اخبار

894
فرمول کی‌روش در قطر کار نکرد

قطع همکاری عنابی‌ها با مربی پرتغالی در آستانه جام ملت‌های آسیا

فرمول کی‌روش در قطر کار نکرد

فدراسیون فوتبال قطر معتقد است که روش محتاطانه کی‌روش با سبک فوتبال این کشور همخوانی نداشت و حاضر نشد تا جام ملت‌های آسیا به مربی پرتغالی زمان بدهد.

آرمن ساروخانیان: همکاری تیم ملی قطر و کارلوس کی‌روش که از روز اول کمی عجیب و غیرمنتظره بود کمتر از یک سال طول کشید و فدراسیون فوتبال این کشور در آستانه جام ملت‌های آسیا تصمیم به قطع همکاری با مربی مشهور پرتغالی گرفت. به گزارش روزنامه «الوطن»، جانشین او مارکز لوپز، سرمربی اسپانیایی الوکره است که شناخت کاملی از فوتبال قطر دارد.

کی‌روش برای مرخصی به پرتغال برگشته بود که فدراسیون فوتبال قطر به او درباره قطع همکاری خبر داد. مربی 70 ساله پرتغالی دوشنبه به دوحه سفر کرد تا در جلسه حضوری در این باره رو در رو صحبت کند.فدراسیون قطر بعد از ظهر دیروز با انتشار یک بیانیه قطع همکاری را تایید کرد. کی‌روش یازده بازی روی نیمکت قطر نشست که چهار برد، سه تساوی و چهار شکست داشت.

اختلاف سلیقه، عامل شکاف

کی‌روش بعد از جام جهانی 2022 جانشین فلیکس سانچز شد. این مربی اسپانیایی در سال 2019 موفق شد قطر را برای اولین بار به قهرمانی جام ملت‌های آسیا برساند، ولی در جام جهانی خانگی نتایج بسیار ضعیفی گرفت. هدف کی‌روش وارد کردن نسل جدیدی به تیم ملی قطر بود و مصمم بود تیم جدیدی بسازد که در درازمدت بتواند با تیم‌های تراز اول آسیا رقابت کند. این پروژه بلندمدت اما با برنامه‌های کوتاه‌مدت تیم ملی قطر همخوانی نداشت و چند شکست بویژه باخت چهار بر صفر مقابل ایران در فینال تورنمنت اردن، نقش مهمی در این قطع همکاری داشت. به نظر می‌رسد بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار قطر هم موافق روش‌ها و افکار این مربی نبودند. او ماه گذشته توانست در دو بازی مرحله مقدماتی جام جهانی به بردهای پرگلی برسد، ولی این شش امتیاز هم برای نجات نیمکتش کافی نبود.

الوطن در دفاع از تصمیم فدراسیون فوتبال قطر نوشته: «شاید گروهی تعجب کنند که چرا با وجود دو برد اخیر و شروع خوب در مقدماتی جام جهانی چنین تصمیمی گرفته شد. با این حال آنها که جزئیات فوتبال قطر را خوب می‌شناسند، می‌دانند که این بردها فریبنده هستند و برتری مقابل تیم‌های ضعیف قاره معیار خوبی برای ارزیابی نیست. وقتی قطر با تیم قدرتمندی مثل ایران روبرو شد با نتیجه چهار بر صفر شکست خورد. پیش از آن در نیمه‌نهایی همان تورنمنت هم حتی نتوانست یک گل به عراق بزند و در ضربات پنالتی به برتری رسید. عنابی‌ها پیش از برد پر گل اخیر مقابل افغانستان با وجود مهاجمانی مثل معز علی، اکرم عفیف و حسن هیدوس در چهار بازی مقابل کنیا، روسیه، عراق و ایران فقط یک گل زده بودند.»

این روزنامه انتخاب مارکز لوپز را هم مثبت ارزیابی کرده: «انتخاب لوپز دلایل بنیادی زیادی دارد که مهمترین آنها شناخت کامل او از بازیکنان قطری و سبک بازی مورد علاقه آنهاست، بخصوص اینکه او پیش از این در آکادمی اسپایر مربیگری کرده و بیش از سه سال هم در الوکره بوده. قطر در جام ملت‌های آسیا چالش بزرگی دارد و این تصمیم جسورانه می‌تواند از داشته‌های قطر محافظت کند و شروع یک تحول و بازگشت به مسیر صحیح باشد.»

تصمیم قطری‌ها درست بود؟

بر خلاف موضع روزنامه الوطن، برکناری کی‌روش مخالفانی هم دارد. اندی میتن، فوتبال‌نویس انگلیسی معتقد است که مربی پرتغالی برای پیاده کردن پروژه‌اش نیاز به زمان داشت و فدراسیون فوتبال قطر عجله کرده است.

او در روزنامه اماراتی «نشنال» نوشت: «به سرمربی پیشین رئال مادرید ماموریت نوسازی تیم مسن قطر که در جام جهانی خانگی نمایش ضعیفی داشت و هر سه بازی‌اش را باخت داده شده بود. او همچنین وظیفه داشت که قطر را به جام جهانی 2026 برساند؛ کاری که پیش از این دو بار با تیم ملی ایران موفق به آن شده است. کی‌روش همراه دستیارانش لیگ قطر را که بازیکنان بین‌المللی زیادی ندارد، زیر نظر گرفت. او نگرانی‌اش را از این بابت به مدیران فدراسیون قطر اعلام کرده بود، با این حال بازیکنان جوان زیادی را وارد چرخه تیم ملی کرد.»

میتن ادامه داده: «نقشه او توسعه این تیم بود و به بازیکنان جوانتر در بازی‌های دوستانه فرصت می‌داد تا تجربه بین‌المللی پیدا کنند. او تیمش را به گلد کاپ برد و قطر توانست برای اولین بار مقابل یکی از ده تیم برتر رنکینگ فیفا، مکزیک برنده شود. کی‌روش همچنین مقدماتی جام جهانی را با دو برد مقابل افغانستان و هند شروع کرد. رسانه‌های قطری می‌گویند که کی‌روش رویکردی تدافعی داشت و از بازیکنان آکادمی اسپایر کمتر استفاده می‌کرد. کی‌روش یک مربی سخت‌گیر است که برای پیشرفت تیمش فشار زیادی می‌آورد، ولی این سبک مناسب هر ساختاری نیست و در ایران هم چالش‌های زیادی داشت. با این حال در ایران توانست موفق شود، در حالی که در قطر به او همان اندازه فرصت داده نشد.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار