مجید حاتمی

مجید حاتمی

کشتی و وزنه‌برداری

9482
روسی‌ها در المپیک، روس‌ها در برزخ!

روسی‌ها در المپیک، روس‌ها در برزخ!

از خرس قهوه ای روس‌ها دیگر نه هیبت و جلال و جبروتی مانده و نه اسم و نشانی.... آنچنان کاروان شان تکه و پاره شده که شاید به رگ غرور یخ زده شان بر بخورد و اصلا عطای المپیک را به لقایش ببخشند. در این میان اما غیبت روسهای گوش شکسته در شش وزن برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و حضورشان در شش وزن دیگر برای کشتی ایران قابل بحث و بررسی..

ماجرای جنگ اوکراین حسابی برایشان دردسر ساز شده و این روسیه ای که به المپیک خواهد آمد به خاطر تصمیمات پوتین هیچ نشانه ای از هیبت لنین و استالین ندارد. کاروان تزارها در پاریس ، نه مثل لشگر ارتش سرخ که همچون جگر زلیخا تکه تکه شده و در هم است.
یکی از ابرقدرت های مسلم ادوار المپیک و مدعی بلامنازع رشته های پرشمار المپیکی حالا حق استفاده از نام روسیه را ندارد و تحت عنوان ورزشکاران بی طرف رژه خواهند رفت و هیچ اسمی از روسیه نیست.....

پرچم بی پرچم و محال است بتوانید پرچم سه رنگ روسها را در المپیک ببینید که انها مجبورند پشت یک پرچم سفید با حلقه های المپیک کارزار پاریس را تجربه کنند.

حالا اما ماجرا کش دارتر شده و IOC بعد از بررسی صلاحیت های فردی تک تک ورزشکاران روس که مجوز حضور در المپیک گرفته اند هرکدام را که در ماجرای جنگ اوکراین جانبداری کرده و اظهارات سیاسی در ارتباط با موضوع جنگ داشته اند را ناقض اصل بی طرفی خوانده و مدارک شان را تایید نکرده است . این همان دلیلی است که کاروان روسیه دیگر ان لشگر قدرتمند تزارها نیست و بیشتر به یک گروهان بی یال و کوپال شبیه است.

برای ما اما در برخی رشته ها غیبت روس ها و یا لت خوردن تیم شان حائز اهمیت است و کار ما برای رسیدن به مدال های المپیک را هموارتر می کند. به خصوص برای کشتی که پرافتخارترین رشته ما در ادوار المپیک هاست و دست بر قضا روسیه ابر قدرت کشتی دنیا به شمار می رود.

نیم نگاهی به وضعیت عجیب تیم های ملی کشتی روسیه در المپیک پیش رو، نشان می دهد که گوش شکسته های ایران و آمریکا و ترکیه در پاریس در برخی اوزان از غیبت نماینده تیم ملی کشتی روسیه نهایت بهره را خواهند برد.

اعضای تیم های ملی کشتی آزاد مردان و زنان و کشتی فرنگی روسیه ، تا به امروز موفق به کسب 16 سهمیه المپیک از مجموع 18 سهمیه شدند اما فقط 10 کشتی گیر روسی شامل 4 کشتی گیر آزادکار مرد، چهار کشتی گیر خانم و فقط دو کشتی گیر فرنگی کار روسی تا امروز مجوز کشتی روی تشک های پاریس را کسب کرده اند که همین تخصیص سهمیه های مجاز اگر چه در نوع خود مشکوک به نظر می رسد ولی باز هم آسیب بزرگی به پیکره تیم ملی روسیه خواهد زد.

مواجهه شاگردان رنگرز و کاوه با روسها

روسها که در سالهای اخیر دیگر آن ابهت و قدرت خود در کشتی فرنگی دنیا را از کف داده اند به تشخیص کمیته بین المللی المپیک فقط با دو فرنگی کار یعنی الان اوستایف در 87 کیلوگرم و ماگومد مرتضی علی یف قهرمان اروپا در 97 کیلوگرم با شاگردان رنگرز پیکار خواهند کرد . بضاعت کشتی فرنگی روسیه در پاریس آنقدر محدود و ناچیز هست که بعید به نظر می رسد از ناحیه روسیه آسیبی به کشتی ایران حداقل برای ایستادن روی سکوی نخست المپیک وارد شود.
در عوض در کشتی آزاد روسها با 4 نماینده در مجموع شش وزن پیکار خواهند کرد. نکته مهم این که در وزن 57 کیلوگرم که شاگردان محسن کاوه سهمیه المپیک ندارند روسها با ناچین مونگوش صف آرایی خواهند کرد و این یعنی شاگردان کاوه از مجموع 5 وزن سهمیه دار فقط در سه وزن احتمال رویارویی با روسیه و شاگردان حاجی مراد گاتسالوف را دارند.
زائوربک سیداکوف قهرمان جهان در وزن 65 کیلوگرم مهمترین رقیب رحمان عموزاد ماست . ارسلان باگائف قهرمانامیدهای اروپا در 86 کیلوگرم برای تقابل با حسن یزدانی به پاریس خواهد آمد و عبداله کوربانوف با طلای امیدهای اروپا برای جنگ احتمالی با امیرحسین زارع به فرانسه سفر می کند.

سعدالله یف و سیداکوف نیستند

افزون بر نایفونوف روسی که رقابتش با حسن یزدانی می توانست جذاب باشد حالا دیگر مطمئن هستیم که دو ستاره شهیر کشتی روسیه یعنی زائوربک سیداکوف و عبدالرشید سعداله اف در المپیک پاریس نخواهند بود. زائور اوگویف، سرگی سیمینوف، خبیب گادژی ماگمادوف را هم به لیست غایبین روسیه اضافه کنید و این یعنی خیال کشتی گیران 74 کیلو و 97 کیلوگرم دنیا از غیبت آنها راحت است هرچند که تیغ سعد الله اف انقدر کند شده که در صورت حضور هم شانسی برای رسیدن به طلای المپیک نداشت.

روسها نیستند اما روسی ها هستند

تمام آنچه مرور کردیم درباره روسها و غیبت شان در المپیک بود. اینکه بزرگان کشتی روسیه مجاز به حضور در پاریس نیستند اما عجله نکنید چرا که ممکن است روی تشک های پاریس حسابی غافلگیر شوید و تادلتان بخواهد کشتی گیر روسی الاصل ببینید. بسیاری از کشتی گیران درجه دو و سه روسی که احتمال این محرومیت را می دادند و بیش از دو سال از حضورشان در میادین رسمی می گذشت در طول سالهای اخیر به کشورهای اروپایی و عربی مهاجرت کردند و حالا با انبوهی از کشتی گیران روسی الاصل در ترکیب تیم های مختلف در اوزان گوناگون مواجهیم. در راس همه انها البته که تاج الدین اف با دوبنده بحرین برای کسب مدال طلای 97 کیلوگرم کشتی آزاد دندان تیز کرده و بعید است در این مسیر هماوردی داشته باشد.

مامیاشویلی: معلوم نیست به پاریس برویم  

در همین رابطه رئیس پر افتخار کشتی روسیه که همچنان خشم و عصبانیتش از تصمیم  IOC خبرساز می شود از احتمال غیبت روس ها خبر داده است . مامایاشویلی روز گذشته در مصاحبه ای گفت: ما ۱۶ سهمیه المپیک گرفتیم ولی فقط برای ۱۰ ورزشکارمان تائیدیه کمیته بین المللی المپیک صادر شده که باید بصورت بی طرف در المپیک شرکت کنند. که در این فهرست کشتی گیران سرشناس ما حضور ندارند که باعث شده تا از این موضوع ناراحت شویم. کشتی گیران المپیکی ما خواهان حضور در پاریس هستند و اعلام امادگی انها هم ارسال شده اما هنوز زود است که در مورد تایید نهایی شرکت ورزشکاران ما در بازی‌های المپیک صحبت کنیم.

کارلین: باید در المپیک شرکت کنیم

اما اسطوره افسانه ای کشتی روسیه و عضو سابق مجلس دومای این کشور هم اظهار نظر مهمی در این رابطه داشته و گفته ورزشکاران روسی "باید" به بازی‌های المپیک بروند

البته کارلین گفته که تصمیم نهایی حضور یا عدم حضور روسها در المپیک به عهده وزارت ورزش و کمیته المپیک و فدراسیون های ورزشی روسیه است

او گفته "من معتقدم که آن ورزشکاران روسی که توسط کمیته بین المللی المپیک از مراحل پذیرش با موفقیت عبور کرده‌اند، باید در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کنند، البته به شرطی که نگرانی های دیگری از جمله تغییر یا انکار تابعیت در میان نباشد.

قهرمان شهیر المپیک افزوده"  ما از یک رقابت بسیار مهم محروم شدیم و در این میان برخی ها با شیطنت تلاش کردند تا به ورزش روسیه لطمه بزنند و همچنان در مسائل مختلف از جمله موضوعات مرتبط با پذیرش و اسکان ورزشکاران روسیه کارشکنی می کنند  با این حال، معتقدم کسانی که مجوزهای المپیک را کسب کرده‌اند، باید در بازی‌ها شرکت کنند و برای کسب بهترین نتیجه آبروداری نمایند. "


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های کشتی و وزنه‌برداری