و فدراسیون این مساله را نپذیرند.ما باید بپذیریم که چون ثبات نیست شرایط برای سرمربی تیم ملی مان هم سخت می شود .

 

*آیا می توانیم از تیم ملی توقع نتایج خوب در مراحل بعدی انتخابی جام جهانی و در نهایت شکسته شدن تابوی صعود از گروهمان در دور اول جام جهانی را داشته باشیم ؟

 

هر چه در آسیا جلوتر برویم شرایط برای ما سخت‌تر می شود و دلهره بیشتری برای نتیجه گیری  به وجود می آید که این مساله ای نگران کننده برای فوتبال ما است .ما باید از این این مساله بیرون بیاییم که ما ایرانیم و بهترین هستیم . باید حتما باید بیشتر کار کنیم و ایرادات مان را برطرف سازیم چه بسا که مثلا دیدیم ژاپن به تیم ما باخت اما بعد از آن باختش شرایط را بررسی کرده و برنامه‌ریزی لارم را انجام داد در حالی که ما  حتی در سطح ملی درگیر پرواز تیم‌ و  این هستیم که آیا وی ای آر  به فوتبال ما می آید یا نمی آید .قلعه نویی در دو سال اولش در استقلال تغییراتی را به وجود آورد و نتیجه اش را هم به خوبی گرفت اما حالا اگر بخواهد  در تیم ملی این تغییرات را انجام دهد بستر و شرایط فراهم است.

 

*با وجود این حرف‌ها ،مردم و هواداران فوتبال انتظار بیشتری از تیم ملی مان دارند و صبوری شان برای قهرمانی و کسب نتایج قوی تمام شده ؟

 

ما باید بر اساس موجودیت و برنامه‌ریزی  انتظار نتیجه گیری داشته باشیم در حالی که ما آن تلاش لازم و جدی را در فوتبال‌مان نمی بینیم ضمن اینکه متاسفانه در ارگان خود فدراسیون فساد و تخلف می بینیم که این موارد کارمان را در فوتبال و در راس آنها تیم ملی دشوارتر می کند .

 

*اما ما بازیکنان و لژیونرهای خوبی در تیم ملی مان داریم ؟

 

ما تیم بدی نداریم اما چون برنامه ریزی خوبی نداریم کار مان سخت می شود. مثلا همین ازبکستان تا پنج سال پیش کجا بود اما حالا ببینید کجاست ،تیمی که می آید و از ما راحت در ورزشگاه آزادی مساوی می گیرد و به کشورش باز می گردد .آینده تیم ملی ما نیاز به جوانگرایی دارد اما باید قلعه نویی را هم درک کنیم و بدانیم که نیاز به زمان و ساخته شدن ساختار معیوب فوتبالمان داریم .برای صعود به جام جهانی هم با توجه به تعداد تیم‌های صعود کننده مشکلی نداریم اما برای نتیجه‌گیری در جام جهانی باید این مسائل را هم در نظر بگیریم که بازیکنان لژیونر تیمی مثل کره جنوبی در چه تیم‌هایی بازی می کنند و چقدر در آن تیمها تاثیرگذارند که نمونه اش هم سون است اما در تیم ملی ما جدا از سردار و طارمی لژیونرهای دیگرمان در چه تیمهایی هستند؟ به همین دلیل هم هست که باید دست به دست هم بدهیم و برای فوتبال مان شرایط و امکانات بهتری را با توجه به برنامه‌ریزی خوب فراهم کنیم تا خوب نتیجه بگیریم و شرایط تغییر کند .


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران