مجید حاتمی

مجید حاتمی

کشتی و وزنه‌برداری

9261
آرون بروکس یا حسن یزدانی؟ یانکی‌ها جواب می‌دهند

تحلیل آمریکایی‌ها از جدال با شیر جویبار در پاریس

آرون بروکس یا حسن یزدانی؟ یانکی‌ها جواب می‌دهند

یک تحلیل گر آمریکایی در گزارشی مفصل به رقابت پیش روی حسن یزدانی و آرون بروکس در المپیک پاریس پرداخته است.

یکی از تحلیلگران کشتی آمریکا ( جان کازاک) درباره دیدار احتمالی حسن یزدانی و آرون بروکس در المپیک پاریس و سرنوشت وزن ۸۶ کیلوگرم نوشته مقاله جالبی منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید:

مسابقات کشتی المپیک پاریس  از ۵ تا ۱۱  آگوست ( ۱۵ تا ۲۱ مرداد) برگزار خواهد شد. در وزن ۸۶ کیلوگرم، آرون بروکس به عنوان نماینده تیم آمریکا در مقابل یک رقابت قدرتمند به میدان می‌رود قهرمان جهان و المپیک ایرانی، حسن یزدانی!

ابتدا معرفی مدعیان وزن ۸۶ کیلوگرم 

آرون بروکس، آمریکا  قهرمان جهان جوانان ۲۰۲۳، نقره جهان جوانان ۲۰۱۸، قهرمان جهان نوجوانان ۲۰۱۷

 حسن یزدانی، ایران  قهرمان المپیک ۲۰۱۶، نقره المپیک ۲۰۲۰، قهرمان جهان ۲۰۱۷، ۲۰۱۹، ۲۰۲۱، نقره جهان ۲۰۱۵، ۲۰۲۲، ۲۰۲۳، برنز جهان ۲۰۱۸

مایلز آمین، سان‌مارینو برنز المپیک ۲۰۲۰، برنز جهان ۲۰۲۳

عظمت دولت بیکوف، قزاقستان برنز جهان ۲۰۲۲، ۲۰۲۳

جبرئیل شاپیف، ازبکستان

ایتان راموس، پورتوریکو

الکساندر مور، کانادا

جیدن لارنس، استرالیا

فاتح بنفرج‌الله، الجزایر

آرتور نایفونوف، روسیه برنز المپیک ۲۰۲۰، برنز جهان ۲۰۲۱

عثمان نورمحمدوف، آذربایجان نقره جهان ۲۰۲۳ (در ۹۲ کیلوگرم)، برنز جهان ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ (در ۹۲ کیلوگرم)

هایاتو ایشیگورو، ژاپن قهرمان جهان جوانان ۲۰۱۸، برنز جهان نوجوانان ۲۰۱۹

بات‌اردنه بیامباسورن، مغولستان برنز جهان جوانان ۲۰۱۸

دائورن کوروگلیف، یونان

ماگومد رمضانوف، بلغارستان

ولادیمری گامکرلیدزه، گرجستان برنز جهان ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ (در ۷۹ کیلوگرم)

 

حسن یزدانی بدون شک پر افتخارترین کشتی‌گیر در این رقابت‌ها است و به عنوان مدعی اصلی برای کسب مدال طلا در پاریس شناخته می‌شود. با وجود این کارنامه چشمگیر یزدانی و برتری او برابر  رقیبان ۸۶ کیلوگرم؛ او در ۷ سال گذشته، به جز دیوید تیلور به هیچ کس نباخته است.
اگر نتایج یزدانی برابر تیلور را کنار بگذاریم او ۲۶ برد بدون هیچ شکست را در مسابقات جهانی و المپیک از سال ۲۰۱۷ در کارنامه دارد و مجموعا ۲۳۸ امتیاز کسب کرده و فقط ۲۳ امتیاز از دست داده است، یزدانی در این ۷ سال ۱۶ بار با برتری امتیاز عالی رقبایش را برده و ۳ بار هم رقیبانش را ضربه فنی کرده است. به طور خلاصه، به جز دیوید تیلور، هیچ‌کس در جهان نتوانسته است حتی نزدیک به پیروزی مقابل حسن یزدانی شود و حالا که تیلور به خاطر باخت برابر بروکس در المپیک پاریس شرکت نمی‌کند، یزدانی به عنوان مدعی بلامنازع برای کسب مدال طلا در وزن ۸۶ کیلوگرم پاریس شناخته می شود. 

چه کسی می‌تواند یزدانی را شکست دهد؟

آرون بروکس از آمریکا یا آرتور نایفونوف از روسیه

هرچند که شانس یزدانی برای قهرمانی بسیار بالاست و محبوبیت زیادی دارد، اما آرون بروکس و آرتور نایفونوف دو کشتی‌گیر مدعی دیگر این وزن هستند که احتمالا بعد از یزدانی روی سکو خواهند رفت. جذابیت این رقابت خیلی بیشتر از چیزی هست که تصور کنید چون هر دو  هم بروکس و هم نایفونوف جزو رنکینگ نفرات اول تا چهارم نیستند و این یعنی اونها طبق قرعه در جدول توزیع خواهند شد به عبارت ساده تر حتی این احتمال وجود داره که هر دو نفر در سمتی از جدول باشند که حسن یزدانی هست و شاید هم نماینده سن مارینو یا داورن کوروگلیف هم توی نیمه جدول آنها قرار گیرند. 

اما آرون بروکس کشتی جهان را شگفت‌زده کرد وقتی با دو برد متوالی برابر دیوید تیلور قهرمان انتخابی تیم ملی آمریکا شد. اینکه دیوید تیلور 5 بار برابر حسن یزدانی پیروز شد و فقط یک بار بهش باخته نمی تواند دلیلی منطقی برای این باشد که آرون بروکس را برنده جدال با حسن یزدانی بدانیم اما بدون شک کشتی با حسن یزدانی چالش منحصر بفرد و دشواری برای بروکس خواهد بود که تا بحال با آن مواجه نشده است.  

بروکس حالا در اردوی دانشگاه پن‌استیت زیر نظر مربیانش تمرین می کند و کارشناسان باور دارند که بروکس در حال برنامه ریزی برای زیر کتف زدن ها و مهار سرعت حسن یزدانی است .

حالا نوبت به آرتور نایفونوف از روسیه و برنده مدال‌ برنز جهان و المپیک می رسد. قهرمان 26 ساله روسیه که سه بار برابر حسن یزدانی باخته ولی نکته مهم اینجاست که سال به سال فاصله اش با یزدانی را کمتر کرده و بهتر به او باخته است. نایفونوف هم تقریباً برابر همه‌ی کشتی‌گیران86 کیلوگرم جهان به جز حسن یزدانی و دیوید تیلور از جمله دائورن کوروگلیف، مایلز آمین، آزامات دائولتبکوف، جاورال شاپیف، محمد رمضانوف و هایاتو ایشیگورو به برتری رسیده است.

اما در نهایت به نظر می رسد که بروکس نسبت به یزدانی کشتی گیری باشد که روی دفاع کشتی متمرکزتر است و برای امتیاز گرفتن از حریف برنامه های زیادی در سر دارد تنها نگرانی اما کم تجربگی او نسبت به یزدانی است که احتمالا با اعتماد به نفسی که برتری برابر تیلور به او داده آن را جبران خواهد کرد. 
توضیح - البته جان کازاک پیش بینی کرده که حسن یزدانی برابر آرون بروکس شکست خواهد خورد و مدال نقره را برای شیر جویباری کشتی ما متصور شده است و کمیته ملی المپیک نیز در آخرین تصمیم خود اجازه حضور کشتی گیران روس را در المپیک پاریس صادر نکرد.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های کشتی و وزنه‌برداری